جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

Loading

أحدث المقالات

نعیم قاسم: ایران به همه اهداف خود در عملیات «وعده صادق» رسید

معاون دبیر کل حزب‌الله با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قادر به محافظت از خودش هم نیست و بدون حمایت‌های کشورهای استکباری لحظه‌ای دوام نمی‌آورد تاکید کرد ایران در عملیات «وعده صادق» به همه اهدافی که مشخص کرده بود رسید.

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تاکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست تا موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تامین شود.

Loading

رسانه ها ؛ تمدید پیمان استارت جدید و…

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: رایزنی بایدن و پوتین درباره تمدید پیمان استارت جدید، تاکید بایدن بر تعهد آمریکا به دفاع جمعی ناتو، بازنگری پنتاگون در کاهش نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان،دیدار لاوروف و بوررل با محوریت برجام، تایید وزیر خارجه جدید آمریکا در سنا، هشدار رژیم صهیونیستی به آمریکا در بازگشت به برجام، تاکید سازمان ملل بر توقف فوری شهرک‌سازی اسرائیل در فلسطین، واکنش مسکو به رهگیری ۲ بمب‌افکن روسی در منطقه دفاع هوایی آلاسکا، هشدار اتحادیه اروپا نسبت به تنزل جایگاه سفیر خود در بریتانیا، استقبال اتحادیه اروپا از سیاستهای جدید ترکیه، افزایش تقویت توان نظامی یونان، موضوع تازه بروکسل در قبال کاراکاس، پیش بینی جدید صندوق بین المللی پول از اقتصاد جهان، سخنرانی صدراعظم آلمان در نشست مجمع جهانی اقتصاد و ادامه همه گیری کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس:  «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا در نخستین تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود، درباره موضوعات مختلفی از جمله پیمان “استارت جدید” با وی رایزنی کرد. منابع مطلع از این مکالمه که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند: «بایدن به دنبال حفظ دیپلماسی با روسیه بوده و اشتیاق خود از تمدید پیمان استارت جدید را ابزار کرده است.»دولت جدید آمریکا هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد پیمان توافق کاهش تسلیحات استراتژیک دو جانبه میان آمریکا و روسیه موسوم به «استارت جدید» را به مدت 5 سال دیگر تمدید کند.این پیمان،  در ماه فوریه 2021 منقضی می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کاخ سفید از برقراری یک تماس تلفنی میان رئیس جمهور جدید آمریکا و دبیرکل ناتو خبر داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا در تماسی تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بار دیگر بر تعهد واشنگتن نسبت به دفاع جمعی این ائتلاف تاکید کرد.بایدن همچنین از استولتنبرگ برای رهبری قاطعانه ائتلاف نظامی تشکر کرده و بر نظر خود در ادامه رایزنی و همکاری با متحدان در تمامی موارد مورد نگرانی از جمله افغانستان، عراق و روسیه تاکید کرد.

العالم فارسی: «لوید آستین» ، وزیر دفاع آمریکا قصد دارد که کاهش نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان که در دولت ترامپ صورت گرفته را مورد بازبینی قرار دهد.«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با «وال استریت ژورنال» گفت که هرگونه تصمیم درباره تعداد نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان با رایزنی با دولت‌های این دو کشور اتخاذ خواهد شد. روز 15 ژانویه (26 دی ماه) گذشته بود که وزارت دفاع آمریکا خبر داد که تعداد نظامیان این کشور در عراق به 2500 نفر کاهش یافته است.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه روسیه و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار می‌کنند. سرگئی لاروف  ۵ فوریه در مسکو با جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار می‌کند. محور این دیدار روابط اروپا و روسیه، اتفاقات و تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا، برجام، قره باغ خواهد بود.

رادیو چین:  مجلس سنای آمریکا انتصاب آنتونی بلینکن را به سمت وزارت خارجه تایید کرد. مجلس سنای آمریکا با 78 رأی موافق در برابر 22 رأی مخالف، صلاحیت آنتونی بلینکن را برای سمت وزیر خارجه این کشور تایید کرد. بلینکن در دولت اوباما به عنوان معاون وزیر خارجه کار کرده است.

اسپوتنیک روسیه: فرمانده نیروهای مسلح اسرائیل به ایالات متحده درباره پیوستن مجدد به توافق هسته ای ایران هشدار داد. آویو کوخاوی با بیان اینکه اینکه این امر می تواند به ایران اجازه تولید سلاح هسته ای دهد، از پیوستن مجدد به برنامه جامع اقدام مشترک منعقد شده در سال ۲۰۱۵ (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران، به ایالات متحده هشدار داد.

آناتولی  ترکیه:  هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه، اسرائیل را به توقف طرح شرک‌سازی جدید در کرانه باختری فراخواند.تور وینسلند طی سخنانی در نشست شورای امنیت که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: اسرائیل شهرک‌سازی در فلسطین اشغالی را متوقف کند. وی افزود: ما طرف هارا به از سرگیری مذاکرات و تلاش برای صلح فراخوانده و از آنها می خواهیم که تصمیمات یکجانبه را متوقف کنند.

خبرگزاری مهر : واحد منطقه نظامی شرق وابسته به وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه ای به رهگیری ۲ فروند بمب‌افکن متعلق به این کشور در منطقه دفاع هوایی آلاسکا واکنش نشان داد. واحد منطقه نظامی شرق وابسته به وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ۲ فروند بمب‌افکن روسیِ ضد زیردریایی از نوع «‌تی یو ۱۴۲» متعلق به یگان هوایی ناوگان دریایی اقیانوس آرام پرواز برنامه ریزی شده خود را بر فراز آب های دریای برینگ و دریای چاک‌توسک به انجام رساندند. فرماندهی مشترک دفاع هوایی و فضایی آمریکا و کانادا پیشتر اعلام کرده بود که بمب‌افکن های روسیه را در حوالی منطقه دفاع هوایی آلاسکا ردیابی کرده است.

یورونیوز: اتحادیه اروپا از بریتانیا خواست تا «حقوق دیپلماتیک» اولین سفیر این اتحادیه در لندن را به رسمیت بشناسد.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که به رسمیت نشناختن «حقوق دیپلماتیک» سفیر این اتحادیه «سیگنالی دوستانه» نیست. دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا تاکنون از به رسمیت شناختن جایگاه دیپلماتیک هیات اتحادیه اروپا در این کشور مطلبق کنوانسیون وین خودداری کرده است.

تی.آر.تی ترکیه: جوزف بورل نماینده عالی روابط خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا گفت : با ترکیه در مورد ادامه شتاب مثبت هفته‌های اخیر به توافق رسیدیم. جوزف بورل طی سخنانی در نشست خبری که بعد از اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا ترتیب داد، ضمن اشاره براینکه، روابط ترکیه و اتحادیه اروپا یکی از مفاد دستورکار اجلاس بود، اظهار داشت، پیام‌های مهم مقامات ترک را که پس از اجلاس اخیر شورای اتحادیه اروپا داده‌اند، مد‌نظر قرار دادیم. بورل گفت : حل اختلافات میان ترکیه و یونان در باره اژه و مدیترانه شرقی در چهارچوب حقوق و قوانین دریایی سازمان ملل امکان‌پذیر است.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع یونان گفت که ترکیه فهمیده است که این کشور به سرعت و قاطعانه در حال تقویت توان نظامی خود است. وزیر دفاع یونان روز چهارشنبه  گفت که اقدام آتن برای خرید جنگنده‌های رافائل از فرانسه باعث تغییر توازن قوا به سوی یونان خواهد شد. منابع خبری روز سه‌شنبه خبر دادند که نیروی هوایی یونان  قصد دارد در اقدامی که نگرانی ترکیه همسایه خود را به همراه خواهد داشت به جدیدترین جنگنده‌های «داسو رافائل» ساخت فرانسه مجهز شود.

خبرگزاری ایرنا: اجتناب اتحادیه اروپا از به رسمیت شناختن رهبر مخالفان ونزوئلا و برگزیدن راهی متفاوت از موضع دولت واشنگتن در قبال کاراکاس، از تحولاتی تازه در مناسبات اتحادیه اروپا، آمریکا و ونزوئلا حکایت دارد.کمتر از یک هفته از میزبانی اتاق بیضی کاخ سفید از جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌گذرد که خبر عقب نشینی رسمی اتحادیه اروپا از به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رهبر خودخوانده ونزوئلا و به بیان دقیق تر مهره دست نشانده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، روز دوشنبه هفته جاری به تیتر نخست بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند اقتصاد جهان در سال جاری یک رشد ۵ / ۵ درصدی را تجربه کند که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که در محدوده منفی قرار داشت، نشانه بهبود است. این صندوق در تازه ترین گزارش خود از چشم انداز اقتصاد جهان که در روز سه شنبه منتشر شد، پیش بینی اش از رشد اقتصاد در سال ۲۰۲۱ را نسبت به برآوردی که در ماه اکتبر داشت، ۳ / ۰ واحد درصد ارتقا داده است. اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا ۵ / ۳ درصد کوچک شد.

دویچه وله:  صدراعظم آلمان خواهان دستیابی هر چه سریع‌تر کشورهای فقیر به واکسن کرونا شد. او در نشست مجازی مجمع جهانی اقتصاد با هرگونه ملی‌گرایی و حق تقدم جغرافیایی در فرآیند مصون‌سازی علیه پاندمی مخالفت کرد.صدراعظم آلمان در نشست مجمع جهانی اقتصاد که به شکل آنلاین برگزار شد، از طرح سازمان جهانی بهداشت برای تعیین سهمیه واکسن در دنیا (کوواکس) استقبال کرد و گفت: «موضوع بر سر تقسیم عادلانه واکسن است نه پول.»

خبرگزاری صدا و سیما: شمار جان باختگان کرونا از دو میلیون  نفرگذشت. براساس آمار اعلام سایت ورلد او مترز شمار درگذشتگان بر اثر این بیماری از ۲ میلیون و ۱۶۷ هزار نفر در سراسر جهان فراتر رفت.این در حالی است که مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۱۰۰ میلیون ۸۰۰ هزار نفر رسید و شمار افراد بستری نیز به بیش از ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. همچنین شمار بهبودیافتگان به ۷۲۸۰۰۰۰۰ نفر افزایش یافت و وضع جسمی بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مبتلایان نیز وخیم گزارش شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *