جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

تشدید شکنندگی سیاسی رژیم صهیونیستی

۱۳۹۹/۱۰/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه بنیامین نتانیاهو در چهارمین انتخابات هم نخواهد توانست اکثریت مطلق را در کنست به دست آورد، گفت: تجربه‌های اخیر نشان داده که هرسال و در هر دوره انتخابات که در اسرائیل انجام می‌گیرد، ائتلاف‌ها شکننده‌تر و فاصله‌ بین متحدان بیشتر خواهد شد.

مجید صفا تاج در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی به انحلال بیست و سومین پارلمان رژیم صهیونیستی و برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اشاره کرد و گفت: چالش‌های سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی روزبه‌روز عمیق‌‌تر شده و این رژیم را علاوه بر بحران‌های اجتماعی و اقتصادی، با بحران‌های داخلی روبه‌رو کرده است، به‌ویژه از دو سال پیش که به دلیل شکست نتانیاهو در ایجاد اکثریت، انتخابات به‌صورت پی‌درپی تکرار شد، این فرآیند شتاب بیشتری گرفت.

وی با اشاره به برخی تحلیل‌ها در خصوص اینکه نتانیاهو توافق بر سر نخست‌وزیری چرخشی را با عدم پذیرش برای تصویب طرح دوساله بودجه نادیده گرفت و خواست با اصرار بر سر تصویب بودجه یک‌ساله به‌نوعی مانع رسیدن بنی گانتس به سمت نخست‌وزیری در نوامبر ۲۰۲۱ شود، افزود: مجلس رژیم صهیونیستی پس از اختلاف‌های ریشه‌ای در کابینه ائتلافی با رد تعیین ضرب‌الاجل برای تصویب طرح بودجه سال ۲۰۲۰، این رژیم را به سمت برگزاری چهارمین انتخابات ظرف دو سال کشاند.

وی توضیح داد: هرچند گفته می‌شود نتانیاهو عمداً ائتلاف را به هم زد و یا شرایطی را برای از دست رفتن موقعیت حزب «آبی و سفید» و «بنی گانتس» ایجاد کرد تا در انتخابات جدیدی حزب «لیکود» بتواند اکثریت مطلق را به دست آورد، اما معتقدم چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد و تجربیات گذشته نشان داده که هرسال و در هر دوره انتخابات که در اسرائیل انجام می‌گیرد، ائتلاف‌ها شکننده‌تر و فاصله‌ها بین متحدان بیشتر خواهد شد.

این پژوهشگر و نویسنده حوزه تحولات فلسطین و رژیم صهیونیستی با بیان اینکه حرکت به سمت افتراق تبدیل به یک چالش بسیار بزرگ سیاست داخلی برای رژیم صهیونیستی شده، گفت: در آینده مشخص خواهد شد که نتانیاهو نخواهد توانست اکثریت کرسی‌های کنست را به دست بیاورد، هرچند که او در یک عملیات روانی، با ایجاد ترس و نگرانی، در تلاش است مردم را قانع کند که اگر حزب لیکود قدرت را واگذار کند، جنگ از سوی کشورهای منطقه و یا به تعبیر دقیق‌تر از سوی جریان‌های محور مقاومت به این رژیم تحمیل و ناامنی برای جامعه صهیونیستی شدیدتر خواهد شد.

صفا تاج با اشاره به برخی اخبار منتشرشده در رابطه با تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای انجام اقدامی علیه ایران در روزهای آخر دولت ترامپ، ادامه داد: این عملیات روانی در جهت تثبیت موقعیت نتانیاهو صورت می‌گیرد و او در تلاش است آمریکایی‌ها را مجاب کند تا ترامپ قبل از ترک کاخ سفید حرکت نظامی را علیه ایران انجام دهد و بتواند با بهره‌گیری از وضعیت ناشی از این اقدام، موقعیت خود را در رژیم صهیونیستی بهبود ببخشد.

وی با تأکید بر اینکه از ابتدای شکل‌گیری کابینه با حضور این دو حزب پیش‌بینی می‌شد که این کابینه مدت زیادی دوام نیاورد، گفت: دولت بعدی در رژیم صهیونیستی هم ائتلافی خواهد بود؛ بنابراین ما همچنان شاهد شکل‌گیری یک دولت قوی، متحد، منسجم و ائتلاف یکپارچه‌ای نخواهیم بود. حتی اگر نتانیاهو یا حزب لیکود اکثریت شکننده‌ای را در انتخابات آتی به دست بیاورد، قطعاً وضعیت تغییری نخواهد کرد و باید ائتلافی شکل دهند. به دلیل عدم امکان رسیدن به تفاهم با دیگر حزب‌های اصلی و همچنین طمع‌ورزی‌هایی که شاهد آن بوده‌ایم، نتانیاهو زیر بار تقسیم قدرت نخواهد رفت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به پرونده فساد نتانیاهو و همچنین اعتراضات هفتگی به این فساد و بی‌کفایتی در مدیریت تبعات همه‌گیری کرونا افزود: به نظر می‌رسد وضعیت در رژیم صهیونیستی پیچیده‌تر خواهد شد و این فرآیندی است که به نظر می‌رسد به لحاظ سیاسی سرعت رژیم صهیونیستی را در سراشیبی سقوط، بیشتر می‌کند.

صفا تاج با اشاره به اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی، انجام عملیات روانی را با پشتوانه دفتر تبلیغاتی نظام سلطه جهانی و در جهت تلاش برای ادامه حیات این رژیم در خاورمیانه دانست و اضافه کرد: اما این رژیم در داخل چالش‌های متعددی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی دارد. علاوه بر این‌ها در حوزه نظامی و امنیتی و حوزه سیاست خارجی نتوانسته موقعیت چند دهه‌ی گذشته خود را حفظ کند؛ مثلاً رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی در اتحادیه اروپا، همانند رژیم صهیونیستی دو – سه دهه گذشته نیست.

وی تلاش برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی را در جهت حل و سرپوش گذاشتن بر موقعیت متزلزل کنونی این رژیم ارزیابی کرد و گفت: با همه تبلیغات و عملیات روانی که داشتند با کشورهای ذره‌ای مانند بحرین و امارات روابطشان را آشکار کردند، این‌ها دلیلی بر واماندگی رژیم صهیونیستی است. اقدامی که یا با حمایت و زور سرنیزه آمریکا بر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس صورت گرفت و یا با وعده‌های اقتصادی و سیاسی به کشوری مانند سودان جلو رفت؛ بنابراین این وقایع به معنای این نیست که این رژیم توانسته موفقیتی حاصل کند.

صفا تاج با بیان اینکه کارشناسان و نظریه‌پردازان سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که هرگونه جنگ با محور مقاومت به‌منزله شکست نهایی و فروپاشی این رژیم است، ادامه داد: با توجه به تحولات سیاسی که در آمریکا با خروج ترامپ به‌عنوان حامی اصلی نتانیاهو شاهد هستیم، ابهامات نسبت به آینده و سرنوشت او و رژیم صهیونیستی در اظهارات برخی مقامات مذهبی و سیاسی رژیم صهیونیستی مشهود است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *