جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading

میراث شهید سلیمانی؛ شکست تروریسم و برقراری امنیت و ثبات در منطقه

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر توجه به نقش ثبات آفرین شهید سلیمانی در منطقه گفت: تلاش‌ها و اقدامات شهید سلیمانی در تاریخ ماندگار است و به‌عنوان شکست بسیار فاحش برای آمریکا مطرح خواهد شد.

سعدالله زارعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی توجه به ظرفیت انسان برای انجام کارهای بزرگ را نکته‌ای بسیار درس‌آموز در میراث سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد و اظهار داشت: با نگاه به تحولات منطقه درمی‌یابیم حجم بزرگی از نیروها در این صحنه در تقابل با ایران فعالیت می‌کردند؛ نیروهایی شامل آمریکا و اروپا، کشورهایی مثل عربستان و امارات و گروه‌های افراطی مذهبی و گروه‌های تروریستی ازجمله داعش.

وی بابیان اینکه این نیروهای مخالف ایران به پول‌ها و بودجه‌های هنگفتی دسترسی دارند، افزود: ارتش امریکا به‌طور رسمی سالانه 800 میلیارد دلار هزینه دارد. علاوه بر آن بودجه‌هایی که ناتو، ترکیه، عربستان و گروه‌های دیگر در این منطقه هزینه می‌کنند را هم باید در نظر بگیریم. همچنین حضور این میزان تجهیزات پیشرفته نظامی، هواپیمای تُرنادو و بی 52 و اف 35 با سازمان‌های بزرگی مانند شورای امنیت سازمان ملل مرتبط است و از پشتیبانی حقوقی آن‌ها برخوردارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در چنین فضایی، فردی به نام «حاج قاسم سلیمانی» قرار است که همه این توطئه‌ها را در این جغرافیای بزرگ به هم بزند. حقیقتاً صرف‌نظر از اینکه این اهداف به نتیجه برسد یا نرسد، قبول این مسئولیت در این میدان دل بزرگ، مغز بزرگ و روح بزرگی می‌خواهد. ایشان این مسئولیت را در زمانی در سال‌های 1379 و 1380 قبول کرد که ارتش آمریکا در کنار مرزهای ما فعالیت می‌کرد.

زارعی ادامه داد: ارتش آمریکا کنار مرزهای غربی و شرقی ما در عراق و افغانستان بود، 70 ناو نظامی آمریکا در خلیج‌فارس و 35 پادگان نظامی آمریکا در اطراف مرزهای ما قرار داشت. در این شرایط بنا شد آقای قاسم سلیمانی این برنامه‌ها را به هم بزند. صرف پذیرش این مسئولیت دل‌بزرگی می‌خواهد؛ اما ایشان این مسئولیت را به نتیجه رساند، یعنی کاری کرد که آمریکایی‌ها دیگر نتوانند در عراق بمانند.

وی بابیان اینکه آمریکا مجبور شد در توافقنامه‌ای تعهد بدهد که نیروهایش را تا سال 2011 از عراق خارج کند، گفت: هیچ‌گاه و در هیچ تاریخی، آمریکایی‌ها به کسی امضا ندادند که نیروی نظامی‌شان را از جایی که رفته خارج می‌کنند، هنوز نیروهای آمریکا در آلمان و ژاپن حضور دارند!

زارعی اضافه کرد: ببینید آن‌ها در افغانستان چه قدر جنایت کردند! اما پذیرفتند که نیروهایشان را کاهش دهند و با همان‌ها که برای ساقط کردنشان آمده بودند، یعنی طالبان، مذاکره کرده و توافقنامه صلح امضا کنند! این خیلی اتفاق بزرگی بود. این‌ها در تاریخ ماندگار است و به‌عنوان شکست بسیار فاحش برای آمریکا مطرح خواهد شد. میز مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه قطر درواقع کوه رسوایی آمریکا است.

 

شهید سلیمانی راهبر صحنه شکست آمریکا در منطقه

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه در منطقه ما صحنه شکست آمریکا را شهید سلیمانی بزرگ راهبری کرد، خاطرنشان کرد: این رشادت‌ها و موفقیت‌ها در حالی انجام شد که ما در شرایط تحریم بودیم و بودجه نظامی ایران و امکاناتی که در اختیار سردار سلیمانی بود به هیچ وجه قابل مقایسه با بودجه نظامی و امکانات امریکا و دیگر مداخله کنندگان در منطقه نبود، ولی او توانست طرح های بسیار مهمی  را در راستای امنیت منطقه و شکست بزرگ آمریکا رقم بزند.

وی افزود: این درسی بزرگ برای ما دارد و نشان می‌دهد ظرفیت انسان بسیار بالاست. اینکه اگر انسان، خصوصاً انسان مؤمن، متقی و بصیر بخواهد در دنیا تحول ایجاد کند چه قدر ظرفیت تحول دارد و می‌تواند در برابر چه حجم عظیمی از نیرو و تجهیزات نظامی، مالی و ظرفیت‌های حقوقی مخالف بایستد و پیروز شود. این اولین درس سردار سلیمانی به ماست.

 

نقش ثبات آفرین شهید سلیمانی در منطقه

زارعی در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که کمتر راجع به آن صحبت می‌شود، «نقش ثبات ساز سردار سلیمانی» است. خیلی‌ها ایران و سردار سلیمانی را متهم می‌کنند که منطقه را ناامن و بحرانی کرده است! اما حقیقت این است که سردار سلیمانی با اشغالگران و مداخله گران آمریکایی و غیرآمریکایی و همچنین تروریست‌های تکفیری ازجمله داعش و النصره جنگید و ایستادگی در مقابل آنها برجسته‌ترین موضوع در کارنامه سردار سلیمانی است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه اقدامات اشغالگرانه آمریکا مصداق بی‌ثبات‌سازی منطقه است، ادامه داد: اینکه با اشغال یک کشور ادعای ایجاد ثبات می‌کنند اساساً یک شوخی است! سردار سلیمانی درواقع تلاش کرد تا اشغالگران آمریکایی را به‌عنوان عامل بی‌ثباتی از صحنه بیرون کند.

وی گفت: شهید سلیمانی با از بین بردن تهدید داعش ثبات را به منطقه بازگرداند. داعش آمده بود دولت‌های سوریه، عراق و لبنان و برخی دولت‌های دیگر را براندازد. درواقع با اقداماتی که شهید سلیمانی پایه‌ریزی و دنبال کرد آن‌ها را در اهدافشان ناکام گذاشت و از تجزیه این کشورها جلوگیری کرد و دولت هایشان ماندگار شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *