جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس

لندن – ایرنا – بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

Loading

رسانه‌ها: دستور پنتاگون برای بازگشت ناو هواپیمابر آمریکا از خاورمیانه و…

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تلاش ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه برای ممانعت از تأیید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، صادرات تسلیحات بالای آلمان به کشورهای جنگ طلب خاورمیانه در سال ۲۰۲۰، تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم تحقیقات درباره جنایت اخیر اسرائیل علیه فلسطینیان، دستور پنتاگون برای بازگشت ناو هواپیمابر آمریکا از خاورمیانه، هشدار پکن به انگلیس درباره اعزام کشتی‌های جنگی به دریای چین جنوبی، اذعان تلویحی نتانیاهو به سفر به عربستان سعودی، موافقت حماس با برگزاری انتخابات فلسطین به صورت متوالی، حمایت وزیر خارجه چین از گسترش همکاری استراتژیک با روسیه، حمله هوایی آمریکا به سومالی، دعوت ترامپ به تجمع اعتراضی بزرگ در واشنگتن، حرکت عراقی ها به سمت میدان التحریر برای شرکت در راهپیمایی میلیونی، حضور افسران رژیم صهیونیستی در مراکز جاسوسی یمن و رأی جمهوری‌خواهان سنا علیه ترامپ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایلنا: شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه فعلی و منتخب آمریکایی از تصمیم خود برای خودداری از تأیید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر خبر دادند.   ۱۱ سناتور جمهوریخواه تاکید کردند که تنها در صورتی حاضر به تأیید نتایج انتخابات هستند که کمیسیونی برای رسیدگی به شکایت‌ها در خصوص تقلب در انتخابات ایجاد شود. «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس رهبری این جمهوری‌خواهان را بر عهده دارد. این ۱۱ سناتور خواستار در نظر گرفته شدن فرصتی ۱۰ روزه برای رسیدگی به ادعاهای غیرمستند تقلب انتخاباتی پیش از تأیید نتایج هستند. به نظر نمی‌رسد این سناتورها راه به جایی ببرند چرا که انتظار می‌رود بیشتر سناتورهای جمهوری‌خواه در کنار تمامی دموکرات‌ها در تاریخ ششم ژانویه، پیروزی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری منتخب را تأیید کنند.

تسنیم: دولت آلمان در سال 2020 صادرات تسلیحاتی به ارزش بیش از یک میلیارد یورو را به کشورهایی صادر کرده است که در درگیری ها در یمن و یا لیبی مشارکت داشته‌اند. آلمان در سال 2020 تا 17 دسامبر مجوز صادرات تسلیحاتی به ارزش 752 میلیون یورو را به مصر صادر کرده است. خبرگزاری آلمان این خبر را با استناد به پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به یک درخواست امید نوری پور از نمایندگان بلند پایه حزب سبز آلمان منتشر کرده است. بر این اساس آلمان در سال 2020 صادرات تسلیحاتی به ارزش 305.1 میلیون یورو به قطر، 51.3 میلیون یورو به امارات، 23.4 میلیون یورو به کویت و 22.9 میلیون یورو به ترکیه داشته که میزان آن بیشتر از قبل بوده است. بر اساس اعلام دولت آلمان این کشور همچنین مجوزهای صادرات تسلیحاتی به ارزش 1.7 میلیون یورو به اردن و 1.5 میلیون یورو به بحرین داشته است. در کل مجوزهای صادرات آلمان به این مناطق 1.16 میلیارد یورو بوده است.

آناتولی ترکیه: هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا از فلسطینیان با انتشار پیامی در توئیتر خواستار آغاز تحقیقات درباره تیراندازی نظامیان اسرائیل به سمت یک جوان 24 ساله فلسطینی با نام «هارون ابو عرام» شد. نیروهای اسرائیل در ماه نوامبر از فاصله نزدیک به سمت هارون ابو عرام شلیک کردند. عرام در حال بازسازی خانه‌اش بوده که از سوی این نیروها با نقض قوانین بین‌المللی ویران شده بود. عرام قصد داشت از خانه‌ای که متعلق به او بود، دفاع کند. نیروهای اسرائیل نیز با استفاده از خشونت بیش از حد و نامتناسب به او حمله کردند. این هیئت از دولت اسرائیل خواست درباره این حادثه خطرناک در اسرع‌وقت تحقیقات گسترده‌ای آغاز و شرایط را برای محاکمه عاملان در پیشگاه عدالت فراهم کند. وزارت بهداشت فلسطین دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که هارون ابو عرام بر اثر اصابت گلوله شلیک شده از سوی نظامیان اسرائیل به گردنش به‌شدت مجروح شده است. این وزارت‌خانه سپس تصریح کرد که ابو عرام از گردن به پایین فلج شده است.

خبرگزاری مهر : به نقل از سایت وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون با صدور بیانیه‌ای از تصمیم خود برای بازگرداندن ناو یواس‌اس نیمیتز از خاورمیانه خبر داد. بر اساس بیانیه منتشر شده پنتاگون، کریس میلر کفیل وزارت دفاع آمریکا فرمان داده است ناو یواس‌اس نیمیتز با تکمیل ماموریت تقریباً ۱۰ ماهه‌اش به آمریکا بازگردد. این ناو هواپیمابر برای فراهم کردن پوشش هوایی در جریان عملیات کاهش شمار نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان و سومالی و بازگرداندن آنها به ایالات متحده در منطقه حضور داشت. پیش از این و در روز ۱۰ دی ماه ستاد تروریستی فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) اعلام کرده بود که دو فروند بمب‌افکن بی ۵۲ با پرواز مستقیم و با سوخت‌گیری هوایی از پایگاهی در ایالت داکوتای شمالی راهی خاورمیانه شده‌اند.

خبرگزاری فارس: «تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین در یک نشست مطبوعاتی گفت: «چین معتقد است که دریای چین جنوبی نباید به دریای رقابت قدرت‌های بزرگ و کشتیهای جنگی تبدیل شود.» این مقام نظامی چین افزود که دلیل اصلی نظامی شدن منطقه این است که قدرت‌های خارجی کشتی‌های جنگی خود را از هزاران کیلومتر دورتر برای نمایش قدرت به منطقه اعزام می کنند. سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که ارتش چین اقدامات لازم را برای حفاظت از حاکمیت، امنیت و توسعه خود و همچنین صلح و ثبات در دریای چین جنوبی انجام خواهد داد. این سخنان پس از آن بیان شد که منابع خبری گزارش کردند جدیدترین ناو هواپیمابر انگلیس به نام «ملکه الیزابت» ممکن است ماه‌های آینده به عنوان بخشی از اولین مأموریت عملیاتی به جنوب چین اعزام شود. اوایل فوریه 2019 «گاوین ویلیامسون»  وزیر دفاع وقت انگلیس گفت که اولین ماموریت عملیاتی ناوهواپیمابر ملکه الیزابت حضور در دریای چین جنوبی است.

الکوثر فارسیدر حالی که بیشتر از یک ماه است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم درباره سفر خود به عربستان سعودی سکوت کرده‌ بود، اما اکنون گفته می‌شود که او تلویحا این سفر را تایید کرده است. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، نتانیاهو شامگاه شنبه در جلسه خصوصی حزب لیکود، در پاسخ به سوالی به صورت غیررسمی به سفر اخیر خود به عربستان سعودی اشاره کرد. بر اساس این گزارش، وی در جواب این سوال که آیا تل‌آویو برنامه‌ای برای عادی‌سازی روابط با منطقه کردستان عراق دارد، گفت: «من اخیراََ به یکی دیگر از کشورهای عربی سفر کردم، و همانطور که نمی‌توانستم درباره [سازش با] امارات صحبت کنم، در این باره هم نمی‌توانم چیزی بگویم».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع فلسطینی اعلام کردند، حماس از شرط خود برای برگزاری همزمان انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانونگذاری فلسطین صرف نظر کرده و پس از تضمین های عربی و بین المللی با برگزاری متوالی آنها موافقت کرد. به گزارش ایسنا، وصفی قبها، از رهبران جنبش حماس به خبرگزاری آناتولی گفت، تضمین هایی که حماس دریافت کرده شامل پایبندی به برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، پارلمانی و شورای ملی به صورت پی در پی، نظارت بر انتخابات و تضمین شفافیت و عدالت در برگزاری این سه انتخابات است. وی افزود، حماس از پنج کشور مصر، اردن، ترکیه، قطر و روسیه ضمانت هایی را درباره تعهد به برگزاری سه انتخابات مذکور ظرف شش ماه و در شرایط مناسب و عادلانه دریافت کرده است و کشورهای میانجی شفافیت انتخابات را هم تضمین کرده اند.

تی.آر.تی ترکیهوانگ یی، وزیر امور خارجه چین اظهار داشت که همکاری استراتژیک بین مسکو و پکن دارای پایان، سقف و محدودیت نیست. وانگ در گفتگو با آژانس شین هوا و تلویزیون مرکزی چین (CCTV) اظهار داشت: “سال گذشته، روابط روسیه و چین با گذر از “امتحان” اپیدمی (کووید-19) و بر اساس آزمون تغییرات، در همه جنبه‌ها  به بالاترین سطح در طول تاریخ آن  رسیده است..” وانگ با بیان اینکه مردم دو کشور در مبارزه با بیماری همه‌گیر به یکدیگر کمک و پشتیبانی می‌کنند، طرفین به همکاری نزدیک در زمینه کنترل مشترک و پیشگیری از بیماری همه گیر، تحقیق و تولید واکسن‌ها و داروها ادامه می‌دهند، گفت: “هر دو طرف کاملاَ از سرگیری تجارت و تولید حمایت می‌کنند، از کارکرد زنجیره‌های تولید و تأمین اطمینان می‌یابند، پروژه‌های بزرگ به طور پیوسته در حال پیشرفت هستند و همکاری در قالب‌ها و مدل‌های جدید مانند اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیکی به سرعت در حال گسترش است.”

اسپوتنیک روسیه: به گزارش اسپوتنیک با استناد به خبر منتشره مقر فرماندهی آمریکا در آفریقا در توییتر، دو حمله هوایی به جنوب سومالی در اولین روزهای سال نوی میلادی 2021 انجام شد. روز 2 ژانویه (شنبه) در توییتی به نقل از «افریکام» (مرکز فرماندهی آمریکا مستقر در آمریکا ) آمده است: نیروی هوایی ایالات متحده در نخستین روز سال میلادی جدید دو حمله به مواضع نیروهای گروه الشباب که با القاعده مرتبط هستند، انجام داد». افریکام مدعی شده که این حملات هوایی برای از بین بردن استحکامات نیروهای الشباب صورت گرفته است.

خبرگزاری صدا و سیما: دونالد ترامپ که تاکنون حاضر به پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نشده، در آستانه بریایی تظاهرات هوادارانش در واشنگتن در اعتراض به نتیجه انتخابات، در ساعات گذشته بار دیگر اقدام به بازنشر فیلم هایی با هدف تهییج و تحریک طرفدارانش در توئیتر کرد.

خبرگزاری ایرنا: حرکت اقشار مختلف مردم عراق از صبح امروز (یک شنبه) به سمت میدان التحریر و خیابان های اطراف آن در مرکز شهر بغداد برای شرکت در راهپیمایی میلیونی به مناسبت اولین سالگرد شهادت سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس و «حاج ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق آغاز شد. مردم عراق از روز شنبه (دیروز) برای شرکت در راهپیمایی میلیونی از استان های مختلف عراق در قالب کاروان ها یا خودروهای شخصی به سمت شهر بغداد عزیمت کرده اند تا با فرماندهان شهید بیعت دوباره کنند.

خبرگزاری موج: «محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن از فعالیت‌های افسران رژیم صهیونیستی در مناطق اشغال شده جنوب این کشور خبر داد. او گفت: سربازان و افسران صهیونیست در مراکز فرماندهی در بسیاری از مناطق اشغال شده یمن فعالیت می‌کنند و در حال فعالیت در شبکه‌های شنود و جاسوسی هستند. العاطفی افزود: متأسفانه کسانی که به این افراد خدمت رسانی می‌کنند از شهروندان کشور‌های عضو ائتلاف متجاوز عربی هستند.

خبرگزاری آنا: سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است روز جمعه ۱۲ دی به رد وتوی لایحه بودجه دفاع ملی ایالات متحده توسط رئیس جمهوری آمریکا رأی مثبت داد. به گزارش آسوشیتدپرس، در نشست امروز که به طور کم‌سابقه‌ای در نخستین روز سال نو میلادی برگزار شد ۸۱ سناتور به رد وتوی دونالد ترامپ رأی مثبت و ۱۳ سناتور رأی منفی دادند. این نخستین مخالفت جدی هم‌حزبی‌های پرزیدنت ترامپ در کنگره در طول دوره چهار ساله ریاست جمهوری او است، که ۲۰ روز دیگر به پایان خواهد رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *