جدیدترین مطالب

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

اسپوتنیک، تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

فلج سیاسی آمریکا

اخبار را ورق می زدم به مطلبی که نشریه واشنگتن پست در باره امضای لایحه کمک های آمریکا به کی یف اشاره می کند رسیدم.

Loading

رسانه ها ؛ ادامه تلاش ها برای احیای برجام و…

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید فرانسه بر اهمیت بازگشت ایران به تعهدات برجامی، انتقاد مدیر اینستکس از عدم همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی،، هشدار اسرائیل به بایدن درباره برجام،  تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد ترتیبات ویژه امنیتی با کشورهای عربی، تایید ویلیام برنز برای تصدی ریاست سازمان سیا، درگیری شدید ارتش ترکیه و سوریه در حومه «الرقه، طرح های تحریمی علیه بن سلمان در  مجلس نمایندگان آمریکا، شکایت گزارشگران بدون مرز از بن سلمان به اتهام جنایت علیه بشریت،آزمایش موفق سیستم جدید دفاعی آمریکا، مخالفت رئیس جمهور ارمنستان با حکم برکناری رئیس ستاد مشترک ارتش، تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه  و واکنش مسکو، نشست آ.سه.آن  و شورای امنیت  درباره میانمار و هشدار دبیر کل سازمان ملل درباره کاهش کمک‌ها به یمن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: رئیس جمهور فرانسه بر بازگشت فوری ایران به تعهدات ذیل برجام تاکید کرد. کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای گفت: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مکالمه تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بر ضرورت رسیدن به راهکاری که در مورد آن مذاکره وتوافق انجام شده باشد، تاکید کرد.وی افزود ایران باید  اقدام‌هایی واضح  و فوری انجام دهد تا روند دیپلماسی  با اعضای برجام از سر گرفته شود.

خبرگزاری ایرنا: مدیر اینستکس از عدم همکاری بانک های بزرگ اروپایی در زمینه تجارت با ایران انتقاد کرد و گفت که قوانین مالی امریکا آن‌ها را به شدت محافظه‌کار کرده است. مایکل باک که در سومین روز از همایش اقتصادی اروپا و ایران سخن می‌گفت اذعان کرد که اینستکس تاکنون داستان موفقیت آمیزی نبوده است.

دویچه وله: شماری از ژنرال‌های سابق ارتش اسرائیل و مأموران موساد با ارسال نامه‌ای به بایدن درباره بازگشت به برجام هشدار دادند. آنها بازگشت به توافق اتمی را تهدیدی برای امنیت اسرائیل و آغازی برای رقابت اتمی در منطقه دانسته‌اند. در این نامه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به عنوان “تهدیدی حیاتی برای دولت اسرائیل” یاد شده و گفته شده است که بازگشت به این توافق می‌تواند اسرائیل و هم‌پیمانان سنی آن را به “گوشه‌ای خطرناک” سوق داده و به رقابت بر سر تجهیز هسته‌ای در منطقه دامن بزند.

العالم فارسی: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که که این رژیم درصدد ایجاد ترتیبات امنیتی ویژه با عرب‌های حوزه خلیج فارس است. «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که قصد دارد یک توافق امنیتی ویژه را با کشورهایی عربی از حوزه خلیج فارس ایجاد کند که با اسرائیل رابطه دارند و به تعبیر او از سمت ایران نگرانند.گانتز در عین حال در مورد آنچه که چنین ترتیب امنیتی به دنبال دارد، حاضر به ارائه جزئیات نشد.

خبرگزاری مهر : یک عضو مجلس سنا از تایید صلاحیت ویلیام برنز، گزینه پیشنهادی دولت بایدن برای تصدی سازمان سیا توسط کمیته اطلاعات سنا خبر داد. سناتور «مارک وارنر» با صدور بیانیه‌ای در این خصوص گفت: رأی اکثریت دو جناح به نفع برنز، گواهی بر صلاحیت‌های بدون چون و چرای وی برای تصدی این سمت، تجربه زیاد وی در امور مربوط به امنیت ملی و تعهد قابل ستایش وی در حوزه خدمات عمومی است.

خبرگزاری تسنیم:  منابع سوری از درگیری شدید میان ارتش سوریه و ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن در اطراف سیلوهای «شرکواک» واقع در شرق شهرک «عین عیسی» در حومه شمالی الرقه خبر دادند.این منابع بیان کردند: اشغالگران ترکیه و گروه‌های تروریستی وابسته به آن مناطق شرقی «عین عیسی» را با راکت هدف قرار دادند که ارتش سوریه هم مواضع ارتش ترکیه و شبه نظامیان آن را در منطقه زیر آتش گرفت. تاکنون این درگیری‌ها تلفاتی به دنبال نداشته است.

الکوثر فارسی: دو قانونگذار آمریکایی با ارائه طرح‌های جداگانه در رابطه با قتل “جمال خاشقچی” روزنامه نگار منتقد آل سعود خواستار تحریم “محمدبن سلمان” و جلوگیری از ورود ولیعهد سعودی به ایالات متحده شدند.”ایلهان عمر” نماینده دموکرات ایالت مینه سوتا در مجلس نمایندگان آمریکا سه شنبه شب با ارائه طرحی خواستار تحریم بن سلمان شد.وی در بیانیه ای اعلام کرد: این آزمونی برای بشریت ماست. اگر آمریکا واقعا حامی آزادی بیان، دموکراسی و حقوق بشر است دلیلی وجود ندارد که بن سلمان تحریم نشود.

یورونیوز: سازمان گزارشگران بدون مرز از محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی به دلیل رفتار این کشور در مواجهه با خبرنگاران و به‌ویژه نقشش در قتل جمال خاشقجی و «جنایت علیه بشریت» شکایت کرد. این شکایت در دادگاهی در آلمان به ثبت رسیده و در آن بر سرکوب خبرنگاران در عربستان تاکید شده است.

اسپوتنیک روسیه: در آمریکا آزمایش بمب جدید سیستم «اردوی طلایی هورد» موفق بود. سایت «فلایت گلوبال» نوشت، این نوع بمب قادر است در تاریکی محض، اهداف متحرک را نابود کند. اولین خبرها در باره این طرح کاملا جدید آمریکایی یکسال پیش ظاهر شد.

آناتولی  ترکیه: رئیس‌جمهور ارمنستان در حالی یک بار دیگر از امضای حکم برکناری رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور امتناع کرد که براساس قانون اساسی وی باید روز 4 مارس از سمت خود کناره‌گیری کند.آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان برای دومین بار حکم نخست وزیر نیکول پاشینیان برای برکناری اونیک گاسپاریان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور را رد کرد.

رادیو چین: دولت آمریکا اعلام کرد آلکسی ناوالنی، منتقد سرشناس پوتین در ماه اوت سال گذشته توسط روسیه مسموم شده و به همین خاطر مجموعه ای از تحریم‌های جدید را علیه روسیه اجرا خواهد کرد. یک مقام ارشد دولت آمریکا در نشست خبری گفت: تحقیقات سازمان های اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که “با احتمال زیاد” کارکنان سازمان امنیت فدرال روسیه در ماه اوت سال گذشته با استفاده “عامل اعصاب” ناوالنی را مسموم کرده‌اند که “نقض آشکار قوانین و اصول بین المللی به شمار می رود”.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به جدیدترین اقدام ایالات متحده در تحریم افراد و شرکت‌های روس تأکید کرد که واشنگتن به جای تحریم کشورها به دنبال پایبندی به تعهدات خود باشد. «ماریا زاخارووا» روز گذشته (سه‌شنبه) طی بیانیه‌ای در واکنش به اقدام جدید ایالات متحده در وضع تحریم‌هایی جدید علیه روسیه هشدار داد که مسکو نیز بر اساس اصل عمل متقابل برخورد خواهد کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، آسه آن برای بحث در مورد اقدامی در جهت پایان این بحران،‌ که در روز اول فوریه با یک کودتا آغاز شد، یک جلسه اضطراری برگزار کرد.نیروهای امنیتی میانمار برای مهار تظاهرات گسترده طرفداران دموکراسی استفاده از زور را افزایش داده اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل می گوید تنها در روز یکشنبه ۱۸ نفر کشته شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع دیپلماتیک اعلام کردند شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به درخواست انگلیس ، جلسه ای غیرعلنی برای بحث و گفتگو در مورد وضعیت میانمار برگزار می کند. این منابع توضیح دادند که جلسه مذکور براساس درخواست لندن ، مسئول پرونده میانمار در سازمان ملل ، در ساعت 15:00 به وقت گرینویچ برگزار خواهد شد.

ایران پرس: سازمان ملل ضمن هشدار مجدد نسبت به وضعیت وخیم انسانی در یمن خواستار کمک جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از گسترش بیشتر فقر و قحطی در این کشور شده است.«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی افتتاحیه نشست مجازی برای جمع‌آوری منابع مالی مورد نیاز از کمک کنندگان بین‌المللی خواست که سخاوت بیشتری به خرج دهند تا زمینه ارسال کمک‌های بیشتر بشردوستانه به یمن فراهم شود و قحطی رو به گسترش این کشور را به کام خود فرو نبرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *