جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

همکاری فناوری رژیم صهیونیستی با امارات؛ تهدیدی امنیتی برای منطقه

شورای راهبردی آنلاین – یک تحلیلگر تحولات رژیم صهیونیستی همکاری امارات با اسرائیل را در حوزه‌های فناوری تهدیدی برای ایران دانست و گفت: اسرائیلی‌ها حداقل در چند حوزه در حال سرمایه‌گذاری سنگین در امارات هستند که هدف‌گذاری و رویکرد بیشتر این حوزه‌ها ایران است.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به حضور هیات پرشمار اسرائیلی در نمایشگاه فناوری اطلاعات «جیتکس» امارات، اظهار داشت: حضور شرکت‌های اسرائیلی همیشه یکی از نشانه‌های عمق روابط اسرائیل با یک دولت دیگر است، به این معنا که هر زمان شرکت‌های اسرائیلی در خاک کشوری حضور پررنگی داشته باشند نشانه‌ای از عمق روابط در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و اطلاعاتی است.

وی بابیان اینکه ارتباطات امارات و رژیم صهیونیستی تقریباً مسئله جدیدی نیست، افزود: یکی از پایه‌های اصلی این روابط در حوزه فناوری اطلاعات بوده که یکی از موارد آن نرم‌افزار جاسوسی پگاسوز (Pegasus)، محصول شرکت NSO، بود و اماراتی‌ها شرکت DARK MATTER را بر اساس همین الگو تأسیس کردند و با جذب افسرهای واحد 8200 اسرائیل، آن‌ها را با حقوق سالیانه یک میلیون دلار استخدام کردند.

این کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اماراتی‌ها بخش جدیدی در کنار سازمان اطلاعاتشان با عنوان «استخبارات سایبری» با همین الگو 8200 اسرائیل و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) ایجاد کردند.

عبدی تأکید کرد: اسرائیل و امارات در حوزه اطلاعاتی، به‌خصوص حوزه فناوری اطلاعات و اطلاعات سایبری، همکاری گسترده‌ای با هم دارند، اما واقعیت این است که هنوز شناختی از عمق این همکاری در دست نیست.

وی حضور شرکت‌های اسرائیلی در نمایشگاه جیتکس امارات را عاملی در راستای تعمیق همکاری آن‌ها ارزیابی کرد و افزود: معتقدم روابط امارات و رژیم صهیونیستی مانند کوه یخی است که ما فقط قله‌اش قابل مشاهده است، و هیچ اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست. با رسمی شدن این روابط قطعاً همکاری‌ها توسعه و عمق بیشتری پیدا می‌کند و شاهد حضور رو به افزایش شرکت‌های سایبری اسرائیل در امارات  خواهیم بود.

عبدی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها حداقل در چند حوزه در حال سرمایه‌گذاری سنگین در امارات هستند که هدف‌گذاری و رویکرد بیشتر این حوزه‌ها هم ایران است، ادامه داد: یکی از این مباحث، در خصوص جذب برخی از ایرانیانی است که به امارات تردد دارند و قطعاً می‌تواند برای تله گذاری، استخدام و اجیر کردن بستر بسیار مناسبی باشد.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی فعالیت شرکت‌های اسرائیلی در حوزه فناوری با پوشش قابل‌توجه برای ایرانی‌ها را تهدیدی جدی دانست که می‌تواند مسائل بسیار خطرناکی را رقم زند و گفت: ممکن است آن‌ها بعضاً با شرکت‌های ایرانی در پوشش‌های غیر اسرائیلی، مانند پوشش‌های اروپایی، ارتباط‌گیری کنند.

عبدی با تأکید بر اینکه محمد بن زاید شیدایی و عطش عجیبی به همکاری با اسرائیل برای جذب فناوری‌های آن‌ها دارد، ادامه داد: آن‌ها تصور فانتزی و غیرواقعی نسبت به برتری فناوری این رژیم دارند و ازاین‌جهت بسیار خودشان را دست پایین و حقیر تصور می‌کنند؛ بنابراین یک خودباختگی و مرعوبیتی نسبت به امکانات اسرائیلی‌ها دارند.

وی افزود: حضور شرکت‌های اسرائیلی در امارات قطعاً تهدیدی امنیتی برای منطقه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *