جدیدترین مطالب

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

Loading

أحدث المقالات

فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای ایران از امنیت کامل این مراکز خبر داد

فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل بسر می‌برند، خاطرنشان کرد: مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی شناسایی و اطلاعات لازم از همه اهداف در اختیار ما است و به اصطلاح برای پاسخ به اقدام احتمالی آنها، دست‌ها روی ماشه شلیک موشک‌های قدرتمند برای نابودی اهداف مشخص شده است.

افزایش نگرانی ها در آمریکا و اروپا نسبت به پیشروی احتمالی نیروهای مسلح روسیه

نگرانی های فزاینده ای در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی به این خاطر وجود دارد که نیروهای مسلح روسیه در هفته های آینده موفقیت های قابل توجهی داشته باشند و از خطوط مقدم جبهه در اوکراین عبور کنند.

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

Loading

رویکرد بایدن در قبال کره شمالی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اوایل ژانویه، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در گردهمایی کنگره حزبی که به‌طور دوره‌ای برای هدایت حکومت و سیاست تشکیل می‌شود، آمریکا را مهم‌ترین دشمن رهبر کره شمالی معرفی کرد.

اسکات اسنایدر در یادداشتی که شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: وی اظهار کرد که کره شمالی «قدرت را با قدرت و حسن نیت را با حسن نیت» پاسخ می‌دهد و آمریکا برای بهبود روابط با کره شمالی، باید «سیاست خصمانه» خود را کنار بگذارد. این اظهارات بازتابی از موضع کره شمالی در دو سال آخر ترامپ است. از زمانی که دیدار رهبران آمریکا-کره شمالی در هانوی شکست خورد، کیم آشکارا این درخواست دیرینه کره شمالی را مطرح کرد که آمریکا باید «سیاست خصمانه» خود را کنار بگذارد.

در کنار این اظهارات، کنگره حزب کارگران کره شمالی بر اقداماتی برای احیای همه‌جانبه اقتصاد بحران‌زده این کشور و تعیین اهداف برای نوسازی تعدادی از سامانه‌های تسلیحاتی ازجمله موشکی با برد 15 هزار کیلومتر و همچنین، توانمندی موشک بالستیک پرتاب از زیردریایی متمرکز شده است. پیام کلی این است که کره شمالی به اتکای هرچه بیشتر خود بر توسعه هسته‌ای به‌عنوان بازدارندگی در برابر تهاجم آمریکا ادامه خواهد داد. توسعه نظامی کره شمالی می‌تواند در مذاکرات آتی با آمریکا در خصوص کنترل تسلیحات (و نه خلع سلاح هسته‌ای)، به‌عنوان یک اهرم به کار رود.

 

وضعیت سلامت کیم؟

چند بار غیبت طولانی از انظار عمومی در سال 2020 گمانه‌هایی در مورد سلامت کیم مطرح کرد، هرچند که وی کنگره حزبی اخیر را فعالانه رهبری کرد. ناظران خارجی با بررسی تصاویر اخیر از کیم حدس می‌زنند که وزن وی در طول اولین دهه زمامداری خود حدود 25 تا 35 کیلوگرم افزایش‌یافته است. ظاهراً وی شدیداً سیگار می‌کشد، احتمالاً از نقرس دوره‌ای رنج‌برده و بحران سلامتی وی در سال 2021 احتمالی واقعی است.

 

آیا تغییر و تحولی در رهبری کره شمالی وجود داشته است؟

بر اساس تصویب کنگره حزب و با تائید کیم، یکی از اعضای هیئت پنج‌نفره دفتر سیاسی حزب کارگران کره شمالی می‌تواند به‌جای رهبری انحصاری کیم جونگ اون، کشور را رهبری کند. همچنین، در این گردهمایی عنوان دبیر کلی حزب به کیم جونگ اون اعطا شد درحالی‌که این عنوان از زمان مرگ پدر او از یک دهه پیش به کسی داده نشده بود، اکنون سطح اختیارات وی به سطح اختیارات پدرش رسیده است.

یو جونگ، خواهر کوچک‌تر کیم، اولین بار به‌عنوان نماینده برادر خود در المپیک 2018 ظاهرشده و به نظر می‌رسد که مهم‌ترین شخص برای تداوم حکمرانی خانواده کیم در صورت وقوع اتفاق برای کیم باشد. بااین‌حال، یو جونگ جزو اعضای اصلی یا اعضای علی‌البدل دفتر سیاسی حزب کارگران نیست و به‌عنوان مهم‌ترین چهره خانواده کیم پس از برادر وی، گمانه‌های زیادی در مورد تنزل ظاهری وی وجود دارد. بااین‌حال، انتشار بیانیه عمومی وی در انتقاد از کره جنوبی به برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش نفوذ وی پایان داد.

 

دولت جو بایدن چه اقداماتی باید در قبال کره شمالی اتخاذ کند؟

دولت بایدن باید برای برقراری کانال‌های محرمانه گفتگو با رهبر کره شمالی برای موارد بحرانی اقدام کند. در قبال کره شمالی، دولت بایدن باید در همکاری نزدیک با کره جنوبی اهداف و پارامترهایی برای سیاست‌های پیگیری صلح و خلع سلاح ارائه کرده و بر وعده‌های کیم برای «تکمیل خلع سلاح هسته‌ای» و تعهدات آمریکا برای برقراری روابط عادی یعنی محتوای بیانیه 2018 سنگاپور تأکید کند. اگر بایدن بیانیه سنگاپور را تائید کند، کره شمالی هم باید لحن خود در مورد سیاست خصمانه آمریکا را نرم‌تر نماید و بر تمایل خود برای اجرای این بیانیه صحه بگذارد.

بر اساس این چهارچوب، دولت بایدن باید پیشنهادهایی برای مذاکرات با کره شمالی مطرح کند که برای کنترل و مدیریت تهدیدات متقابل و کاهش تنش‌های نظامی به‌صورت گام‌به‌گام طراحی شده باشد. این مذاکرات باید به دنبال کنترل و کاهش تدریجی تهدید هسته‌ای کره شمالی و تعریف گام‌هایی عملی برای روابط صلح‌آمیز آمریکا-کره شمالی باشد. یکی از درس‌های چهار سال گذشته این است که دیپلماسی شخصی به سبک ترامپ باید به‌جای اهداف سیاسی شخصی، بخشی از یک راهبرد برای دستیابی به اهداف امنیت ملی باشد.

دولت بایدن باید ثبات در شبه‌جزیره کره را از طریق همکاری با کره جنوبی برای حفظ بازدارندگی مؤثر متعارف و هسته‌ای، ازجمله با رزمایش‌های مشترک لازم برای تضمین آمادگی، حفظ کند. همچنین، دولت بایدن باید به دنبال اقداماتی برای کاهش ریسک رویارویی نظامی در امتداد منطقه غیرنظامی حدفاصل بین دو کره باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *