جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

Loading

«اتحاد مقاومت» دستاورد شهید سلیمانی

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین‌الملل گفت: اکنون «گفتمان مقاومت» در منطقه غرب آسیا به گفتمان مسلط تبدیل شده و روزبه‌روز در حال تقویت است؛ این را باید تأثیر فکری و نگرشی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در منطقه غرب آسیا دانست.

دکتر سید رضی عمادی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی بابیان اینکه شهید سلیمانی در ارتقای موقعیت منطقه‌ای محور مقاومت نقش برجسته‌ای داشت، خاطرنشان کرد: از زمانی که ایشان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران شد که عمده فعالیتش برون‌مرزی است، روزبه‌روز محور مقاومت موقعیت منطقه‌ای بهتری پیدا کرد.

وی افزود: سال 2000 نیروهای اسرائیل از جنوب لبنان خارج شدند و خود سید حسن نصرالله اعلام کرده است که حاج قاسم سلیمانی در این موضوع نقش داشت؛ یا در سال 2006 که بزرگ‌ترین ضربه به حیثیت نظامی اسرائیل در منطقه وارد شد و در جنگ 33 روزه نه‌تنها اسرائیل پیروز نشد، بلکه عملاً شکست خورد هم نقش این شهید بزرگوار مشهود است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه این دست رویدادها برای رژیم صهیونیستی بسیار تلخ بود، گفت: تصور صهیونیست‌ها این نبود که کسی بتواند تانک «مرکاوا» را بزند، اما حزب‌الله این کار را انجام داد، تحمل هراس و ترسی که در دل نظامیان اسرائیلی ایجادشده، برای آن‌ها سنگین است. اینکه سید حسن نصرالله در سخنانش می‌گوید مثلاً فلان اتفاق قرار است در این لحظه بیفتد و در همان لحظه هم رخ می‌دهد، مایه ترس آن‌ها است. در این شرایط خود سید حسن نصرالله گفت سال 2006 حاج قاسم سلیمانی نقش بسیار مهمی در پیروزی حزب‌الله در جنگ مقابل رژیم صهیونیستی داشته است.

عمادی با اشاره به ناآرامی‌ها در سوریه در سال 2011 ادامه داد: اعتراضات خودجوش مردمی در سوریه ناگهان تبدیل یک بحران و جنگ تروریستی شد و اتباع بیش از 80 کشور وارد سوریه شدند تا با نظام این کشور بجنگند؛ درحالی‌که دمشق در آستانه سقوط قرار داشت، شهید سلیمانی ابتکاراتی را دنبال کرد که سبب شد نظام سوریه بر سر کار باقی بماند. قطعاً عوامل متعددی در این پیروزی‌ها دست داشت، اما نقش فرماندهی بر عهده حاج قاسم سلیمانی بود.

 

«اتحاد مقاومت» دستاورد شهید سلیمانی

این استاد دانشگاه مجموعه این تحولات را عاملی در تقویت جایگاه و موقعیت منطقه‌ای محور مقاومت دانست و افزود: برخی از نظریه‌پردازان آمریکایی هم صریحاً گفته‌اند که امروز ما دیگر با «محور مقاومت» مواجه نیستیم، بلکه با «اتحاد مقاومت» روبرو هستیم؛ یعنی مقاومت به ائتلاف و اتحادی که خیلی فراتر از محور است، تبدیل‌شده است. این‌یک دستاورد بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

عمادی ادامه داد: اکنون ما شاهد این هستیم که گروه‌های مقاومت در منطقه دیگر صرفاً محدود به حزب‌الله لبنان یا جهاد اسلامی فلسطین و جنبش حماس نیستند، بلکه گروه‌های مقاومت تکثیر شده‌اند. کسی امروز نمی‌تواند نقش انصارالله یمن را در این کشور نادیده بگیرد، نه‌تنها نمی‌تواند نادیده بگیرد، بلکه انصارالله سازمان‌یافته‌ترین و در حال حاضر قدرتمندترین گروه سیاسی در یمن محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: کسی نمی‌تواند نقش «حشدالشعبی» را در عراق نادیده بگیرد؛ چراکه حشدالشعبی هم در مبارزه با داعش نقش اصلی را داشت. این گروه‌های مردمی بودند که واقعاً مبارزه کردند تا جایی که حتی امروز به لحاظ سیاسی می‌بینیم گروه‌های نزدیک به حشدالشعبی در انتخابات 2018 بعد از ائتلاف «سائرون» بیشترین کرسی‌ها را به دست آوردند.

 

تکثیر گروه‌های مقاومت

به اعتقاد این استاد دانشگاه این تحولات نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت در سطح منطقه غرب آسیا تکثیر شده‌اند و این‌ها واقعاً ماحصل و دستاورد شهید سلیمانی در این منطقه محسوب می‌شود.

عمادی نگرش شهید سلیمانی را به مسائل منطقه ماندگار توصیف کرد و گفت: اساساً حاج قاسم سلیمانی به لحاظ فکری، باور داشت امنیت در منطقه غرب آسیا باید بومی باشد و امنیت وارداتی، نظیر آنچه محور سازش و کشورهای عربی پیگیری می‌کنند، تأمین‌کننده امنیت منطقه غرب آسیا نیست.

وی توضیح داد: نمونه این امنیت مردم پایه را در سوریه دیدیم. درواقع ارتش مردم پایه بود که برای حفظ تمامیت ارضی و جغرافیای سوریه جنگید و نظام و جغرافیای این کشور را حفظ کرد.

 

گفتمان مقاومت مسلط شد

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی به مقاومت باور داشت، ادامه داد: درنتیجه این باور است که امروز ما می‌بینیم گفتمان مقاومت در منطقه غرب آسیا به یک گفتمان مسلط تبدیل شده است. ما شاهد دوگانه‌ای در منطقه غرب آسیا هستیم که یک‌طرف گفتمانی است که می‌گوید باید سازش و مذاکره کرد و کوتاه آمد!

عمادی افزود: در مقابل، گفتمان مقاومت می‌گوید من کاملاً آماده‌ام که دفاع کنم، از جنگ هراسی ندارم؛ نه اینکه به استقبال جنگ بروم، بلکه برای دفاع از تمامیت ارضی خودم از جنگ هراسی ندارم. هیچ هراسی از تجهیزات مدرن طرف مقابلم و از تبلیغات فراوانی که انجام می‌دهد، ندارم. اساساً از مرگ هراس ندارم، چون باورم این است که درواقع با شهادت جهاد می‌کنم و جهاد یکی از مبانی دینی ما محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: امروز گفتمان مقاومت که در منطقه غرب آسیا شکل‌گرفته، گفتمان مسلطی است که روزبه‌روز در حال تقویت است و این را باید تأثیر فکری و نگرشی شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه غرب آسیا دانست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *