جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران درباره حمله اسرائیل: پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پهپادهای ساقط شده بر فراز کشور خود را اسباب بازی خواند، اما خاطرنشان کرد که ایران همچنان در حال بررسی است که کدام کشور آنها را ارسال کرده است.

Loading

رسانه ها ؛ چین هراسی بایدن و…

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: رقابت شدید آمریکا با چین به روایت بایدن، برنامه ریزی ترامپ برای برگزاری «تور انتقام» از حامیان استیضاح، فشار فرانسه برای تشکیل دولت لبنان در عرض کمتر از یک ماه، وعده اتحادیه اروپا برای میانجیگری در تنش‌ مرزی میان سودان و اتیوپی، آغاز دادگاه محاکمه بنیامین نتانیاهو، تاکید اتحادیه آفریقا بر راه‌حل عادلانه برای مساله فلسطین ، دیدار دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهور مصر، اظهارنظر رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا درباره خروج از افغانستان، درخواست آمریکا برای توقف حملات انصارالله به عربستان، عضویت دوباره آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل، شرط پاکستان برای گفتگو با هند، کاهش شدید صادرات کالاهای بریتانیایی به اتحادیه اروپا، تهدید روسیه به تحریم از سوی اروپا و برگزاری انتخابات اکوادور از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، می گوید دولتش با پیروی از قوانین بین المللی وارد «رقابت شدیدی» با چین خواهد شد اما روش های دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی را ادامه نخواهد داد. بایدن این مطلب را در مصاحبه ای با شبکه خبری سی بی اس گفت. او در پاسخ به سوالی که از او درباره علت عدم تماسش با شی جین پینگ رئیس جمهور چین پرسیده شد، گفت که هنوز موقعیتی برای گفتگو با او نیافته است و افزود: «دلیلی برای تماس نگرفتن با او وجود ندارد.»

رادیو چین: بر اساس گزارش منتشر شده در وب سایت خبری «بیزینس اینسایدر»، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در حال طراحی یک «تور انتقام جویی» در سراسر این کشور بعد از برگزاری استیضاحش است تا از طریق این تور به یارگیری و مخالفت با جمهوریخواهان هم حزبی اش بپردازد که به استیضاح او رای مثبت داده اند.این در حالیست که 10 نفر از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا از استیضاح ترامپ حمایت کرده اند.اگرچه تبرئه ترامپ در این استیضاح یک نتیجه از پیش تعیین شده است،‌ اما بر اساس این گزارش، به ترامپ توصیه شده است که اقدام او برای راهپیمایی علیه جمهوریخواهان قبل از پایان دادگاه استیضاحش عاقلانه نیست.

خبرگزاری ایلنا: رسانه‌های لبنان ‌از اقدام جدی فرانسه و تلاش برای رسیدن به نتیجه مثبت در مسئله تشکیل دولت لبنان خبر داد.روزنامه الجمهوریه لبنان گزارش داد که فرانسه در تحرکی جدی به دنبال پایان مثبت برای پرونده تشکیل دولت لبنان به ریاست «سعد حریری»، نخست‌وزیر مکلف است.این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک در پاریس اعلام کرد: «رویکرد فرانسوی‌ها در پرونده لبنان بیانگر این است که شمارش معکوس پاریس برای تشکیل دولت در لبنان آغاز شده و رویکرد قاطع و جدی تری از سوی کاخ الیزه برای  شکستن سد موجود در برابر پرونده متوقف تشکیل دولت در لبنان وجود دارد که منجر به تولد ‌دولت ابتکار فرانسوی‌ در مرحله‌ای بسیار نزدیک و حد اکثر تا پایان ماه جاری خواهد شد.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده اتحادیه اروپا در دیدار با رئیس شورای حاکمیتی سودان وعده داد که این اتحادیه نقش مهمی را در حل پرونده مرزها بین سودان و اتیوپی ایفا کند.فرستاده اتحادیه اروپا در دیدار با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در خارطوم، روابط سودان با این اتحادیه را استراتژیک خواند و گفت: اتحادیه اروپا نقش پررنگی را در حل پرونده مرزها بین سودان و اتیوپی ایفا خواهد کرد.

خبرگزاری مهر : دادگاه محاکمه نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در پرونده های مختلف به فساد مالی متهم شده است، دقایقی پیش آغاز شد. بر اساس این گزارش، نتانیاهو برای ارائه دفاعیات خود در قبال اتهاماتش دقایقی پیش در دادگاه مرکزی واقع در قدس اشغالی حاضر شد. پیش از این اعلام شده بود که نتیانیاهو امروز دوشنبه در دادگاه حاضر می‌شود. دادگاه رسیدگی به فساد مالی بنیامین نتانیاهو اوایل بهمن ماه، جلسه محاکمه نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به بهانه شرایط کرونایی تا هشتم فوریه (۲۰ بهمن ماه) به تعویق انداخت.

خبرگزاری ایرنا: «اتحادیه آفریقا»، خواستار یافتن یک راه حل سیاسی عادلانه برای مساله فلسطین منطبق بر اصول حقوق بین‌الملل و اطمینان‌یابی از رعایت حقوق فلسطینیان شد.سران اتحادیه آفریقا در بیانیه پایانی سی و چهارمین نشست این اتحادیه که به میزبانی «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی و به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، برای یافتن راه‌حل سیاسی عادلانه در مساله فلسطین که منطبق بر اصول حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل متحد باشد و منجر به پایان کامل اشغالگری رژیم صهیونیستی و استقلال دولت فلسطین و پایتخت آن می‌شود، حمایت کردند.

خبرگزاری فارس: دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهور مصر دیدار و درباره روابط این کشور با شورای همکاری گفت‌وگو کرد. دفتر ریاست جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای از دیدار «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر خبر داد.رئیس جمهور مصر در این دیدار با اشاره به عمق روابط مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس تأکید کرد که امنیت خلیج فارس مرتبط با امنیت ملی مصر و این یکی از اصول سیاست مستحکم مصر است.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا گفت که حضور در افغانستان مبتنی بر شرایط است و نظامیان آمریکایی در زمان تعیین شده در می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک نخواهند کرد. «لیندسی گراهام» رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا گفت که اخیراً با وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو کرده و افزود که از موضع دولت بایدن برای افغانستان بسیار خرسند است. این سناتور ارشد جمهوریخواه در برنامه «فیس د نیشن» شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفت: ما می‌خواهیم نیروهای خود را در افغانستان با رویکرد مبتنی بر شرایط حفظ کنیم.

العالم فارسی: وزارت خارجه آمریکا به دنبال توقف حمایت واشنگتن از ائتلاف عربی در جنگ داخلی یمن در بیانیه ای از انصارالله خواست تا حملات به عربستان را متوقف کنند.در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: درحالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گام هایی را برای پایان جنگ در یمن برداشته و عربستان مذاکرات حل و فصل را تایید کرده، واشنگتن عمیقا نگران تداوم حملات حوثی ها است.

دویچه وله:  بنا بر اظهارات یکی از مقامات دولت بایدن آمریکا بر آن است تا مجددا به شورای حقوق بشر سازمان ملل بپیوندد. ترامپ سه سال پیش در اعتراض به رویکرد جانبدارانه این شورا علیه اسرائیل به عضویت آمریکا در این شورا پایان داده بود.گفته می‌شود که دولت ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه هشتم فوریه (۲۰ بهمن) به عنوان عضو ناظر به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بازخواهد گشت.

الکوثر فارسی: نخست وزیر پاکستان بطور مشروط برای گفتگو با همتای هندی خود اعلام آمادگی کرد. عمران خان که در سالروز همبستگی با مردم کشمیر تحت کنترل هند  سخن می گفت، افزود: مردم منطقه خواهان خودمختاری دوباره هستند و در صورتی که دهلی نو حقوق کشمیریها را رعایت کند، آماده است با «نارندرا مودی» همتای هندی گفتگو کند.وی افزود :ساکنان کشمیر تحت کنترل هند خواهان خودمختاری به این منطقه هستند و دولت هند باید از اقدامات تحریک آمیز اجتناب کند.

یورونیوز: آمار اتحادیه حمل و نقل جاده ای «آر اچ ای» نشان می دهد که صادرات کالاهای بریتانیایی به اتحادیه اروپا طی ماه ژانویه سال جاری به دنبال پایان دوره انتقالی برکسیت ۶۸ درصد کاهش یافت. هر چند دولت بریتانیا این آمار را تائید نکرده اما انتقادها از دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا بر سر تبعات برکسیت افزایش یافته است. لندن و بروکسل در آخرین روزهای سال گذشته میلادی بر سر ساز و کار روابط دوجانبه پس از پایان دوره انتقالی برکسیت به توافق دست یافتند.

ایران پرس: جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تهدید به وضع تحریم ها علیه مسکو گفت که روسیه گفتمان سازنده با اروپا را نمی پذیرد. بورل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که اخراج سه دیپلمات اروپایی نشان داد که روسیه نمی خواهد از فرصت گفتمان سازنده با اتحادیه اروپا استفاده کند.پس از سفر جنجالی بورل به روسیه که روز شنبه به پایان یافت، اختلاف نظرهایی بین 27 عضو اتحادیه اروپا شکل گرفت. جمعه گذشته وزارت امور خارجه روسیه 3 دیپلمات اروپایی را به دلیل شرکت در تجمعات غیرقانونی، «عنصر نامطلوب» خواند و آنها را از خاک روسیه اخراج کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: با وجود ادعای پیروزی آرائوز، در انتخابات ریاست جمهوری اکوادور ، اما احتمالا ۱۱ آوریل باید در دور دوم نیز به رقابت بپردازد. «آندرس آرائوز» (Andrés Arauz) اقتصاددان سوسیالیست و نامزد منتخب رافائل کورئا رئیس جمهور پیشین اکوادور و چهره چپگرای آمریکای لاتین پیش از این مدعی شده بود، در انتخابات روز یکشنبه پیروز شده است. آرائوز ۳۶ ساله، نامزد ائتلاف اتحاد برای امید، ۳۱.۵ درصد آرا را کسب کرده است و پس از او یاکو پرز ۵۱ ساله از حزب پاشاکوتیک با ۲۰.۰۴ درصد آرا در رده دوم است. پرز نخستین بومی است که تا این مرحله انتخابات ریاست جمهوری بالا می‌آید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *