جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

Loading

رسانه ها ؛ خروج روسیه از پیمان آسمان های باز و…

۱۳۹۹/۱۰/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز خروج روسیه از پیمان آسمان های باز و واکنش ناتو و اروپا، موافقت پنتاگون با استقرار 25 هزار نیروی امنیتی در واشنگتن، دومینوی استعفا در کابینه ترامپ، تحریم های جدید آمریکا ضد صنایع هوایی، دریایی و هوافضای ایران ، آخرین تلاش ترامپ برای تقویت همکاری‌های سازشکاران عربی و رژیم صهیونیستی علیه ایران، ابلاغ دستور برگزاری انتخابات در فلسطین پس از 14 سال  و واکنش حماس، رزمایش مشترک اسرائیل و امارات، معرفی نماینده جدید سازمان ملل متحد در لیبی، استعفای کابینه هلند، هشدار دانشمندان چینی درباره عواقب فاجعه بار همه‌گیری، انتقاد دولت  افغانستان از مذاکرات آمریکا و طالبان، درخواست کارزار بین المللی نابودی تسلیحات هسته ای از ابرقدرت ها و مخالفت آمریکا با درخواست سازمان ملل برای لغو تحریم انصارالله از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین: وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته تا رویه های داخلی برای خروج از «پیمان آسمان های باز» را آغاز کند. در این بیانیه آمده است در نوامبر سال 2020، خروج آمریکا از «پیمان آسمان های باز» باعث آسیب های شدید در تقویت اعتماد متقابل امنیتی شد. روسیه در گذشته پیشنهادات مشخص مطرح کرد و انتظار داشت در شرایط جدید اعتبار این پیمان را حفظ کند. روسیه از عدم پشتیبانی آمریکا از پیشنهادات خود ابراز تاسف کرد. «پیمان آسمان های باز» در سال 1992 میلادی امضا شد و در سال 2002 میلادی رسما به اجرا رسید. امضا کنندگان این پیمان طبق قواعد می توانند به صورت غیر مسلح، از قلمرو یکدیگر شناسایی هوایی داشته باشند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال تصمیم روسیه برای خروج از پیمان آسمان‌های باز، ناتو با بیان اینکه از قصد مسکو مطلع شده است، تاکید کرد: اجرای گزینشی این تعهدات، سهم این پیمان مهم در امنیت و ثبات در منطقه اروپا-آتلانتیک را تضعیف کرده است.در بیانیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آمده است: همه متحدان ناتو همچنان به کنترل موثر و بین‌المللی تسلیحات، خلع سلاح و منع اشاعه تسلیحات متعهد هستند که برای امنیت ما ضروری است. ما همچنین از گفت‌وگوی شورای ناتو-روسیه برای کاهش خطرات و شفافیت استقبال می‌کنیم.

خبرگزاری مهر: وزارت خارجه فرانسه بدون ارئه ضمانت های درخواست شده از سوی مسکو، ابراز امیدواری کرد که روسیه از تصمیم خود مبنی بر خروج از پیمان آسمان های باز صرف نظر کند.فرانسه از تصمیم روسیه مبنی بر آغاز مراحل مقدماتی خروج از معاهده آسمان های باز ابراز تاسف کرد و گفت امیدواریم مسکو موضع خود را در قبال این مسئله تغییر دهد.به گفته فرانسه، این معاهده یکی از ستون های نظام کنترل تسلیحات متعارف و ضامن ثبات و امنیت اروپا و اوراسیا است. آلمان و انگلیس نیز واکنش مشابهی به تصمیم روسیه مبنی بر خروج از معاهده آسمان های باز نشان داده اند.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع آمریکا با استقرار 25 هزار نیروی امنیتی در پایتخت این کشور برای تامین امنیت مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب موافقت کرد. این در حالی است که تا پیش از این، وزارت دفاع آمریکا با استقرار 20 هزار نیروی امنیتی در واشنگتن برای تامین امنیت مراسم تحلیف بایدن اعلام موافقت کرده بود. در پی افزایش نگرانی‌های امنیتی درخصوص حمله مجدد هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به کنگره آمریکا حین برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید، نیروهای گارد ملی واشنگتن مجوز استفاده از تسلیحات مرگبار دریافت کردند.

العالم فارسی: رسانه‌ها خبر داده‌اند وزیر بهداشت و خدمات انسانی دولت فعلی آمریکا در اعتراض به حمله هواداران ترامپ به کنگره، از سمت خود استعفا کرده است. «الکس اِیزار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در اعتراض به حمله هواداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به ساختمان کنگره از سمت خود استعفا کرد.

یورونیوز: دولت آمریکا در فاصله ۵ روز مانده به روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در این کشور، تحریم‌های تازه‌ای را برای چند فرد و نهاد از صنایع هوایی، دریایی و هوافضای ایران وضع کرد.دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که این تحریم‌ها را در روز جمعه ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) اعلام کرد، در ادامه سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر چندین فرد، شرکت و نهاد ایرانی و غیر ایرانی در پیوند با صنایع ایران را تحریم کرده بود.

خبرگزاری تسنیم: دولت ترامپ در آخرین تلاش خود برای تقویت همکاری‌های رژیم‌های سازشکار عربی و رژیم صهیونیستی علیه ایران، سرزمین‌های اشغالی را از حیطه نظارت ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا (یوروکام) خارج و به حیطه نظارت سنتکام اضافه می‌کند. پیش از این با توجه به اختلافات میان رژیم صهیونیستی و متحدان عرب آمریکا در منطقه، وزارت دفاع آمریکا سرزمین‌های اشغالی را در حیطه نظارت یوروکام قرار داده بود. اضافه شدن سرزمین‌های اشغالی به حیطه نظارت سنتکام بدین معناست که سنتکام بر سیاست‌های نظامی که همزمان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی متحد آمریکا را در بر خواهد گرفت، نظارت خواهد کرد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس دولت فلسطین دستور برگزاری انتخابات پارلمانی در 22 مه و انتخابات ریاستی در 31 ژوئیه 2021 را صادر کرد. محمود عباس، حنا ناصر رئیس کمیته مرکزی انتخابات را در کاخ ریاست دولت در شهر رام الله در کرانه باختری اشغالی را به حضور پذیرفت. رئیس دولت فلسطین در این دیدار دست نوشته دستور برگزاری انتخابات پارلمانی در 22 مه و انتخابات ریاستی فلسطین در 31 ژوئیه 2021 را به ناصر ابلاغ کرد. براساس این دستور، روند انتخابات در سرزمین‌های اشغالی و محاصره شده فلسطین (قدس شرقی، کرانه باختری، نوار غزه) در 3 مرحله (راه‌اندازی شورای ملی فلسطین برای اجرای انتخابات، انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاستی) و مطابق با اصول زو توافق‌نامه‌های بین المللی برگزار خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی حماس از اقدام محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای اعلام زمان برگزاری انتخابات استقبال کرد. فوزی برهوم از صدور فرمان برگزاری انتخابات سراسری در مناطق فلسطینی استقبال و بر تلاش برای برگزاری موفقیت آمیز این انتخابات تاکید کرد. برهوم افزود: حماس در طول چند ماه برای برداشتن همه موانع پیش روی برگزاری انتخابات تلاش می‌کند و خواستار تسریع در اجرای گفتگو‌های فراگیر ملی با مشارکت همه گروه‌ها و جنبش‌های فلسطینی بدون استثناء است.

خبرگزاری ایلنا: رسانه صهیونیستی از تصمیم امارات و رژیم صهیونیستی برای برگزاری رزمایش مشترک در یونان خبر داد. روزنامه عبری‌زبان «معاریو» نوشت: جنگنده‌های آمریکا، کانادا، اسپانیا، قبرس و اسلواکی نیز در این رزمایش شرکت خواهند داشت. این رزمایش که هنوز زمان برگزاری آن مشخص نشده است، برای نخستین بار پس از توافق عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی به طور علنی برگزار می‌شود.

خبرگزاری ایرنا:  شورای امنیت سازمان ملل با تعیین «یان کوبیس» دیپلمات کهنه کار اهل جمهوری اسلواکی به عنوان نماینده سازمان ملل متحد در امور لیبی موافقت کرد.«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل، کوبیس را به عنوان جانشین «غسان سلامه» نماینده پیشین که در مارس ۲۰۲۰ به دلایل پزشکی از سمت خود استعفا داد، برگزیده است. «استفانی ویلیامز» معاون سلامه بعد از او وظایف نمایندگی سازمان ملل در امور لیبی را به عهده گرفته است.

دویچه وله:  تنها دو ماه مانده به انتخابات پارلمانی هلند، دولت ائتلافی این کشور به دلیل رسوایی در پرونده بازپرداخت یارانه و تحت فشار گذاشتن صدها خانواده، کناره‌گیری کرد. قرار است والدینی که ناروا به تقلب متهم شده بودند غرامت بگیرند.مارک روته، نخست‌وزیر هلند با انتشار بیانیه‌ای از استعفای جمعی کابینه ائتلافی خبر داد. مسئله به جنجالی باز می‌گردد که اداره بازرسی مالیاتی هلند موجب آن بود. بیش از ۲۰ هزار خانواده در یک پرونده مالی به “حساب‌سازی و تقلب در تقاضاهای کمک هزینه کودکان و یارانه‌های درمانی” متهم شده بودند.

اسپوتنیک روسیه: دانشمندان چینی با بررسی تحولات پیرامون ویروس کرونا درباره عواقب فاجعه بار آن هشدار دادند. تعداد جان باختگان ویروس کرونا در جهان تا ماه مارس 2021 می تواند به 5 میلیون نفر برسد. چنین داده هایی توسط محققان چینی در پیش بینی درباره پیامدهای جهانی بیماری همه گیر COVID-19 در سال 2021 ارائه شده است.تأثیر جهانی شیوع ویروس کرونا در سال 2021 ممکن است از سال گذشته بدتر باشد. در حال حاضر، تقریباً 2 میلیون مرگ ناشی از کرونا در جهان وجود دارد، دانشمندان معتقدند که تعداد کشته شدگان می تواند به 5 میلیون نفر برسد.

تی.آر.تی ترکیه: معاون اول رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت که آمریکا به رهبری ترامپ با اعطای امتیازات به طالبان بیشتر از آنچه که شایستگی آن را داشت، مرتکب اشتباه بزرگ شد.صالح اظهار داشت که توافق بین ایالات متحده و طالبان اشتباه نیست، اما اعطای امتیازات بیش از حد لازم از سوی آمریکا به طالبان اشتباه است.

ان. اچ.کی ژاپن: یک عضو کلیدی کارزار بین المللی از بین بردن تسلیحات هسته ای، آیکن، می گوید این نهاد رایزنی با کشورهایی که به این کارزار نپیوسته اند را افزایش خواهد داد.کاواساکی آکیرا، عضو گروه تصمیم گیری بین المللی آیکن، روز جمعه یعنی یک هفته مانده به موعد اجرایی شدن پیمان منع تسلیحات هسته ای سازمان ملل، در یک کنفرانس خبری آنلاین صحبت کرد.سازمان ملل این پیمان منع تسلیحات هسته ای را در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ با تایید ۱۲۲ کشور و منطقه تصویب کرد.

ایران پرس: آمریکا با درخواست سازمان ملل مبنی‌بر عقب‌نشینی آمریکا از درج نام انصارالله یمن در فهرست سازمان‌های تروریستی، مخالفت کرد. در حالی که «مارتین گیریفیتس» فرستاده سازمان ملل در یمن و نمایندگان کشورهای دیگر در نشست پنجشنبه شب سازمان ملل با موضوع یمن با محکوم خواندن اقدام آمریکا مبنی‌بر افزودن انصارالله به لیست سیاه و تروریستی نامیدن این جنبش هشدار دادند، آمریکا درخواست سازمان ملل که خواستار عقب‌نشینی از این اقدام شده بود را رد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *