جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

بولتون: ترامپ مصمم به خروج از ناتو است

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ مصمم به خروج از ناتو است گفت که وی در صورت عهده داری مجدد ریاست جمهوری آمریکا می تواند به ناتو پشت کند.

ژاپن کمک مالی به آنروا را از سر می‌گیرد

تهران- ایرنا- پس از ناکامی رژیم صهیونیستی در متهم کردن آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به مشارکت در عملیات ۷ اکتبر گروه‌های مقاومت فلسطینی، شبکه «الجزیره» خبر داد که ژاپن در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری کمک‌های مالی خود به این آژانس است.

Loading

رسانه ها ؛ پایان دوره ترامپیسم،…

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادای سوگند بایدن به عنوان رئیس جمهورآمریکا، تبدیل واشنگتن به پادگان نظامی در روز تحلیف بایدن، تشدید نگرانی‌های امنیتی درباره مراسم تحلیف بایدن، اظهارات سندرز درباره میراث ترامپیسم، استعفای رئیس «سیا»، اعطای نشان لیاقت به پادشاه بحرین از سوی ترامپ در آخرین ساعات حضور درکاخ سفید، تصمیم ترامپ برای تاسیس حزب جدید، تصمیم بایدن برای لغو تعدادی از تصمیمات ترامپ در اولین روز ریاست جمهوری، شرط بایدن برای بازگشت به برجام، درخواست برجامی چین از بایدن، ادامه ناآرامی ها در تونس، مراکش میزبان دور جدید گفت‌وگوهای لیبی، انتقاد شدیدگوترش از ادامه شهرک سازی اسراییل، سفر وزیر خارجه افغانستان به عربستان سعودی، پیام اتحادیه اروپا به ترکیه و مقام‌های ارشد آمریکا در فهرست تحریم‌های ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن قرار است که امروز چهارشنبه به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کند.مراسم تحلیف بایدن که ۷۸ سال دارد در واشنگتن دی سی با عنوان ‌‌‌«آمریکای متحد» برگزار خواهد شد، او مسن ترین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا خواهد شد. بایدن پس از ادای سوگند نطق آغاز کار خود را ایراد خواهد کرد و انتظار می رود که بار دیگر از مردم آمریکا بخواهد که متحد شوند. ترامپ اعلام کرد که در این مراسم شرکت نخواهد کرد، بدین ترتیب طی حدود ۱۵۰ سال گذشته او اولین رئیس جمهوری خواهد شد که در مراسم تحلیف جانشین خود شرکت نمی کند.

خبرگزاری مهر : با نزدیک شدن به زمان مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب آمریکا، شهر واشنگتن بیش از روزهای گذشته حالت امنیتی به خود گرفته است. ظهر امروز به وقت آمریکا مراسم تحلیف «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا برگزار می‌شود؛ مراسمی که به دلیل حوادث دو هفته قبل و حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود.آخرین مقدمات برای برگزاری مراسم تحلیف چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده در پایتخت آمریکا در حال انجام است. مناطق منتهی به کنگره و کاخ سفید از صبح سه‌شنبه به روی عموم بسته شده و تنها کسانی که از قبل مجوز دریافت کرده‌اند، اجازه حضور در این مناطق را دارند.بیش از ۲۰ هزار سرباز گارد ملی وظیفه برقراری امنیت مراسم روز چهارشنبه را بر عهده دارند.

خبرگزاری فارس: همزمان با تشدید نگرانی‌ها درباره امنیت برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن»، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ۱۲ عضو گارد ملی این کشور از حضور در مراسم انتقال قدرت در این کشور کنار گذاشته شدند.این افراد پیشتر قرار بود مسئولیت برقراری امنیت مراسم انتقال قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن در واشنگتن دی سی را برعهده داشته باشند.طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، دو تن از این اعضای گارد ملی به دلیل داشتن روابط و پیوندهایی با گروه‌های دست راستی و افراطی از حضور در مراسم تحلیف بایدن منع شدند.

خبرگزاری صدا و سیما:  سناتور دمکرات سندرز در پیامی تویئتری نوشت بدترین اقتصاد و نابرابری گسترده ثروت میراث به جامانده ترامپ برای بایدن است. برنی سندرز سناتور ایالت وورمونت در پیام توئیتری خود نوشت: جو بایدن (این موارد را) از ترامپ به ارث خواهد برد: بدترین اقتصاد از زمان رکود بزرگ، بدترین بحران بهداشت عمومی در ۱۰۰ سال گذشته، نابرابری گسترده ثروت، تهدید موجود برای تغییرات اقلیمی، سیستم مهاجرت نژادپرستانه. این بحران‌های بی سابقه مستلزم اقدامی بی سابقه است.

العالم فارسی: رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یک روز قبل از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» از سمت خود کناره‌گیری کرد.«جینا هاسپل» که توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به ریاست‌ «سیا» منصوب شده بود، درست یک روز قبل از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» از سمت خود کناره‌گیری کرد و به فعالیت 36 ساله خود در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پایان داد.

یورونیوز:  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یک روز پیش از ترک کاخ سفید به پادشاه بحرین نشان لیاقت داد.رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با رسانه ها گفت بدلیل نقش حمدبن عیسی آل خلیفه در حمایت از نیروهای آمریکایی و «کمک به ثبات منطقه و جهان» این نشان را به وی اعطا می کند.

خبرگزاری ایلنا: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش برای تاثیر مستمر پس از ترک کاخ سفید به همراه معاونانش موضوع تاسیس یک حزب سیاسی جدید را بررسی کرده است. روزنامه  وال استریت ژورنال از طرح رئیس جمهوری فعلی آمریکا برای تاسیس یک حزب سیاسی جدید خبر داد و  نوشت: «ترامپ فکر تاسیس حزبی به نام وطن‌پرستان‌ را به همراه تعدادی از معاونان و نزدیکانش بررسی کرده است.»

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور منتخب جو بایدن در حال آماده سازی برای لغو تعدادی از تصمیمات دونالد ترامپ، در اولین روز ریاست جمهوری خود است. بایدن در روزهای اول ریاست جمهوری اش به موضوع لغو محدودیت های ورود شهروندان تعدادی از کشورهای مسلمان به ایالات متحده خواهد پرداخت. علاوه بر این، بایدن قصد دارد به توافق نامه آب و هوایی پاریس که واشنگتن در زمان حکومت ترامپ از آن خارج شد، بازگردد.به گفته تحلیلگران ، گام بعدی بایدن اقداماتی با هدف مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا در کشور خواهد بود.

دویچه وله: گزینه پیشنهادی جو بایدن برای وزارت امور خارجه معتقد است که آمریکا برای تصمیم‌گیری پیرامون بازگشت به برجام زیر فشار قرار ندارد. آنتونی بلینکن گفته است که بازگشت آمریکا به برجام مشروط به پایبندی ایران به تعهدات خود است.جو بایدن پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا در صورت پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود حاضر است به توافق هسته‌ای بازگردد و تحریم‌های پیش‌بینی شده علیه این کشور را رفع کند.

ایران پرس: وزارت خارجه چین، خواستار بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام شد. “هوآ چون یینگ” Hua Chunying  سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:  دولت بعدی آمریکا باید بدون گذاشتن هیچ پیش‌شرطی به برجام که دولت “دونالد ترامپ” از آن خارج شده بازگردد.”هوآ چون یینگ” همچنین تاکید کرد، طرف آمریکایی باید در اسرع وقت همه تحریم‌های ایران را رفع کند.

خبرگزاری ایرنا: تونس در سه‌ شب گذشته صحنه غارت، ناآرامی‌ها و تظاهرات معترضان که پلیس این کشور آنها را آشوبگر می‌خواند، بود؛ اعتراض‌هایی که منجر به دخالت پلیس و درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان شد.در چند روز اخیر، تونس شرایط اجتماعی بسیار حساسی را تجربه کرد؛ شنبه شب و یکشنبه شب ساعت‌های سخت و همراه با کابوسی برای ماموران امنیتی این کشور بود. ده‌ها محله فقیرنشین در پایتخت و بسیاری دیگر از استان‌های تونس که عمده جمعیت آنها را طبقه کارگری تشکیل می‌دهندT همزمان شاهد غارت و ناآرامی‌های شبانه بود. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک منبع آگاه لیبیایی اعلام کرد، مراکش روز جمعه (سوم بهمن ماه) میزبان دور جدید مذاکرات بین دو هیأت پارلمان طبرق و شورای عالی دولت لیبی در شهر «بوزنیقه» است. یکی از نمایندگان پارلمان لیبی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، اعضای دو هیأت شرکت کننده در این گفت‌وگو احتمالا روز پنجشنبه (دوم بهمن ماه) عازم مراکش شوند و در روز جمعه این دور از نشست برگزار خواهد شد. موضوع مورد بحث در جریان این نشست، چگونگی برعهده گرفتن پست‌های حاکمیتی خواهد بود.

الکوثر فارسی: «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه ای تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی جدید را فاقد مشروعیت خواند و گفت که این اقدام نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی است . در بیانیه دبیرکل سازمان ملل با هشدار به صهیونیست ها تاکید شده است که ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک های کرانه باختری سبب تضعیف و از میان رفتن راهکار ایجاد دو کشور خواهد شد.رژیم صهیونیستی در اجرای دستور «بنیامین نتانیاهو»، به تازگی با ساخت حدود ۸۰۰ خانه جدید در سرزمین های اشغالی کرانه باختری موافقت کرد.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه افغانستان به منظور انجام یک سفر رسمی سه روزه وارد شهر جده عربستان سعودی شد.محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان به منظور انجام یک سفر رسمی سه روزه عصر امروز وارد شهر جده عربستان سعودی شد. هدف سفر اتمر به عربستان سعودی، تقویت هرچه بیشتر روابط دوجانبه، قدردانی از حمایت ریاض از روند صلح افغانستان، و گسترش روابط اقتصادی و تجاری بوده است.

تی.آر.تی ترکیه: جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست “سیاست خارجی و دفاعی مشترک” مجمع عمومی پارلمان این اتحادیه درباره دیدارش با مولود چاووش‌اوغلو گفت،  نشست طولانی خواهیم داشت، سعی خواهیم کرد به درک بهتری برسیم. وی ضمن تاکید بر آنکه اجلاس 10 دسامبر چراغ سبزی برای روابط همسایگی بهتر با ترکیه بود، گفت، برای این موضوع طرفین هم باید تلاش کنند.

رادیو چین:  سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از تحریم مقامات ارشد دولت آمریکا به واسطه نقش و دخالت در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری علیه ایران و اتباع ایرانی خبر داد. سعید خطیب زاده افزود: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه» مصوب مجلس شورای اسلامی تعدادی از اشخاص آمریکایی را به دلیل ارتکاب جنایات تروریستی، ترویج و حمایت از تروریسم که تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی است و نیز به دلیل نقض قواعد اساسی و اصول بنیادین حقوق بین الملل از جمله حقوق بشر در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران قرار داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *