جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

پیام انفجار کشتی اسرائیلی در خلیج‌فارس

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه تل‌آویو با حضور فیزیکی در برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس تلاش می‌کند تا یک جبهه عبری-عربی علیه ایران تشکیل دهد، اما ملت‌های عرب حوزه خلیج‌فارس تحت هیچ شرایطی آماده پذیرش رژیم صهیونیستی در آن‌سوی ساحل خلیج‌فارس نیستند. حسن هانی‌زاده- کارشناس مسائل خاورمیانه

انفجار اخیری که در یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان رخ داد، پیام آشکاری از سوی ملت‌های منطقه به رژیم صهیونیستی بود مبنی بر این‌که این رژیم نمی‌تواند به‌سادگی حضوری امن و قابل پذیرش در این منطقه حساس داشته باشد. باوجودی که هنوز عوامل این انفجار مشخص نشده‌اند اما به دلیل نفرت شدید ملت‌های منطقه از رژیم صهیونیستی به نظر می‌رسد که تل‌آویو به‌خوبی دریافته که به‌سادگی نمی‌تواند در خلیج‌فارس دست به ماجراجویی بزند. رژیم صهیونیستی بلافاصله پس‌ازاین انفجار، انگشت اتهام را متوجه جمهوری اسلامی ایران ساخت تا بتواند علیه ایران جریان سازی کند. جریان سازی‌هایی که بعضاً با حمایت کشورهای عربی همچون عربستان سعودی، ‌امارات و بحرین همراه است؛ اما واقع امر این است که این اتهامات واهی راه به‌جایی نمی‌برد و رژیم صهیونیستی باید بداند که خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند جای امنی برای کشتی‌های این رژیم نخواهد بود.

همچنین حضور نامشروع کشتی‌های اسرائیلی در خلیج‌فارس و دریای عمان، پیامدهای خطرناکی برای امنیت منطقه به همراه خواهد داشت و لذا ملت‌های منطقه هرگز اجازه نخواهند داد که رژیم صهیونیستی از دریای عمان برای ایجاد ناامنی در منطقه استفاده کند. اگرچه تل‌آویو با حضور فیزیکی در برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس تلاش می‌کند تا یک جبهه عبری-عربی علیه ایران تشکیل دهد، اما ملت‌های عرب حوزه خلیج‌فارس تحت هیچ شرایطی آماده پذیرش رژیم صهیونیستی در آن‌سوی ساحل خلیج‌فارس نیستند. درنتیجه رژیم صهیونیستی هرگز جایی در منطقه خلیج‌فارس نخواهد داشت و با مقاومت و واکنش های مردمی مواجه خواهد شد. لذا با انفجار اخیری که در یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان صورت گرفت، رژیم صهیونیستی باید در سیاست‌های تخریبی خود در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان تجدیدنظر کند.

ازآنجایی‌که رژیم صهیونیستی اخیراً با برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ازجمله امارات متحده عربی و بحرین رابطه سیاسی برقرار کرده گمان کرد که می‌تواند به‌سادگی در آبراه‌های این منطقه رفت و آمده داشته باشد؛ اما مقامات تل‌آویو باید آگاه باشند که این عادی‌سازی به مفهوم آن نیست که ملت‌های عرب منطقه به این رژیم اجازه ماجراجویی در منطقه حساس خلیج‌فارس را بدهند. همچنان که ازنظر مردم بحرین و امارات، رژیم‌های این دو کشور به آرمان ملت فلسطین خیانت کرده و با رژیم جنایتکار اسرائیل رابطه برقرار کردند. ازاین‌رو گزارش‌های موجود حاکی از آن است که در برخی از این کشورها، جنبش‌هایی برای تقابل با حضور فیزیکی و سیاسی رژیم صهیونیستی در آن‌سوی ساحل خلیج‌فارس شکل‌گرفته و هدف این جنبش‌ها جلوگیری از حضور طولانی‌مدت اسرائیل در منطقه است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که اسرائیل به‌خوبی دریافته است که نخواهد توانست در منطقه دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان نفوذ کند؛ زیرا این حضور برای این رژیم هزینه‌های سنگینی به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر رژیم اسرائیل می‌داند که نمی‌تواند در چند جبهه در داخل اراضی اشغالی، سوریه و لبنان و همچنین خلیج‌فارس دست به ماجراجویی بزند؛ زیرا آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی بسیار بالا است و در آینده نیز محور مقاومت سازوکارهای لازم را برای تقابل با ماجراجویی‌های رژیم اسرائیل در منطقه تعریف خواهد کرد. درعین‌حال اکنون اسرائیل به دلیل مخالفت جریان‌های سیاسی در اراضی اشغالی با حاکمیت بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود دچار یک بحران اجتماعی شده و این بحران احتمالاً گسترش خواهد یافت و منجر به خروج حزب لیکود از چرخه قدرت خواهد شد.

درنهایت طبیعی است که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد با هدف تقابل با ایران در منطقه حساس خلیج‌فارس و دریای عمان حضور نظامی داشته باشد این حضور برای این رژیم بسیار خطرآفرین و پرهزینه خواهد بود. همچنین حضور اسرائیل در این منطقه به تشدید ناامنی‌های منطقه و گسترش بحران‌ها منجر خواهد شد که تأثیر آن به‌طور طبیعی بر امنیت جهان است و عبور و مرور سیال و آرام کشتی‌ها از تنگه هرمز و دریای عمان را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *