جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس

لندن – ایرنا – بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

Loading

رسانه ها ؛ آمریکا در آماده‌باش کامل و…

۱۳۹۹/۱۰/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آماده باش ارتش آمریکا در شهرهای سراسر ایالات متحده در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن، تشدید نظارت اف. بی .آی  بر نظامیان گارد ملی ، اقدامات اجرایی بایدن پس از مراسم تحلیف، هشدار اروپا درخصوص ادامه شهرک سازی رژیم صهیو.نیستی، ادامه  تجمعات اعتراض‌آمیز علیه نتانیاهو در اسرائیل، تلاش اروپا برای کاهش وابستگی به دلار، واکنش چین به خروج روسیه از معاهده آسمان‌های باز ، رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان در مرز ارمنستان، تاکید فرانسه بر بازگشت فوری بایدن به برجام، بازداشت مخالف روسی  در فرودگاه و واکنش اروپا و آمریکا به آن، پاسخ روسیه به درخواست غربی‌ها برای آزادی ناوالنی، ادامه سیاست های خصمانه آمریکا علیه ونزوئلا، وزیر دفاع ترکیه وارد بغداد، سکوت تامل برانگیز رسانه های غرب در واکنش به تلفات ناشی از واکسن فایزر در نروژ و بستری بیش از ۲۵ میلیون بیمار کرونایی در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: شهرهای سراسر ایالات متحده در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن به شدت نگران موج جدیدی از اعتراضات خشونت آمیز است. در حالی که مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا قرار است چهارشنبه 20 ژانویه برگزار شود، شهرهای مختلف آمریکا به خصوص واشنگتن شاهد تشدید تدابیر امنیتی از جمله ایجاد موانع و استقرار هزاران نیروی گارد ملی است. اف‌بی‌آی به اداره‌های پلیس نسبت به تظاهرات مسلحانه در هر 50 ایالت آمریکا طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هشدار داده است.

خبرگزاری تسنیم: ترس از حملات داخلی؛ اف‌بی‌آی نظارت بر نظامیان گارد ملی را تشدید کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس یکشنبه فاش کرده است که اف‌بی‌آی در حال نظارت شدید بر همه 25 هزار نظامی گارد ملی است که در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن قرار است در واشنگتن دی سی مستقر شوند.این اقدام پس از آن انجام شده است که مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا نگران این مساله هستند که نظامیان گارد ملی که مسئول برقراری امنیت در مراسم تحلیف هستند، ممکن است در یک حمله داخلی مشارکت کنند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور جدید آمریکا روز 20 ژانویه پس از مراسم تحلیف ده‌ها دستور اجرایی جدید صادر کرده و برخی از فرمان‌ و تصمیمات دولت ترامپ را لغو خواهد کرد. بر اساس گزارشی که توسط ران کلاین، رئیس دفتر جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در رسانه‌ها منتشر شده، قرار است بایدن روز 20 ژانویه پس از مراسم تحلیف خود ده‌ها فرمان‌ اجرایی جدید از جمله لغو ممنوعیت سفر از کشورهای اسلامی به ایالات متحده و بازگشت به پیمان اقلیمی پاریس را امضا کند. انتظار می رود بایدن به محض تصدی ریاست جمهوری، برخی از تصمیمات و ممنوعیت‌های دوران دولت ترامپ را لغو کند.

خبرگزاری فارس: اتحادیه اروپا به اقدام تازه رژیم صهیونیستی در صدور مجوز برای شهرک‌سازی‌های تازه در اراضی فلسطین و ساخت 800 واحد جدید واکنش نشان داد.کمیسیون اروپا با انتشار یک بیانیه از اقدام تازه تل‌آویو در صدور مجوز برای ساخت 800 واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی کرانه باختری فلسطین به شدت انتقاد کرد. سخنگوی کمیسیون اروپا از رژیم صهیونیستی خواست به شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین خاتمه دهد.

تی.آر.تی ترکیه: تجمعات اعتراض‌آمیز علیه نتانیاهو در اسرائیل ادامه دارد.هزاران اسرائیلی در اعتراض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور در شهرهای قدس و تل‌آویو تجمع کرده و خواستار برکناری وی شدند. تظاهرات‌ها علیه نتانیاهو و عملکرد وی چندین ماه است که ادامه دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): برخی از منابع خبری از تلاش های اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به دلار با توجه به فشارهای اخیر اقتصادی و مالی آمریکا بر اتحادیه اروپا خبر داده اند. مقامات اروپایی در بیانیه ای که احتمالا هفته آینده به صورت رسمی منتشر خواهد شد از وابستگی بالای جهان به دلار انتقاد کرده اند.  طبق بخش هایی از این بیانیه که قرار است منتشر شود، کاهش وابستگی به دلار یکی از راهکارهای اصلی این اتحادیه برای کاهش شوک های خارجی عنوان شده است. 

خبرگزاری ایلنا:  چین اعلام کرد که خروج روسیه از معاهده آسمان‌های باز در پی موضعی که آمریکا در این زمینه اتخاذ کرده بود اجتناب‌ناپذیر بود. وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که مسکو فرآیند خروج از معاهده آسمان‌های باز را آغاز کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین در این زمینه در نشستی خبری گفت: «تا جایی که ما می‌دانیم، دلیل اصلی خروج روسیه از این معاهده اقدام یک‌جانبه آمرریکا در زمینه لغو مشارکت در آن بود. این در حالی است که تمامی کشورهای جهان با این اقدام آمریکا مخالفت کردند.»

خبرگزاری مهر : ترکیه و جمهوری آذربایجان در بهمن ماه سال جاری یک رزمایش مشترک در نزدیکی مرزهای ارمنستان برگزار می کنند. در همین رابطه مقام‌های ترکیه از تدارک برای برگزاری جامع‌ترین رزمایش‌های نظامی زمستانه در این کشور با حضور نظامیان جمهوری آذربایجان از ۱۳ تا ۲۴ بهمن ماه خبر دادند.قرار است در این رزمایش که «زمستان ۲۰۲۱» نام دارد در استان قارص ترکیه که هم مرز با ارمنستان است، نظامیان جمهوری آذربایجان هم شرکت کنند.

یورونیوز: ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با «ژورنال دو دیمانش»از راهبرد فشار حداکثری علیه ایران انتقاد کرد. وی نسبت به روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا ابراز خوش‌بینی کرد ولی در عین حال گفت:به صراحت می‌گویم، ایران در مرحله دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است.

 ان. اچ.کی ژاپن:  الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان در روسیه، کمی پس از بازگشت از آلمان به روسیه، بازداشت شد. او پس از مسمویت در آلمان تحت درمان قرار گرفته بود. خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از سازمان فدرال زندان های روسیه شعبه مسکو نوشت که ناوالنی به دلیل عدم حضور در برابر مقام بازرسی کیفری روسیه، طبق قوانین حاکم بر حبس تعلیقی خود بازداشت شد.

العالم :  سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در خصوص درخواست مقام‌های غربی برای آزادی «الکسی ناوالنی» چهره مخالف دولت روسیه گفته این سیاستمداران باید به قانون احترام بگذارند.«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتشار پُستی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به واکنش مداخلانه‌جویانه برخی مقام‌های غربی و آمریکایی به خبر باز‌داشت «الکسی ناوالنی»، چهره مخالفت دولت روسیه و درخواست این مقامات برای آزادی وی پاسخ داد.

دویچه وله: اتحادیه اروپا و آمریکا خواستار آزادی فوری آلکسی ناوالنی شدند. همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دستگیری آلکسی ناوالنی توسط مقامات امنیتی روسیه را محکوم کرد و خواستار آزادی او شد. هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از مقامات روسیه خواست “از سیاسی کردن قوه قضاییه پرهیز کنند”.

ایران پرس: در ادامه سیاست های خصمانه آمریکا علیه ونزوئلا، دادگاهی در آمریکا حکم فروش شرکت پالایشگاهی سیتگوی ونزوئلا را صادر کرد. شرکت پالایشگاهی “سیتگو” واحدی از کمپانی نفت دولتی ونزوئلا به نام “پترولئوس” است که دادگاهی فدرال در ایالت “دلاور” فروش آن را تصویب کرد. فروش سهام این شرکت به عنوان راهی برای اجرای درخواست یک شرکت معدن کانادایی موسوم به “کریستالکس” است. این شرکت کانادایی خواهان دریافت 1.4 میلیارد دلار غرامت بابت توقیف دارایی‌های خود در شرکت سیتگو است.

خبرگزاری ایرنا: خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه امروز برای دیدار با مقامات بلندپایه عراقی وارد بغداد شد. وزیر دفاع ترکیه همچنین قرار است با سفر به اقلیم کردستان عراق به طور جداگانه با رئیس و نخست وزیر دولت محلی این اقلیم دیدار و گفت وگو کند.درباره محورها و جزئیات سفر وزیر دفاع ترکیه به بغداد تاکنون مطلبی منتشر نشده است.

رادیو چین: در حالیکه تاکنون فقط 25 هزار نفر از مردم نروژ با واکسن کرونای شرکت آمریکایی فایزر واکسینه شده اند، انتشار گزارش 23 مورد مرگ و میر ناشی از تزریق این واکسن ها  صحت عملکرد واکسن را زیر سوال برده است . مقامات آلمان نیز از مرگ و میر 10 نفر در پی تزریق واکسن های کرونای فایزر آمریکا خبر دادند؛ یک گزارش مشابه نیز از فرانسه منتشر شده است.

خبرگزاری صدا وسیما: بر اساس آمار، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان بیش از ۹۵ میلیون نفر، شمار افراد بستری ۲۵ میلیون نفر، تعداد جان باختگان بیش از ۲ میلیون نفر و شمار بهبودیافتگان نیز بیش از ۶۸ میلیون نفر گزارش شده است. بر اساس اعلام سایت ورلد او مترز، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۹۵۴۷۹۰۶۲ نفر، شمار جان باختگان به ۲۰۳۹۶۰۱ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۶۸۱۶۷۱۶۱ نفر افزایش یافته، همچنین وضعیت بیش از ۱۱۳ هزار نفر از مبتلایان، وخیم گزارش شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *