جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است  

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.
Loading

رسانه ها ؛ تنش در روابط روسیه و اتحادیه اروپا و…

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  تحریم دیپلمات های روس از سوی اتحادیه اروپا و واکنش مسکو، واکنش انگلیسی‌ها به تعقیب زیردریایی روسیه در کانال مانش، ارائه قطعنامه تروئیکای اروپایی به‌رغم مخالفت ایران و روسیه، درخواست خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر از بایدن برای افشاگری بیشتر علیه سعودی‌ها، سفر رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان به عراق، ساخت موشک‌های بالستیک چینی برای درگیری احتمالی نظامی با آمریکا، هشدار پارلمان اروپا درباره اشغال کرانه باختری، درخواست ۱۷۰ نماینده آمریکایی از بایدن برای فشار به ترکیه، لفاظی جدید نتانیاهو درباره دخالت  ایران در انفجار کشتی اسرائیلی، رزمایش مشترک نیروهای مسلح ترکیه و قطر، هشدار رئیس جمهور الجزایر درباره "انقلاب معکوس" چهره های نظام سابق، درخواست چین برای افزایش کمک های بین المللی به یمن، تنش چین و ژاپن بر سر جزایر سنکاکو ، اعلام آمادگی نخست وزیر ارمنستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و هشدار آژانس بین المللی انرژی درباره افزایش انتشار گازهای کربنی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  اتحادیه اروپا چهار مقام عالی‌رتبه روسیه را به‌دلیل مشارکت در محاکمه ناوالنی و سرکوب تحریم کرد . الکساندر کالاشنیکوف، مدیر سازمان زندان‌ها، الکساندر بستریکین، مسئول کمیته تحقیقات، ایگور کراسنوف، دادستان عمومی و ویکتور زولوتوف، رئیس گارد ملی روسیه، چهار مقامی هستند که نامشان در لیست سیاه سفر به اتحادیه اروپا ثبت شده و از این پس حق ورود به خاک هیچیک تز ۲۷ کشور عضو را ندارند.این تصمیم روز ۲۷ فوریه و در جریان نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا اتخاذ و امروز مورد قبول تمام دولت‌های عضو قرار گرفت.

خبرگزاری فارس: معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه مقام‌های روس در ارتباط با پرونده «الکسی ناوالنی» را بدون پاسخ نخواهند گذاشت. «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان از تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه در ارتباط با پرونده ناوالنی تعجب نکرده کرده است، گفت: «ما واکنش نشان خواهیم داد».

اسپوتنیک روسیه:  نشریه انگلیسی اکسپرس گزارش تعقیب زیردریایی روسیه توسط کشتی های نیروی دریایی انگلیس را در نزدیکی کانال مانش منتشر کرد. این مقاله واکنش شدید خوانندگان را موجب شد و برخی کاربران نوشتند« زیردریایی ها و هر نوع کشتی نظامی می توانند مطابق با موازین بین المللی کشتیرانی وارد کانال مانش بشود».

دویچه وله: بریتانیا، فرانسه و آلمان به پشتیبانی از رویکرد آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام ارائه کرده‌اند. این پیش‌نویس به‌رغم هشدار ایران و روسیه تهیه شده است. اروپا نگران نقض تعهدات برجامی از سوی ایران است.اجلاس سه‌ماهه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در هفته جاری آغاز به کار کرده است. آمریکا پیش از شروع کار این اجلاس سندی سه صفحه‌ای درباره موارد نقض تعهدات برجامی ایران تهیه کرده و در اختیار اعضای این شورا قرار داده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال افشاگری‌های جدید درباره قتل جمال خاشقجی، خانواده قربانیان حملات یازده سپتامبر از جو بایدن می‌خواهند تا اسناد محرمانه تحقیقات اف‌بی‌آی درباره نقش سعودی‌ها در این حملات تروریستی را که دولت ترامپ جلوی انتشار آنها را گرفت، منتشر کند. این خانواده‌ها در نامه‌ای که پیش‌نویس آن به دست یاهو نیوز رسیده است، خطاب به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و مریک گارلند، گزینه او برای دادستانی کل آمریکا گفتند، شکایت آنها علیه دولت سعودی به اتهام همدستی در این حملات طی سال‌های اخیر بارها بی‌سرانجام مانده که به علت امتناع اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری برای تحویل اسناد کلیدی بوده است.

خبرگزاری صدا و سیما: پس از گذشت چند روز از انتشار اسناد جنجالی درباره خاشقجی، سپهبد فیاض بن حامد الرویلی رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان برای دیدار با مقام‌های عراقی وارد بغداد شد.وزارت دفاع عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سفر این مقام نظامی سعودی بنا به دعوت همتای عراقی خود بوده است. وی در بدو ورود به بغداد با وزیر دفاع عراق دیدار کرد. وزارت دفاع جزئیات این سفر را بیان نکرده است.

خبرگزاری مهر : رئیس پروژه اطلاعات هسته‌ای آمریکا از ساخت ۲۰ سیلوی استقرار موشکهای بالستیک قاره پیما در چین برای آمادگی مقابله با هرگونه درگیری نظامی با آمریکا خبر داد.«هانس کریستنسن» رئیس پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکا، طی گفتگویی با آسوشیتد پرس، از اقدام چین برای افزایش ظرفیت استفاده از موشک‌های بالستیک قاره پیما با قابلیت شلیک از سیلوهای زیر زمینی در راستای تلافی احتمالی هر گونه تهدید نظامی از سوی آمریکا علیه پکن خبر داد.

العالم فارسی: شماری از نمایندگان پارلمان 22 کشوراروپایی از اتحادیه اروپا خواسته‌اند برای جلوگیری از اشغال غیررسمی کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی اقدامی انجام گیرد. نمایندگان پارلمان اروپا در نامه‌ای خطاب به «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و 27 وزیر خارجه اتحادیه اروپا گفتند: «توافقنامه‌های اخیر عادی سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل منجر به تعلیق برنامه‌های الحاق رسمی کرانه باختری شده است.

خبرگزاری تسنیم: ۱۷۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از دولت بایدن خواستند تا ترکیه را به خاطر مسائل حقوق بشری تحت فشار قرار دهد. 170 عضو مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب سیاسی، نامه‌ای را امضا و برای آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده ارسال کرده‌اند و در آن از دولت جو بایدن خواسته‌اند تا به مسائل دردسرساز و مشکل آفرین حقوق بشری در ترکیه رسیدگی کند.

آناتولی  ترکیه:  نخست وزیر اسرائیل ادعا کرد که ایران مسئول انفجار کشتی تحت مالکیت اسرائیل در خلیج عمان است.بنیامین نتانیاهو افزود: ایران به وضوح در پشت این عملیات است.

تی.آر.تی ترکیه: نیروهای مسلح ترکیه و قطر بین روزهای دوم الی سی و یکم ماه مارس رزمایش مشترکی در این کشور ترتیب خواهند داد. وزارت دفاع ملی ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، رزمایش مشترک ترکیه – قطر با شرکت نیروهای مسلح دو کشور بین روزهای دوم الی سی و یکم ماه مارس اجرا خواهد شد.

الکوثر فارسی: رئیس جمهوری الجزایر ضمن خوب توصیف کردن روابط کشورش با همتای فرانسوی خود نسبت به وجود آنچه “انقلاب معکوس” خواند هشدار داد. عبدالمجید تبون گفت، ارتش از سیاست به دور است و گام های مهمی در جهت حرفه ای شدن برداشته است. در دنیا “هیچ “ارتشی به اندازه ارتش الجزایر گوش به فرمان فرمانده خود نیست.

رادیو چین: دای بینگ ، معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل  در نشست ویدیویی این سازمان با اشاره به بحران انسانی در یمن از جامعه بین المللی خواست که برای جلوگیری از وخیم تر شدن وضعیت، کمک های خود به مردم یمن را افزایش دهند. وی گفت: یمن در حال حاضر با چالش های متعدد از جمله درگیری  و جنگ، بحران اقتصادی، شیوع کرونا و عدم امنیت غذایی روبروست و دچار یک فاجعه انسانی شده است. جامعه بین المللی باید برای افزایش کمک به یمن اقدام کند تا از وخیم تر شدن بحران انسانی در این کشور و بروز قحطی جلوگیری شود.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزارت دفاع چین فعالیت های این کشور در اطراف جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی را قانونی خواند. وزیر دفاع ژاپن در پاسخ گفت که این فعالیت ها مغایر با قوانین بین الملل است. ژاپن این جزایر را تحت کنترل دارد ولی چین و تایوان هم ادعای مالکیت آنها را دارند. دولت ژاپن می گوید که این جزایر جزو جدانشدنی خاک ژاپن هستند.

ایران پرس:  نخست وزیر ارمنستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور اعلام آمادگی کرد.اعلام آمادگی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور در حالیست که معترضان ضد دولتی استعفای وی را خواستار هستند.مخالفان، نخست وزیر ارمنستان را مسئول شکست این کشور از جمهوری آذربایجان، کشته شدن پنج هزار سرباز و زخمی و معلول شدن هزاران نفر دیگر در جنگ قره باغ می دانند.

خبرگزاری ایرنا: آژانس بین المللی انرژی (IEA) هشدار داد هرچند کشورهای بزرگ اقتصادی برای نجات از محدودیت های کرونایی و رونق دوباره اقتصاد خود تلاش می کنند، اما جهان تنها چند ماه فرصت دارد تا مانع افزایش انتشار گازهای کربنی به میزان دوران پیشا کرونا شود. آمار جدید دیده بان جهانی انرژی نشان می دهد که انتشار گازهای ناشی از سوخت فسیلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰میلادی افزایش یکنواختی را داشه است به طوری که تا دسامبر ۲۰۲۰(آذر- دی) انتشار گازهای کربنی ۲ درصد بیشتر از ماه سال قبل از آن بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *