جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای «وال استریت ژورنال» نوشت: دولت بایدن در حال بررسی معرفی یک قرارداد تسلیحاتی جدید است که بر اساس آن بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات به اسرائیل فروخته خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading

تلاش فرانسه برای بازیابی نقشی استعماری در لبنان

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین و تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه نقشه راهی که فرانسه ترسیم کرده است نوعی دخالت آشکار در امور داخلی لبنان است، گفت: آنچه فرانسه مطرح می‌کند کاملاً مغایر با اهداف تغییر ساختار یا مذاکرات لبنانی - لبنانی است. آقای مکرون با این امید واهی که می‌تواند اقدام مؤثری را در جهت منافع فرانسه انجام دهد، وارد صحنه لبنان شده است.

احمد دستمالچیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور فرانسه در دومین نشست کمک اضطراری برای لبنان، خاطرنشان کرد: فرانسه از زمانی که استعمار خاورمیانه کشورها را تقسیم کرد بر اساس پیمان توافق‌نامه سایکس – پیکو سوریه، لبنان و شامات را سهم خود می‌داند و از آن زمان حضور قوی و جدی در این منطقه دارد و اکنون نیز تلاش می‌کند نفوذ سنتی خود را حفظ کند.

وی با بیان اینکه فرانسوی‌ها با هم‌پیمانی با مارونی‌ها که هم‌سو و هم آیین هستند، تلاش می‌کنند این حضور را در لبنان حفظ کنند، افزود: فرانسه می‌خواهد با درک تحرکات اخیری که در لبنان بر اساس خواسته و نیاز روز این کشور در حال وقوع است، موج‌سواری جدیدی انجام دهد. درواقع لبنان نیاز دارد برای اینکه بتواند از وضعیت فعلی که منجر به بن‌بستی شده است خارج شود، ازنظر ساختاری تجدیدنظری در ساختار قدیمی که میراث استعمار فرانسه است داشته باشد.

 

تلاش فرانسه برای بهره‌گیری از شرایط سیاسی لبنان

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه شکل‌گیری گفتگوی لبنانی – لبنانی به‌دوراز هرگونه دخالت خارجی را راه خروج از بن‌بست و ایجاد ساختارهای جدید عنوان کرد و گفت: لیکن فرانسه با درک این شرایط، می‌خواهد با موج‌سواری خود را به این مذاکرات تحمیل کند.

دستمالچیان با اشاره به تهدیدهای مکرون درباره اینکه از ضرورت اصلاحات در لبنان کوتاه نمی‌آییم و ارائه کمک‌های بین‌المللی مستلزم تحقق این خواسته‌ها است، ادامه داد: اگر فرانسه بخواهد با تحمیل نظر و شروط خود در لبنان اقدامی را به پیش ببرد، بی‌شک به شکست می‌انجامد؛ چراکه اینگونه دخالت‌ها در امور داخلی لبنان، استقلال لبنان و ایستادگی‌اش در برابر فشارها را خدشه دارد می‌کند.

وی به فشارهای خارجی برای تشکیل دولت در لبنان با چینشی خاص اشاره کرد و افزود: آنچه فرانسه مطرح می‌کند کاملاً مغایر با اهداف تغییر ساختار یا مذاکرات لبنانی – لبنانی است. آقای مکرون با این امید واهی که می‌تواند اقدام مؤثری را در جهت منافع فرانسه انجام دهد، وارد صحنه لبنان شده است. آن‌ها می‌خواهند مقاومت و نقش آن را درصحنه لبنان کمرنگ کنند و یا به طرفداران مارونی خود نقش بیشتری بدهند.

دستمالچیان تأکید کرد: این امر چیزی نیست که در لبنان شدنی باشد؛ چراکه معادلات و توازن قدرت در این کشور بسیار ظریف است و هیچ کشوری و یا نیرویی نمی‌تواند آن را به هم بریزد؛ زیرا این معادلات برآمده از نقش قدرت‌های محلی و منطقه‌ای است. لذا شکل فعلی لبنان و قدرت‌هایی که در آن سیطره و اشرافیت دارند به‌گونه‌ای نیست که فرانسه بتواند به تنهای اقدام خاص و مؤثری درباره آن انجام دهد و قطعاً این تلاش‌ها با شکست مواجه می‌شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به اظهارات مکرون که گفته بود سیاستمداران لبنان باید هر چه سریع‌تر دولت جدید را تشکیل دهند، در غیر این صورت کمکی برای لبنان در کار نخواهد بود، افزایش این فشارها را تا زمان حضور ترامپ در کاخ سفید باهدف تشکیل کابینه دلخواه آن‌ها را قابل پیش‌بینی دانست و ادامه داد: تنها راه موفقیت لبنان و خروج از بن‌بست فعلی این است که نیروهای مؤثر در لبنان، خود گفتگوهای ملی و داخلی را آغاز کنند و کشورهای مؤثر در آن با درک این شرایط، با همفکری و همراهی به مذاکرات لبنانی – لبنانی کمک کنند. در غیر این صورت اگر دخالت مستقیمی در این کشور انجام شود حتماً شکست خواهد خورد.

 

نقشه راه فرانسه، دخالت آشکار در امور داخلی لبنان است

دستمالچیان به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص اینکه لبنان هیچ گامی برای اجرای نقشه راه فرانسه در زمینه اصلاحات برنداشته است، پرداخت و ضمن تأکید بر استعماری بودن ادبیات آن، اضافه کرد: نقشه راهی که فرانسه ترسیم کرده است نوعی دخالت آشکار در امور داخلی لبنان است. آن‌ها می‌خواهند قدرت انکارناپذیر هسته مقاومت در لبنان را نادیده بگیرند. همان‌طور که آمریکا این کار را کرده است. در حقیقت فرانسه می‌خواهد ابزار اجرایی تحریم‌های آمریکا علیه مقاومت و حزب‌الله باشد.

وی تأکید کرد: حزب‌الله و مقاومت واقعیت عینی، قوی و مؤثر در معادلات لبنانی است و مگر می‌شود این نقش و حضور را نادیده گرفت و تضعیف کرد. این شروط همان ابزار اجرایی تحریم‌های آمریکایی است که البته با توجه به معادلات قدرت در لبنان به جایی نخواهد رسید.

 

ناامنی در لبنان پیامد خلأ قدرت

این دیپلمات پیشین کشورمان درباره پیامدهای این مداخلات در امور داخلی لبنان، گفت: یکی از مهم‌ترین پیامدهایی که اقدامات بیجای فرانسه ممکن است در لبنان ایجاد کند، ناامن کردن لبنان به دلیل خلأ قدرت و مشکلات در خدمات‌رسانی به مردم است. با تداوم این وضعیت احتمال اینکه لبنان ناامن شود و دولت نتواند مسئولیت برقراری امنیت را به عهده بگیرد وجود دارد. قطعاً ناامنی لبنان منطقه را به‌نوعی درگیر می‌کند و این ناامنی حتی به کشورهای اروپایی هم سرایت خواهد کرد.

دستمالچیان با تأکید بر اینکه این ناامنی دامن مسببانش را خواهد گرفت، اضافه کرد: لبنان نباید ناامن و بی‌ثبات شود و تلاش برای دخالت در این کشور و ممانعت از تشکیل دولت طبق خواست گروه‌های لبنانی اقدامی اشتباه و زیان‌‎بار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *