أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

اعتمادسازی لازمه روابط بایدن – کیم جونگ اون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت جدید بایدن با یک فاجعه هسته‌ای روبرو خواهد شد، مگر اینکه بتواند با کره شمالی روابط خوبی ایجاد کند. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با ارسال علامت‌های مناسب به کیم جونگ اون، می‌تواند بهبود روابط با کره شمالی را آغاز کند.

وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی نوشت: با توجه به اینکه کره شمالی سلاح هسته‌ای دارد، دولت بایدن نمی‌تواند به‌صورت یک‌جانبه شرایط مدنظر خود را به پیونگ‌یانگ تحمیل کند. امتناع از گفتگو با پیونگ‌یانگ تا زمان برداشتن گام‌هایی برای خلع سلاح هسته‌ای یک رویه خطرناک است. چنین رویکردی به‌احتمال‌زیاد تنش‌ها را افزایش داده و واشنگتن را به یک وضعیت متشنج هسته‌ای با پیونگ یانگ بازخواهد گرداند که خطر محاسبه غلط و احتمال جنگ هسته‌ای تصادفی را در پی دارد. موضع خصمانه در قبال پیونگ یانگ احساس ناامنی بیشتری در کره شمالی ایجاد می‌کند و کیم جونگ اون را به دنبال توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای این کشور برای اطمینان از بقای رژیم خود سوق می‌دهد.

واشنگتن باید بپذیرد اگر رژیمی سلاح‌های هسته‌ای را ضامن بقا و اعتبار خود قلمداد کند، انگیزه‌ای برای خلع سلاح هسته‌ای نخواهد داشت. تنها روش قابل‌تصوری که ممکن است چنین رژیم‌هایی را به خلع سلاح هسته‌ای ترغیب کند، تضمین امنیت و توسعه اقتصادی در قبال خلع سلاح است؛ بنابراین، در ازای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، واشنگتن باید بقای رژیم پیونگ‌یانگ را تضمین کرده و بسته کمک اقتصادی مناسبی به آن ارائه دهد. این پیشنهاد باید در چارچوب روابط شخصی دوستانه با کیم ارائه شود. وقتی کیم احساس امنیت کافی کند، خلع سلاح هسته‌ای را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

ایجاد و حفظ روابط خوب با پیونگ یانگ به معنای حمایت واشنگتن از یک رژیم اقتدارگرا نیست. در طول جنگ سرد، ایالات‌متحده روابط رسمی دیپلماتیک و کانال‌های ارتباطی باز را با اتحاد جماهیر شوروی حفظ کرد، درحالی‌که اتحاد جماهیر شوروی دارای یک رژیم اقتدارگرا بود. این رابطه پایدار به جلوگیری از یک فاجعه هسته‌ای ازجمله در بحران موشکی کوبا کمک کرد؛ بنابراین، تصمیم بایدن برای ایجاد روابط خوب با پیونگ‌یانگ را نباید به معنای حمایت از یک رژیم اقتدارگرا تلقی کرد.

در خصوص مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای نیز، واشنگتن باید درک کند کره شمالی تنها در صورت برداشتن گام‌های اعتماد ساز کافی، از خلع سلاح حمایت خواهد کرد. ایالات‌متحده نباید در آغاز مذاکرات، موضع بالا به پایین داشته باشد، ازجمله اینکه نباید کره شمالی را برای اعلام موجودی ذخایر سلاح‌های هسته‌ای خود تحت‌فشار قرار دهد.

برای آغاز روابط دوجانبه آمریکا و کره شمالی، بایدن باید با اقدامات آشتی‌جویانه، حسن نیت خود را نشان دهد. بر اساس گزارش‌ها، کره شمالی به دلیل خسارات ناشی از جاری شدن سیل در سال 2020 و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، دچار مشکلات اقتصادی جدی شده است. علی‌رغم این واقعیت که پیونگ‌یانگ وجود کرونا در کره شمالی را انکار کرده و از پذیرش کمک‌های بین‌المللی امتناع کرده است، اما پیشنهاد کمک بشردوستانه بایدن می‌تواند گامی مثبت برای جلب اعتماد پیونگ‌یانگ باشد. بایدن همچنین باید اقدامات دیگری را برای شکستن یخ‌های روابط دو کشور و ایجاد اعتماد متقابل در دستور کار قرار دهد.

بایدن همچنین باید بدون هیچ پیش‌شرطی قرار ملاقات با کیم را ارائه دهد. رئیس‌جمهور منتخب باید ایجاد کانال‌های گفتگوی سطح بالا با پیونگ‌یانگ را پیشنهاد دهد که در آن بتوان درباره همه موضوعات بحث کرد. کیم از اینکه رابطه خوب وی با ترامپ به موفقیت در مذاکرات با واشنگتن یا دستاوردهای اقتصادی قابل‌توجه برای رژیم وی منجر نشده، بسیار دلخور است، درنتیجه، شاید او سودمندی در پیگیری روابط خوب با بایدن را زیر سوال برده و حتی ممکن است در داخل کشور تحت‌فشار سیاسی باشد تا در قبال واشنگتن موضع سخت‌تری اتخاذ کند. بااین‌حال، کیم باید درک کند پیشرفت مذاکرات با واشنگتن زمان‌بر است و اگر او روابط خوب و مذاکره با واشنگتن را رد کند، ممکن است با یک بن‌بست واقعی مواجه شود. با عدم پذیرش اقدامات دوستانه بایدن، کیم در مقابل تندروهای پیونگ‌یانگ و واشنگتن تسلیم خواهد شد که در شکست مذاکرات با ترامپ نیز دست داشته‌اند.

علاوه بر این، حفظ سیاست تقابلی در قبال واشنگتن، کره شمالی را بیش‌ازپیش منزوی کرده و مشکلات اقتصادی این کشور را بدتر خواهد کرد. کیم با بردباری در برابر واشنگتن و جستجوی روابط دوستانه با بایدن منافع بیشتری به دست خواهد آورد. درحالی‌که بیشترین دل‌مشغولی بایدن رسیدگی به چالش‌های داخلی آمریکا، ازجمله بیماری همه‌گیر کرونا خواهد بود، با صرف وقت و منابع گران‌بها برای ایجاد روابط خوب با پیونگ‌یانگ، به‌نوعی ریسک سیاسی می‌کند؛ بنابراین، کیم به‌جای رد پیشنهاد‌های دوستانه بایدن و ادامه تحرکات نظامی، باید آغاز درخواست مذاکرات دوجانبه سطح بالا را بپذیرد.

در آخر اینکه، پیونگ‌یانگ و واشنگتن باید اهمیت توسعه و حفظ روابط خوب را درک کنند، چراکه ادامه تنش‌های دو کشور می‌تواند به یک بحران هسته‌ای فاجعه‌بار منجر شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *