جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading

نقش و انتظارات از دبیر کل سازمان ملل

۱۳۹۹/۱۲/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به رو به پایان بودن دوران ماموریت دبیرکل سازمان ملل متحد وانتظارات افکارعمومی جهان، گفت: نقش اول دبیرکل سازمان ملل متحد، فعالیت برای تامین و تضمین صلح و امنیت بین‌المللی است.

دکتر غلامرضا خواجی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به کاندید شدن مجدد گوترش برای دبیر کلی سازمان ملل، با بیان اینکه اساساً ساختار انتخاب دبیرکل سازمان ملل متحد به‌طور رسمی و مستقیم تحت نظر پنج عضو دارای حق وتو است، خاطرنشان کرد: با بررسی دوره‌های مختلف می‌بینیم، به‌ندرت دبیر کلی در این سازمان حضورداشته که کاملا مستقل عمل کرده است.

وی افزود: شاید مثلاً دریکی – دو مورد یک سری حرکت‌هایی کردند، مثلاً گزارش‌های اصلاحی تهیه‌شده ولی غالباً دبیران کل سازمان ملل نتوانسته‌اند اهدافی که در منشور سازمان تصویب، نگاشته و منتشرشده را عملی کنند. متأسفانه اهداف و اصول پیش بینی شده در منشور کارآمدی و کارایی نداشته است.

این استاد دانشگاه ضمن تشریح وظایف متعددی که دبیر کل سازمان ملل بر اساس قوانین بر عهده دارد، یکی از دلایل ناکارآمدی، مسئولیت‌های بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: به‌طور ساختاری دبیر کل مسئولیت‌هایی بر عهده دارد و نمی‌تواند آن‌ها را انجام دهد، لذا کارایی‌اش پایین می‌آید، البته شاید هم عمداً این شرایط برای او در نظر گرفته شده است.

 

دبیر کل سازمان ملل در کنترل پنج قدرت دارای حق وتو

وی با بیان اینکه در انتخاب دبیر کل حتماً باید پنج عضو دائمی دارای حق وتو در شورای امنیت موافق باشند، ادامه داد: در مورد دیگر پست‌ها هم این مسئله وجود دارد، مثلاً در مورد معاونت مالی سازمان ملل فرانسوی‌ها خیلی حساس هستند، از قبل افراد را تعیین می‌کنند و از مدت‌ها قبل می‌گویند معاون مالی سازمان برای دوره‌های بعد هم فلانی خواهد بود. در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی انگلستان کاندیدا مطرح می‌کند. در مورد مسائل بحرانی و نظامی هم آمریکایی‌ها قبلاً چند نفر را تعیین می‌کنند.

 

دبیر کل کارآمدی لازم را ندارد

خواجی اضافه کرد: وقتی نقش دبیر کل سازمان ملل را کالبدشکافی می‌کنیم، داخلش یک آمریکا، یک انگلیس، یک فرانسه است یک مقدار هم چین و روسیه! بنابراین دبیر کل عملاً نمی‌تواند کارآمدی لازم را داشته باشد.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف گوترش به‌عنوان دبیر کل سازمان ملل در قبال برخی مسائل مهم بین‌المللی، ادامه داد: در این دوره چند بحران جدی در سطح بین‌الملل رخ داد، ازجمله مسئله داعش که فقط بحث جریان انحرافی نبود و واقعاً یک دولت درست کردند و برخی کشورها مثل عربستان و امارات دست به اقداماتی برای شناسایی و رسمیت بخشیدن به آن‌ها زندند. هیچ کشوری مانع این حرکت تروریستی نمی‌شد جز جمهوری اسلامی ایران که با رشادت و قدرت ایستاد و شهدایی در این راه کشور داد.

این استاد حقوق بین‌الملل گفت: متأسفانه دبیر کل سازمان ملل هیچ اقدامی در این راستا نکرد و هیچ نیرویی هم برای کمک به حل این مسئله نفرستاد. این‌ها یکی از وظایف دبیر کل است که متأسفانه در این قضیه کاملاً ناموفق ارزیابی می‌شود.

خواجی با اشاره به ناکارآمدی گوترش در قبال اقداماتی که آمریکا و رژیم صهیونیستی در دوره ترامپ علیه مسئله فلسطین انجام دادند، تأکید کرد: دبیر کل سازمان ملل در این موضوع کاملاً نقش انفعالی را بازی کرد. در ارتباط با عراق هم می‌بینیم که آمریکایی‌ها وارد عراق شدند و بیرون نمی‌روند! دبیر کل سازمان ملل چه اقدامی برای حل این قضیه کرد؟

وی با بیان اینکه در چهار سال حضور ترامپ در کاخ سفید، نقش دبیر کل سازمان ملل بسیار کم‌رنگ بود، گفت: در بحث موشک‌های بالستیک ایران هم باید در نظر داشت، هر کشوری حق دارد موشک بالستیک داشته باشد، واقعاً به هیچ کشوری مربوط نیست که بخواهد مانع کشور دیگری شود؛ اما آمریکایی‌ها هر چه در توان داشتند علیه ایران انجام دادند و گویا که اصلاً دبیر کل سازمان ملل وجود ندارد.

 

ضعف عملکرد دبیرکل در قبال پرونده ترور شهید سلیمانی

خواجی همچنین به ضعف عملکرد گوترش در خصوص ترور شهید سپهبد سلیمانی اشاره کرد و توضیح داد: این مسئله‌ای بسیار بحث برانگیز است که باید بیشتر روی آن تحلیل شود. این اقدام آمریکا نقض حقوق بین‌الملل عمومی، نقض حقوق دیپلماتیک، نقض کنوانسیون 1961 و 1963 و به‌طور مشخص 1961، نقض کنوانسیون‌های حقوق بشر و نقض کنوانسیون‌های دیپلماتیک بود. دبیر کل سازمان ملل می‌توانست در این مورد نقش مؤثری ایفا کند؛ اما به دلیل تحت تأثیر آمریکا و دیگر قدرت‌ها بودن،‌ متأسفانه بدترین عملکرد را از خود در قضیه ترور شهید سلیمانی و برخی مسائل دیگر به‌جا گذاشت.

 

انتظارات از دبیر کل آتی

این استاد دانشگاه با اشاره به انتظارات از دبیر کل آتی سازمان ملل، تصریح کرد: نقش اول دبیر کل سازمان ملل این است که درزمینه تامین و تضمین صلح و امنیت بین‌الملل فعالیت کند، چون وقتی در عراق ترور شهید سلیمانی انجام شد، چه تضمینی برای امنیت در منطقه ما وجود دارد که فرمانده نظامی دیگری در سوریه، عراق و کشورهای اطراف ما ترور نشود! او چه ضمانتی می‌تواند بدهد که فردا یک فرمانده عراقی، سوری، ایرانی و روسی و یا آمریکایی در منطقه به‌راحتی ترور نشوند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *