جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها: دومینوی استعفا در کابینه ترامپ و…

۱۳۹۹/۱۰/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ترامپ در صدد صدور فرمان عفو خود، دستور ابومازن برای برگزاری انتخابات در ۴ ماه آینده، افزایش قیمت جهانی نفت، انتقاد بایدن و هریس از «استاندارد دوگانه» پلیس آمریکا در برخورد با معترضان، دومینوی استعفا در کابینه ترامپ، اخراج از وزارت خارجه به علت انتقاد از ترامپ، عبور مجدد پروازهای قطر از آسمان عربستان، هشدار چین به آمریکا، انتشار پیش‌نویس لایحه استیضاح ترامپ، پرتاب ماهواره جدید ترکیه به فضا، اعزام ۲ بمب‌افکن آمریکایی به منطقه، درخواست سازمان جهانی بهداشت از کشورهای اروپایی و پیروزی دموکرات‌ها در مجلس سنا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایلنا: به گزارش نیویورک‌تایمز، دو منبع آگاه از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای صدور فرمان عفو خود در آستانه ترک کاخ سفید خبر داده‌اند. این روزنامه نوشت که ترامپ به نزدیکان خود گفته است که تصمیم دارد در روزهای پایانی دوره ریاست‌جمهوری، فرمان عفو خود را صادر کند. وی پس از انتخابات سوم نوامبر، بارها مشاوران خود را در جریان این تصمیم قرار داده است. بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال بررسی تاثیرات قانونی و سیاسی صدور این فرمان است. این یکی از بی‌سابقه‌ترین موارد استفاده از قدرت، توسط یک رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود.

تسنیم:  ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با رئیس کمیته برگزاری انتخابات دستور فراهم نمودن مقدمات برای برگزاری انتخابات طی چهار ماه آینده را صادر کرد. این تصمیم را در راستای نشست دبیرکل‌های گروههای فلسطینی که در بیروت برگزار شد، اتخاذ شده است. منابع آگاه در گفتگو با المیادین اعلام کرده‌اند که دستور ابومازن در این زمینه به‌صورت علنی تا چند روز آینده اعلام خواهد شد و انتخابات فلسطین نیز در ماه مه 2021 برگزار می‌شود.

آناتولی ترکیه: قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات صبح امروز جمعه 8 ژانویه 2021 با افزایش 0.53 درصدی به 54.67 دلار رسید. این درحالی است که قیمت نفت برنت معاملات روز گذشته را با 54.86 دلار به پایان برده بود. همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) نیز هم‌ اکنون به بهای 51.11 دلار داد و ستد می‌شود. به گفته کارشناسان قیمت نفت خام برنت از لحاظ فنی در محدوده 52.96-53.92 دلار پشتیبانی شده و در محدوده 54.88 -55.84 دلار مقاومت خواهد کرد. گفتنی است کاهش تولید نفت خام توسط عربستان سعودی٬ اخبار مربوط به شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا در اروپا و تحولات اخیر در آمریکا بر قیمت جهانی نفت تاثیر گذاشته است.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور منتخب ایالات متحده و معاون وی برخورد تبعیض آمیز پلیس آمریکا با حامیان جنبش سیاهپوستان از یکسو و معترضان سفیدپوست به نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا از سوی دیگر را به باد انتقاد گرفتند. «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا روز پنج شنبه در یک سخنرانی در ایالت دلاوِر خاطرنشان کرد که مقایسه واکنش مجریان قانون به ورود غیرقانونی گروهی از اراذل و اوباش شورشی به ساختمان کنگره با [واکنش همین نیروها به] معترضان جنبش “جان سیاهپوستان ارزش دارد” از یک استاندارد دوگانه حکایت می کند. بایدن در ادامه خواستار رعایت عدالت و برابری در میان نژادهای مختلف در ایالات متحده شد. «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور منتخب آمریکا و دادستان کل پیشین ایالت کالیفرنیا اعلام کرد که سیستم قضایی آمریکا به شیوه یکسانی با مردم سیاهپوست و سفیدپوست، فقیر و غنی، برخورد نمی کند و وعده داد که این نابرابری را برطرف کند.

خبرگزاری فارس: «بتسی دِووس» وزیر آموزش دولت آمریکا استعفانامه خود را به دلیل نقش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در تهییج هوادارانش و رقم زدن حوادث کنگره آمریکا، ارائه داد. رسانه‌های آمریکایی پیشتر گزارش دادند که «الین چاو» وزیر حمل و نقل کابینه دونالد ترامپ از سمت خود استعفا کرد. ساعاتی پیش از آن سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا بعد از آنکه از رئیس جمهور این کشور درخواست کرد حمله هوادارانش به ساختمان کنگره را محکوم کند هم از سمت خود برکنار شده بود. علاوه بر این، «رایان تالی» که مشاور و مدیر میز اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا است، در اعتراض به اغتشاشات در کنگره آمریکا از سمت خود استعفا کرد. «میک مولوینی» سرپرست سابق رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و نماینده کنونی آمریکا در امور ایرلند شمالی هم یکی دیگر از مقاماتی بوده که در اعتراض استعفا کرده است.

الکوثر فارسیکاخ سفید روز پنجشنبه «گابریل نورونها» مسئول پیام‌های فارسی وزارت خارجه آمریکا در شبکه‌های اجتماعی را اخراج کرد. دلیل اخراج نورونها اقدام وی در انتشار پیامی در توییتر در انتقاد از اقدام ترامپ در تشویق به حمله به کنگره بوده است. نورونها در این پیام توییتری نوشته بود: «رئیس جمهور ترامپ اوباش شورشی را که امروز به کنگره حمله کردند را تحریک کرد. وی همچنان از هر فرصتی برای مانع‌تراشی در انتقال مسالمت‌آمیزقدرت استفاده می‌کند. این اقدامات دموکراسی و جمهوری ما را تهدید می‌کند. ترامپ کاملا برای ماندن در قدرت نامناسب بوده و باید برود.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در پی آشتی عربستان و متحدانش با قطر، شرکت هواپیمایی این کشور اعلام کرد، پروازها از حریم هوایی عربستان را از سر گرفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این شرکت توییت کرد، تعدادی از پروازها از آسمان عربستان سعودی شروع شد و اولین پرواز زمان بندی شده، پرواز دوحه به مقصد ژوهانسبورگ در تاریخ هفتم ژانویه بود.

تی.آر.تی ترکیههوا چونینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن ضمن اشاره به اینکه آمریکا با گفته‌ها و اقدامات خود مبنی بر اعمال تحریم علیه هنگ‌کنگ در امور داخلی چین دخالت می‌کند، هشدار داد که آمریکا متحمل تاوان سنگین این رویکردهای اشتباه خود خواهد شد. هوا چونینگ در این کنفرانس مطبوعاتی، اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را که خواستار آزادی فوری بیش از پنجاه مخالف بازداشتی دیروز در هنگ‌کنگ شده و گفته‌بود که به فکر اعمال تحریم علیه کسانی هستند که حکم بازداشت این افراد را صادر کردند، مورد ارزیابی قرار داد. وی ضمن درخواست از آمریکا در مورد عدم دخالت در امور داخلی چین و عدم آسیب رساندن به منافع کشورش گفت: چین برای حفظ حاکمیت ملی و منافع امنیتی خود کلیه اقدامات لازمه را انجام خواهد داد. آمریکا تاوان رفتارهای اشتباه خود را به سختی پس خواهد داد.

اسپوتنیک روسیه: دیوید سیسیلین، نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا از تهیه پیش‌نویس لایحه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، توسط نمایندگان دموکرات خبر داد. سیسیلین در حساب توئیتری خود نوشت: پیش نویس لایحه‌ای را که من، تد لیو و جیمی راسکین برای برکنار کردن ترامپ از قدرت در پی حمله روز گذشته به ساختمان کنگره رخ داد، توزیع کردم. این نماینده کنگره پیش نویس سندی را در حساب توئیتری خود منتشر نمود که حاوی یک مقاله در مورد “سو استفاده از مقام” است.

خبرگزاری صدا و سیما: ماهواره «ترک ست ۵ آ» ساعت ۵:۱۵ بامداد امروز به وقت ترکیه با موشک فالکون ۹ از پایگاه کیپ کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد. عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و ارتباطات ترکیه که همزمان با پرتاب این ماهواره در اداره کل ترک ست حضور یافته بود، گفت: ماهواره «ترک ست ۵ ب» نیز ماه ژوئن سال جاری میلادی به فضا پرتاب خواهد شد. وی همچنین گفت: بر اساس برنامه ریزی‌ها ماهواره بومی «ترک ست ۶ آ» نیز در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۲ میلادی به فضا پرتاب خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد، ۲ بمب افکن «B-۵۲» از پایگاه هوایی داکوتای شمالی به مقصد خلیج فارس به پرواز درآمدند. فاکس نیوز مدعی شده است که مأموریت این ۲ بمب افکن در راستای مأموریت‌های بمب افکن‌های پیشین آمریکایی با هدف بازدارندگی است. بر اساس این گزارش، این چهارمین مرتبه طی ۲ ماه گذشته است که بمب افکن‌های آمریکایی از پایگاه‌های خود در آمریکا به مقصد خلیج فارس به پرواز در می‌آیند.  اعزام بمب افکن‌ها در حالی صورت می‌گیرد که روز پنجشنبه جو بایدن برخلاف تلاش برخی طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، با کسب ۳۰۶ رای گزینشگران به طور رسمی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا تایید شد.

خبرگزاری موج: سازمان جهانی بهداشت از کشورهای اروپایی درخواست کرد تا برای مهار سویه جهش یافته کرونا ویروس که اولین بار در انگلیس مشاهده شد، اقدامات بیشتری در نظر گیرند. “هانس کلوگه” مدیر بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت در اروپا گفت: لازم است اقدامات سختگیرانه تری برای مسطح کردن شیب نمودار موارد افزایشی ابتلا به نوع جدید کروناویروس در برخی کشورها انجام شود. وی افزود: در حال حاضر ۲۲ کشور اروپایی مواردی از ابتلا به سویه جهش یافته را گزارش کرده اند که این وضعیت نگران کننده است.

خبرگزاری آنا: چاک شومر، امروز  پیروزی حزب دموکرات آمریکا بر مجلس سنای این کشور را اعلام کرده است. شومر که تا پیش از این به‌عنوان رهبر اقلیت سنا شناخته می‌شد اکنون با اعلام این پیروزی به «رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا» شده است. «جان آسوف» و «رافائل وارناک» در دور دوم انتخابات مجلس سنا پیروز شدند و این باعث پیروزی حزب دموکرات در مجلس سنا شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *