أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

ضرورت و امکان همگرایی در خاورمیانه در دوره پسا ترامپ

۱۳۹۹/۱۲/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه منافع دولت‌ها و قدرت‌های منطقه‌ای در خاورمیانه با هم در تضاد است و بازیگران فرا منطقه‌ای هم علاقه‌ای به ثبات و امنیت آن ندارند، گفت: در صورتی‌که بتوان مناسبات با عربستان را از طریق دیپلماتیک سامان داد و اختلافات را از طریق مذاکره حل‌وفصل نمود به بهبود موقعیت دو کشور در جهان کمک می‌کند.

قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه مسائل خاورمیانه بسیار پیچیده شده و این منطقه درگیر یک سلسله بحران‌های مزمن و حاد مرتبط با هم است، خاطرنشان کرد: از هم باز کردن گره‌هایی که این بحران‌ها ایجاد کردند بسیار مشکل است و تاکنون هیچ‌ یک از قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای قادر نبودند این مسائل را حل‌وفصل کنند.

وی با بیان اینکه با ایجاد تغییراتی در سیاست آمریکا و همکاری با بازیگران منطقه، درصورتی‌که منافعشان هم‌راستا شود، می‌توان انتظار داشت برخی بحران‌ها در خاورمیانه کاهش پیدا کند، گفت: واقعیت این است که این وضعیت در خاورمیانه وجود ندارد و منافع دولت‌ها و قدرت‌های منطقه‌ای با هم در تضاد هستند و درعین‌حال بازیگران فرا منطقه‌ای که در خاورمیانه حضور دارند علاقه‌ای به ثبات و امنیت در خاورمیانه ندارند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: بسیاری از این بازیگران، چه بازیگران غیردولتی، مثل داعش و چه بعضی رژیم‌ها ودولت‌ها مانند اسرائیل، عربستان و ترکیه از تشنج و بحران در خاورمیانه سود می‌برند. بعضی از قدرت‌های فرا منطقه‌ای مانند روسیه و چین هم در این شرایط نفع دارند. آن‌ها هم احساس می‌کنند اگر آمریکا از منطقه خاورمیانه فارغ شود، فشار به آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

محبعلی ادامه داد: تلاش آمریکا از سال 2000 این بوده که توجهاتش را از خاورمیانه به جنوب شرقی آسیا و مهار چین منتقل کند اما موضوعاتی مانند 11 سپتامبر و داعش اجازه نداد که آمریکا از باتلاق خاورمیانه بیرون برود. روس‌ها هم احساس می‌کنند اگر بحران در خاورمیانه کاهش پیدا کند و ایران از تحریم خارج و مثلاً گاز ایران به اروپا صادر شود موقعیت روسیه تضعیف و فشارهای اروپا و آمریکا به شرق اروپا و آسیای مرکزی و قفقاز منتقل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خیلی‌ها هستند که از تشنج و بحران در خاورمیانه سود می‌برند، گفت: بنابراین نمی‌توان انتظار داشت مسائل به‌سادگی در خاورمیانه حل‌وفصل شود.

به اعتقاد این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، ایران باید دنبال منافع خود باشد و انتظار نداشته باشد در خاورمیانه تغییراتی حاصل شود که در سایه آن وضعیت ایران تغییر کند، چراکه خاورمیانه بحران‌های پیچیده‌ای دارد و لذا ایران باید با کمک به به صلح، امنیت و ثبات در خاورمیانه و کاهش رقابت‌های تسلیحاتی، ایدئولوژیک، طایفی – قومی تلاش کند تا منافعش را حفظ کند.

محبعلی ادامه داد: هر چه ایران بیشتر در بحران‌ها درگیر شود، نه‌تنها تلاشی به امنیت ملی و وضعیت ایران نمی‌کند بلکه هرروز هزینه‌های ایران را افزایش می‌دهد.

محبعلی با تأکید بر ضرورت ایجاد گفتگو میان کشورهای منطقه و توجه به منافع متقابل باهدف دستیابی به تفاهم، گفت: اگر رقابتی هم میان کشورهای منطقه وجود دارد، باید در چارچوب تعریف‌شده صورت بگیرد.

این کارشناس مسائل منطقه دستیابی به همگرایی در منطقه را بسته به اراده بازیگران مختلف ارزیابی کرد و ادامه داد: مناسبات ما با عربستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در صورتی‌که بتوان مناسبات با عربستان را از طریق دیپلماتیک سامان داد و اختلافات را از طریق مذاکره حل‌وفصل نمود به بهبود موقعیت دو کشور در جهان کمک می‌کند. ایران و عربستان باید هر دو اراده کنند که جنگ‌های بی‌سرانجام در خاورمیانه خاتمه یابد و اجازه ندهند نیروهای دیگری با سوءاستفاده از شکاف‌های بین این دو کشور درگیری ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه رژیم اسرائیل علاقه‌مند است بحران بین ایران، عربستان و آمریکا افزایش پیدا کند تا بتواند نفوذش را در منطقه گسترش دهد و از اروپا و آمریکا کمک و اسلحه بگیرد، تأکید کرد: از یک‌سو در داخل آمریکا نیروهایی وجود دارند که مخالف آرامش در خاورمیانه هستند. قدرت‌های بزرگی در جهان مثل روسیه و چین هم علاقه‌مند نیستند در خاورمیانه ثبات و آرامش برقرار شود؛ بنابراین ما باید به دنبال منافع خودمان باشیم و اسیر سیاست‌های این کشورها نشویم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *