جدیدترین مطالب

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

موضع‌گیری تازه پنتاگون درباره جنگ با ایران

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تلاش برای کم‌ اهمیت جلوه دادن پاسخ مشروع ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی طی حمله گسترده موشکی و پهپادی شامگاه شنبه به اراضی اشغالی، تلویحا اشاره کرد که آمریکا در پاسخ نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران شرکت نخواهد کرد.

موضع‌گیری تازه پنتاگون درباره جنگ با ایران

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تلاش برای کم‌ اهمیت جلوه دادن پاسخ مشروع ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی طی حمله گسترده موشکی و پهپادی شامگاه شنبه به اراضی اشغالی، تلویحا اشاره کرد که آمریکا در پاسخ نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران شرکت نخواهد کرد.

Loading

رسانه ها ؛ بریتانیا درگیر ویروس جدید کرونا و برگزیت و…

۱۳۹۹/۱۰/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  مشکلات بزرگ بریتانیا در پی تشديد کرونا و بحران برگزيت، جلسه اضطراری اتحادیه اروپا برای مقابله با کرونای انگلیسی، واکنش سازمان جهانی بهداشت به شیوع کرونای انگلیسی، پیشنهاد بریتانیا برای خروج از بن‌بست پسابرگزیت و واکنش اتحادیه اروپا،توافق در کنگره آمریکا بر سر یک بسته کلان برای مقابله با آسیب‌های بحران کرونا، ادعای جدید وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران ، بیانیه فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق درباره حمله راکتی به منطقه سبز بغداد، توافق گانتز و نتانیاهو بر سر مهلت تمدید بودجه، برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای عضو برجام به میزبانی اتحادیه اروپا، هشدار ترکیه به یونان، پیوستن ترکیه به خط آهن بغداد – موصل، عبور ناو هواپیمابر چینی از تنگه تایوان ، افزایش هزینه نظامی ژاپن و انتقاد تند وزیر دفاع سابق آمریکا از رفتار اعضای ناتو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: تشدید بحران شیوع ویروس کرونا و مشکلات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) این احتمال را به وجود آورده است که بریتانیا تجزیه شود.موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا در جهان تا حد زیادی از کانون توجه خارج شده است. این وضعیت موجب تقویت دولت‌های ایرلند شمالی و اسکاتلند خواهد شد که خواستار برخورداری از اختیارات بیشتری می‌شوند.ملی گرایان اسکاتلند می‌گویند از همان ابتدا هرگز خواستار خروج از اتحادیه اروپا نبودند.

الکوثر فارسی: قرار است اتحادیه اروپا در نشستی اضطراری به بررسی نحوه واکنش فوری نشان دادن به شیوع کرونای انگلیسی در این قاره بپردازد. رسانه‌ها از برگزاری نشست اضطراری 27 کشور اتحادیه اروپا در روز دوشنبه برای واکنش نشان دادن به «کرونای انگلیسی» خبر دادند. به دنبال اظهارات «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس مبنی بر پیدا شدن گونه‌ای جدید از کرونا در انگلیس با سرعت شیوع بیشتر نسبت به نمونه‌های قبلی، چند کشور اروپایی تدابیر امنیتی را در پیش گرفتند.

العالم فارسی: سازمان جهانی بهداشت با اعلام اینکه در تماس مداوم با مقامات انگلیسی است، خواستار اتخاذ تدابیر سختگیرانه تری در اروپا برای جلوگیری از گسترش این نوع ویروس جهش یافته از انگلیس شد. یک سخنگوی مسئول اروپایی سازمان بهداشت جهانی گفت: ما به محض کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های این نوع ویروس و تاثیرات آن، دیگر کشور‌ها و مردم را مطلع خواهیم کرد.

یورونیوز:  میشل گوو، وزیر کابینه و معاون اجرایی نخست‌وزیر بریتانیا گفت که اگر تا پایان ماه جاری توافق جامع تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا حاصل نشود، مجموعه‌ای از «توافق‌های موردی کوچک» می‌تواند راهگشای خروج از بن‌بست مذاکرات جمعی باشد.گووو توضیح داد که که بریتانیا و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا می‌توانند پس از پایان دوره انتقالی برکسیت، روابط ویژه خود را با بریتانیا شکل دهند؛ همانند آن چیزی که بین بریتانیا و آمریکا رخ می‌دهد.دور تازه گفتگوهای بریتانیا و اتحادیه اروپا درباره روابط تجاری فی‌مابین پس از برکسیت یکشنبه شب(۲۰ دسامبر) به پایان ‌رسید.

خبرگزاری تسنیم: پارلمان اروپا با توجه به پایان مهلت بروکسل و لندن برای دستیابی به توافقی تجاری اعلام کرد که دیگر امکان تصویب توافق احتمالی تا پایان دوران گذار انگلیس وجود ندارد. بر اساس اطلاعات محافل دولتی در انگلیس، لندن و بروکسل می خواهند روز دوشنبه هم به مذاکرات برگزیت برای دستیابی به توافقی تجاری ادامه دهند. بر این اساس، مذاکرات درباره توافق تجاری همچنان سخت جریان دارد. علاوه بر این اختلاف نظرهای قابل توجهی وجود دارد. به گفته یک دیپلمات اروپایی تیم های مذاکره کننده تمام روز گذشته در حال مذاکره بوده و روز دوشنبه هم به مذاکرات ادامه می دهند.

دویچه وله: نمایندگان دو حزب بزرگ آمریکا در کنگره بر سر تصویب یک بسته مالی عظیم برای مقابله با خسارات کرونا به توافق رسیدند. بخشی از یاری‌های مالی به طور مستقیم به مردم آسیب‌دیده از کرونا می‌رسد و بخش دیگر به سیستم درمانی کشور. دولت  آمریکا قصد دارد با بودجه‌ای به حجم ۹۰۰ میلیارد دلار آسیب‌های ناشی از بحران کرونا را جبران کند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد ، شبه نظامیان مورد حمایت ایران حمله موشکی به “منطقه سبز” بغداد را صورت داده اند. پمپئو در توئیتی نوشت: شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بار دیگر آشکارا و بی‌ شرمانه به بغداد حمله کرده و غیرنظامیان عراقی را مجروح کردند. وی گفت: مردم عراق حق دارند که این مهاجمان را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

خبرگزاری فارس:  همزمان با مخالفت گروه‌های مقاومت، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق هم حمله راکتی شب گذشته به منطقه سبز بغداد را محکوم کرد. سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، در واکنش به حمله راکتی شب گذشته به سفارت آمریکا واقع در منطقه سبز بغداد، بیانیه صادر کرد.در این بیانیه آمده است:«گروه‌های جنایتکار، بار دیگر امشب تاسیسات و منازل مسکونی را در منطقه الخضراء بغداد هدف حملات راکتی قرار دادند که به خسارت مادی شماری از ساختمان‌های مسکونی، خودروها و وحشت ساکنان منجر شد.»

خبرگزاری ایلنا: احزاب آبی -سفید و لیکود بر سر مهلت تمدید بودجه سالیانه رژیم صهیونیستی توافق کردند. حزب آبی سفید به ریاست «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم بر سر تمدید زمان بررسی و ضرب‌الاجل تصویب لایحه بودجه سالیانه به توافق رسیدند.حزب آبی سفید در این‌باره اعلام کرد که با تمدید یک هفته‌ای ضرب‌الاجل سه‌شنبه برای تصویب بودجه سالیانه موافقت کرده است؛ اقدامی که می‌تواند زمینه توافق دو حزب و جلوگیری از برگزاری انتخابات جدید را فراهم کند.

خبرگزاری مهر : نشست وزیران خارجه کشورهای عضو برجام امروز به صورت مجازی برگزار می شود. محور اصلی این نشست تلاش برای حفظ این توافق اعلام شده است. هفته گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی در مصاحبه با رویترز مدعی شد موارد تخطی از برجام خیلی بیشتر از آن است که بتوان به راحتی به آن بازگشت.

آناتولی  ترکیه: وزیر امورخارجه ترکیه در واکنش به مقاله همتای یونانی‌اش تاکید کرد که بهتر است آتن به جای درخواست کمک از دیگران و خدشه‌دار کردن اعتبار مردم یونان، در سال جدید از طریق گفتمان مستقیم به صورت عادلانه به اختلافات پایان دهد.نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان طی پیامی در توئیتر با بیان اینکه کشورهای اروپایی بارها مسئله تحریم تسحیلاتی ترکیه را در اتحادیه اروپا مطرح کرده‌اند، مدعی شد که واشنگتن به دلیل ایجاد مخاطره ترکیه در امنیت ناتو علیه آنکارا تحریم اعمال کرده‌است.

تی.آر.تی ترکیه: خط آهن بغداد – موصل تا ترکیه امتداد خواهد یافت. ناصر بندر وزیر ترابری عراق اعلام کرد، پروژه خط آهن بغداد – موصل که تا ترکیه امتداد خواهد یافت، آغاز شده است.نجیم الجبوری استاندار موصل طی سخنانی در 2 سپتامبر گفته بود، از استان موصل تا مرزهای ترکیه خط آهن مدرنی احداث خواهد شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزارت دفاع تایوان می گوید که یک ناو هواپیمابر چینی و شناورهای همراه آن از تنگه تایوان عبور کرده است. این کشتی ها یک روز بعد از یک ناو جنگی آمریکایی از این آبراه عبور کردند.این اقدام در حالی رخ می دهد که چین در حال افزایش فعالیت های نظامی خود در مناطق نزدیک تایوان از جمله تنگه تایوان بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت ژاپن امروز (دوشنبه) نهمین افزایش پیاپی هزینه‌های نظامی این کشور را تصویب کرد که شامل تامین هزینه‌های ساخت یک جنگنده پیشرفته ضد رادار و موشک دور برد ضد ناو به منظور مقابله با رشد فزاینده نظامی چین می‌شود. وزارت دفاع ژاپن قرار است برای آوریل سال ۲۰۲۱ مبلغ ۵۲ میلیارد دلار دریافت کند که از سال ۲۰۲۰، ۱.۱ درصد بیشتر است.

ایران پرس: وزیر دفاع سابق آمریکا از دولت بعدی این کشور خواست آلمان و ترکیه را به سبب همکاری با روسیه تنبیه کند. «رابرت گیتس» از «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا خواست که “اقدامات تنبیهی”، علیه متحدان این کشور در ناتو که با روسیه تعامل می‌کنند، اتخاذ نماید.گیتس ضمن استقبال از ایده بایدن برای تعامل دوباره با دوستان و متحدان آمریکا، به او توصیه کرد که رویکرد تقابل‌جویانه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور در قبال خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به «نورداستریم۲» و فروش سامانه پدافند موشکی روسی «اس-۴۰۰» به ترکیه را حفظ کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *