جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

واکاوی دلایل و پیامدهای تحرکات نمایشی آمریکا در خلیج فارس

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا درباره پرواز دو بمب افکن بی- ۵۲ آمریکایی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای بر فراز خلیج فارس و هشدار وزیر خارجه ایران نسبت به عواقب ماجراجویی‌های آمریکا گفت: در رابطه با تحولات اخیر بین تهران و واشنگتن باید توجه داشت این موضوع دو طرف اصلی و یک طرف فرعی دارد که بازیگران اصلی آن عربستان و رژیم صهیونیستی هستند.

دکتر طهمورث غلامی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا طی بیش از یک سال گذشته گفت: «سال گذشته در چنین روزهایی شاهد به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در عراق توسط نیروهای آمریکایی بودیم و سپس ایران به پایگاه عین الاسد حمله موشکی کرد.»

غلامی در واکاوی شرایط امروز منطقه و تشدید تحرکات نظامی آمریکا گفت: «اخیرا و در هفته‌های پایانی دولت دونالد ترامپ شاهد هستیم که ایالات متحده آمریکا اقدام به برخی تحرکات نظامی کرده است؛ از جمله طی هفته اخیر تعداد پروازهای هواپیماهای سوخت‌رسان و هواپیماهایی با ماموریت جمع‌آوری اطلاعات در خلیج فارس بسیار زیاد شده است. هواپیماهایی که از العدید قطر یا بحرین بلند می‌شوند، بر فراز آسمان عراق دور می‌زنند و روی خلیج‌فارس تمرین مشترک انجام می‌دهند.»

به عقیده این کارشناس، جنس اقدامات ایالات متحده از ارسال ناو تا فرستادن هواپیماهای B52 جنس کاملا تبلیغاتی است. در واقع جنس این تحرکات، تهاجمی و آمادگی برای شروع یک جنگ نیست. ضمن آنکه آمریکایی‌ها نسبت به پیامدهای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران و محور مقاومت با خبر هستند، همچنانکه حمله موشکی ایران به عین الاسد در پاسخ به ترور سردار سلیمانی، قدرت نظامی ایران را به رهبران کاخ سفید اثبات کرد.

وی ادامه داد: «به بیان دیگر آمریکایی‌ها می‌خواهند به گونه‌ای کنش نظامی داشته باشند که طرف مقابل به منافع آن‌ها حمله نکند؛ چرا که طی یکی دو سال گذشته به‌ویژه پس از ترور سردار سلیمانی واشنگتن همچنان نگران است که اتفاقاتی همچون حمله موشکی ایران به عین الاسد تکرار شود.»

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه طرف دوم ماجرا، جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های عراقی هستند، گفت: «مطمئنا در این شرایط ایران نیز به دلیل شرایط خاص منطقه و ممانعت از آتش افروزی در آن، تمایلی به برخورد و تقابل نظامی ندارد و اگر موضوع انتقام شهادت سردار سلیمانی را هم مدنظر داشته باشیم، این انتقام بعید است در کمتر از سه هفته آتی از روی کار آمدن دولت جو بایدن اتفاق بیفتد. هرچند که جمهوری اسلامی ایران حق انتقام سردار سلیمانی از آمریکا را برای خود محفوظ می‌دارد، همچنانکه مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته بر آن تأکید کرده‌اند.»

غلامی با اشاره به این موضوع که در عراق گروه‌های شبه‌نظامی بسیار زیاد هستند و دولت مرکزی قادر نیست تمام این گروه‌ها را در کنترل خود داشته باشد، گفت:« لذا این احتمال وجود دارد که برخی از این گروه‌ها که با ایران هم مرتبط نیستند به صورت خودسرانه اقدامی انجام دهند و بخواهند زمینه تنش بین ایران و آمریکا را بالا ببرند. به همین دلیل هفته گذشته هیئتی از طرف نخست‌وزیر عراق به ایران سفر کرد و رایزنی‌هایی بین طرفین صورت گرفت.»

وی تأکید کرد: «به نظر می‌رسد که هم اکنون جمهوری اسلامی در هماهنگی با دولت بغداد، در حال نظارت بر رفتار برخی گروه‌های عراقی است تا آن‌ها به صورت خودسرانه اقدامی نکنند.»

وی در جمع‌بندی نگاه ایران و آمریکا به ایجاد تنش و جنگ در منطقه گفت که به نظر می‌رسد از طرف آمریکا و از طرف ایران انگیزه‌ای برای جنگ وجود ندارد.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه تنش‌آفرینی در منطقه یک طرف فرعی و سوم هم دارد، ادامه داد: «شاید برخی کشورهای منطقه یا گروه‌ها مایل باشند که سطح تنش بین تهران و واشنگتن را بالا ببرند. در این راستا ممکن است عربستان با رژیم صهیونیستی همکاری‌هایی داشته باشد و در عراق گروه‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران یا شیعیان مخالف هستند با پرچم این گروه‌های شیعی و با نام آن‌ها به سفارت یا منافع آمریکا حمله کنند تا زمینه تشدید تنش بین ایران و آمریکا را افزایش دهند.»

وی تأکید کرد: «هدف آن‌ها از چنین اقداماتی این است که این برخورد هرچند محدود، کار را برای جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مواجهه با ایران دشوارتر کند و وی نتواند به راحتی به وعده‌هایی که در مورد ایران و بازگشت به برجام داده عمل کند.»

این کارشناس در نهایت تأکید کرد که اگر بر مبنای موضع‌گیری مقامات آمریکا، توئیت‌های آقای ظریف و نامه ایران به سازمان ملل بخواهیم یک ارزیابی از اوضاع داشته باشیم باید گفت که نوعی «تقابل لفظی و تقابل در حد گفتار و حرف بین تهران و واشنگتن» در جریان است و این جنگ لفظی شاید کمی جدی به نظر برسد، اما در عرصه عمل هم ایران و هم آمریکا بسیار محتاط عمل می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *