جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

Loading

رسانه‌ها: دست داشتن شرکت امنیتی انگلیس در ترور سردار سلیمانی و…

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادعای بی‌اساس پمپئو برای توجیه تحریم‌های جدید اعمال شده علیه ایران، نقشه خطرناک بن سلمان و بن زاید برای دوحه، هشدار آژانس اطلاعاتی آمریکا درباره حمله سایبری روسیه، پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات سنای جورجیا، احتمال اقدام قانونی کره جنوبی درباره نفت‌کش توقیفی، تخلیه بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در لوگر افغانستان، اذعان رهبر کره شمالی بر ناکامی برنامه اقتصادی پنج ساله کشورش، شعله‌ورشدن مباحثات در خصوص واکسن کوویدـ19 در اروپا، خروج بیش از نیمی از نیروهای آمریکایی از خاک عراق طی روزهای آتی، رشد چهار درصدی اقتصاد جهانی در سال جدید، طرح جدید رژیم صهیونیستی برای ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی در کرانه باختری، تمدید سه ماهه معافیت عراق برای واردات انرژی ایران توسط آمریکا و دست داشتن شرکت امنیتی انگلیس در ترور سردار سلیمانی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایلنا: مایک پمپئو درمورد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مدعی شد: ایران از درآمد بخش فلزات برای تامین مالی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در سراسر نقاط جهان استفاده می‌کند. ایالات متحده به اعمال تحریم‌ها علیه نظام ایران و کسانی که تحریم‌ها را دور می‌زنند و کسانی که به تامین مالی رژیم و رسیدن به اهداف بدخواهانه‌اش کمک می‌کنند، ادامه می‌دهد.

تسنیم:«مجتهد» افشاگر معروف سعودی در توئیتر در واکنش به آشتی عربستان با قطر اعلام کرد؛ «محمد بن سلمان» درحالی مرزها و حریم هوایی خود را به روی قطر باز کرد که از این کار اکراه داشت و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز با اکراه قدم به خاک عربستان گذاشت، «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی نیز مجبور است به این آشتی اعتراض نکند. مجتهد تاکید کرد، بن سلمان بر خلاف اظهار دوستی با قطری‌ها هرگز کینه خود نسبت به آنها را فراموش نمی‌کند. قطری‌ها نیز با سوء ظن به بن سلمان و با دشمنی به بن زاید نگاه می‌کنند و در صورتی که جنگی در منطقه خلیج فارس رخ ندهد، تنها «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا می‌تواند از محاصره دوباره قطر جلوگیری کند. این کاربر سعودی گفت، محمد بن سلمان و محمد بن زاید نقشه‌ای خطرناک‌تر از محاصره، برای قطر دارند.

آناتولی ترکیه: پیامدهای حمله سایبری موسوم به «سولار وایندز» به بسیاری از سازمان‌های های فدرال آمریکا از جمله برخی وزارتخانه‌های این کشور در ماه گذشته، همچنان ادامه دارد. در این راستا اداره تحقیقات فدرال (FBI)، سازمان اطلاعات ملی (DNI)، آژانس امنیت ملی (NSA) و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت‌های آمریکا(CISA) با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند که روسیه پشت این حملات است. در این اطلاعیه با اشاره به راه اندازی یک کارگروه مشترک پس از حملات سایبری مذکور آمده است: در نتیجه مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که تهدیدی که به نظر می رسد مرکز آن در روسیه باشد، پشت حملات سایبری اخیر است. براساس این گزارش سازمان‌های مذکور همچنین بر تداوم روند تحقیقات درباره حملات سایبری تاکید کرده‌اند.

خبرگزاری مهر : «رافائل وارناک» نامزد حزب دموکرات، برنده یکی از کرسی های ایالت جورجیا در سنای آمریکا شد. وارناک توانست در این رقابت بر «کلی لوفلر» (Kelly Loeffler) از سناتورهای نسبتاً قدیمی آمریکا غلبه کند. اگر کرسی دیگر این ایالت نیز به نامزد حزب دموکرات برسد، حزب جمهوریخواه اکثریت خود را در سنا از دست می دهد و بدین تزتیب کنگره بطور کلی در اختیار دموکرات ها قرار می گیرد.

خبرگزاری فارس: در ادامه تلاش‌های سئول برای آزادی نفت‌کش توقیفی در تنگه هرمز، وزارت خارجه کره جنوبی از آماده شدن دولت این کشور برای اقدام قانونی در این باره خبر داد. به نوشته وبگاه «کِی‌بی‌اِس»، در گزارشی که امروز (چهارشنبه) به پارلمان کره جنوبی ارائه شده، وزارت خارجه این کشور گفته که فرایند قانونی، یکی از راه‌های سئول برای حل مسئله نفت‌کش توقیفی است.

الکوثر فارسیمقامات محلی ولایت لوگر اعلام کردند : نیروهای آمریکایی،  پایگاه « فاب شنگ‌»، را که بزرگترین پایگاه ارتش آمریکا در این ولایت است ترک کرده  اند و این پایگاه در حال حاضر در اختیار نیروهای دولتی افغانستان قرار دارد. به گفته مقام‌های نظامی در لوگر، تا پیش از توافق امریکا و طالبان حدود شش‌صد تن از نیروهای ویژه امریکایی در پایگاه «فاب شنک» حضور داشتند اما اکنون شمار این نیروها به سیصد تن کاهش یافت.این پایگاه که در سال های اخیر تا هجده هزار سرباز خارجی را هم در خود جای داده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به KCNA گزارش داد، رهبر این کشور روز سه‌شنبه همزمان با آغاز کنگره نادر حزب حاکم کارگران تاکید کرد، برنامه اقتصادی پنج ساله‌اش تقریبا در همه بخش‌ها در تحقق اهداف ناکام بود. رهبر کره شمالی تاکید کرد: اما این استراتژی اقتصادی پنج ساله که در سال 2016 میلادی تعیین کرده بودیم، ناموفق بود. من در همینجا تقویت اتکاء به نفس کره شمالی را برای مقابله با چالش‌های داخلی و خارجی که مانع پیشرفت این کشور می‌شود خواستار هستم.

تی.آر.تی ترکیهکندی در توزیع واکسن‌های کوویدـ19 در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به موضوع بحث‌برانگیزی در این‌کشورها تبدیل شده‌ است. کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد: مسئله اصلی در اجرای برنامه واکسیناسیون ظرفیت تولید است. این کمیسیون همچنین تاکید کرد که قرار داد خریداری دو میلیارد دوز واکسن مورد نیاز برای کل جمعیت اتحادیه اروپا امضا شده‌است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در راس چهره‌های مورد انتقاد در زمینه بسیج واکسیناسیون در اروپا قرار دارد. خاویر برتراند یکی از وزرای پیشین بهداشت فرانسه، مکرون را بعلت کندی در پیشبرد بسیج واکسیناسیون کوویدـ19 و عدم شفاف بودن در اقداماتش در این زمینه به باد انتقاد گرفت. دولت فرانسه اعلام کرد که مراکز واکسیناسیون افزایش داده شده و توزیع واکسن‌ها نیز تسریع خواهد شد. آغاز امور واکسیناسیون به ترافیک دیدار و مذاکره بین رهبران نیز سرعت بخشید. ولادیمر پوتین رئیس دولت روسیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در خصوص ساخت مشترک واکسن مذاکره کردند.

اسپوتنیک روسیه: نخست وزیر عراق از خروج بیش از نیمی از نیروهای آمریکایی از خاک این کشور طی روزهای آتی خبر داد. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اظهار داشت: هدف گفتگوهای استراتژیک با آمریکا عقب نشینی نیروهای این کشور از خاک عراق است و این چیزی است که رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر به واشنگتن اعلام کرد. نخست وزیر عراق بیان داشت: روزهای آینده شاهد خروج بیش از نیمی از این نیروها خواهیم بود و فقط صدها نفر از آنها برای همکاری در زمینه های آموزش، توان بخشی، تسلیحات و پشتیبانی فنی باقی خواهند ماند.

خبرگزاری صدا و سیما: بانک جهانی روز سه شنبه در جدیدترین گزارش مربوط به چشم انداز اقتصادی جهانی اعلام کرد با فرض این که روند واکسیناسیون کووید ۱۹ در سراسر سال ۲۰۲۱ گسترش یابد، اقتصاد جهانی در مسیر رشد چهار درصدی در سال ۲۰۲۱ قرار خواهد گرفت. بر اساس این گزارش، با آن که اقتصاد جهانی پس از رکود ۴.۳ درصدی در سال ۲۰۲۰ بار دیگر در حال رشد است، اما همه گیری ویروس کرونا سبب جان باختن و بیمار شدن تعداد زیادی از افراد و همچنین سبب فقیر شدن میلیون‌ها نفر شده و این موضوع ممکن است فعالیت‌های اقتصادی و روند کسب درآمد را برای مدت طولانی کاهش دهد.

خبرگزاری ایرنا: مرکز تحقیقات کاربردی «اریچ» که در کرانه باختری واقع است، در گزارشی تازه فاش کرد که رژیم صهیونیستی قصد دارد ۱۴۰۶ واحد مسکونی را در شمال کرانه باختری احداث کند. مرکز مزبور تأکید کرد که این طرح توسعه سال پیش تصویب شد، اما افشای آن پس از اقدام اخیر وزارت کشور رژیم صهیونیستی در انتشار اطلاعیه شورای عالی برنامه ریزی و شهرک سازی مورخ ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ در رابطه با مصادره ۱۰۰۸ جریب از اراضی روستای فلسطینی «عزون» در استان قلقیلیه برای شهرک سازی صورت گرفته است. بنا به این گزارش، طرح جدید شهرک سازی رژیم صهیونیستی در جنوب شرق شهرک الفیه مناشیه در شمال کرانه باختری شامل مناطق «وادی عسله»، «ظهر المناف»، «قطاین السهل» و «المنافس» اجرایی می‌شود. چندی پیش «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای انتقادی، ادامه شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در شرق بیت المقدس را غیرقانونی خواند.

خبرگزاری موج: یک مقام عراقی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرده و به این کشور اجازه داده است به واردات انرژی ایران ادامه دهد. این اقدام مایه آسودگی خاطر عراق است که برای تامین نیرو به واردات برق و گاز از ایران متکی است. عراق که از سالها جنگ به شدت آسیب دیده و نیروی تولید این کشور برای پوشش ۴۰ میلیون جمعیتش کافی نیست، برای تامین یک سوم از بخش نیروی این کشور، گاز و برق از ایران خریداری می کند. آمریکا در سال ۲۰۱۸ بخش انرژی ایران را هدف تحریم قرار داد اما با صدور معافیت‌های پی در پی، به عراق اجازه داد به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.

خبرگزاری آنا: طبق سند فوق محرمانه افشا شده از کمیته حقیقت‌یاب عراق، قرارداد شرکت امنیتی انگلیس مستقر در فرودگاه بین‌المللی بغداد لغو شد که دال بر افشای اسرار پروازی است که پس از آن سردار سلیمانی به شهادت رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *