جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش کرملین به جذب تروریست‌ها از تلگرام، اعدام اسیران روس و پیشنهاد صلح شرودر

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی، بر لزوم رصد بیشتر این شبکه اجتماعی به منظور تبدیل نشدن آن به ابزار تروریست‌ها تأکید کرد.

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

Loading

بحران سیاسی رژیم صهیونیستی و آینده نتانیاهو

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عمده‌ترین دلایل تظاهرات ۶ ماهه علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، مشکلات اقتصادی، مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا و ناکارآمدی کابینه وی در حل‌وفصل مشکلات مردم است.

قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «ازآنجایی‌که جامعه اسرائیل مهاجر هستند اختلافات در آنجا زیاد است و دولت باید بتواند این مشکلات را حل کند؛ اما دولت نتانیاهو در حل این مشکلات توفیق چندانی نداشت. در کنار این مسائل نیز مشکلات اقتصادی، بیکاری، عدم مدیریت صحیح ویروس کرونا و تضاد بین گروه‌های سیاسی مهاجر باعث شده است که مردم اسرائیل از ۶ ماه پیش این تظاهرات را ادامه دهند.»

محبعلی در پاسخ به پیامدهای این اعتراضات برای شخص نتانیاهو گفت: «نخست‌وزیر اسرائیل مدت‌هاست که ازنظر سیاسی دیگر جایگاهی ندارد و دولت ائتلافی را نیز با فشارها و کمک‌های ترامپ و خانواده وی تشکیل داد. درواقع اگر انتخابات برگزار شود بعید به نظر می‌رسد که نتانیاهو بتواند رأی کافی برای ماندن در دولت کسب کند.»

وی ادامه داد: «ازآنجایی‌که بنیامین نتانیاهو متهم به فساد است اگر در انتخابات رأی نیاورد چون متهم به فساد است احتمالاً به دادگاه کشانده شده و سرنوشت سیاسی‌اش پایان خواهد یافت.»

این کارشناس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تداوم این اعتراضات بسترساز سقوط حاکمیت رژیم صهیونیستی خواهد شد، توضیح داد: «این اعتراضات بر کلیت حاکمیت رژیم اسرائیل تأثیر چندانی نخواهد داشت؛ زیرا با توجه به انحلال مجلس به نظر می‌رسد که سیستم به فکر راه‌حلی برای راضی کردن مردم برآمده است. درواقع در تل‌آویو جابجایی قدرت زیاد صورت می‌گیرد زیرا سیستم چندحزبی است. لذا ائتلاف‌های جدید بین جریانات مختلف صورت خواهد گرفت تا هم بتوانند با تشکیل کابینه‌ای که بیشتر مدنظر مردم باشد به‌نوعی رضایت مردم را جلب کنند و هم خودشان ادامه حیات دهند.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین با اشاره به اینکه مجلس رژیم صهیونیستی با ۶۱ رأی موافق در مقابل ۵۴ رأی مخالف، منحل شد تا برای چهارمین بار در دو سال اخیر، در سرزمین‌های اشغالی انتخابات برگزار شود، گفت: «لذا ازاین‌پس باید منتظر انتخابات جدید در اسرائیل و تأثیر آن بر مسائل داخلی باشیم.»

وی با تأکید اینکه دولت نتانیاهو دولت اقلیت بود، افزود: «حزب لیکود با تفاهمی که با حزب آبی و سفید به دست آورد توانست موقتاً دولت تشکیل دهد.»

محبعلی ادامه داد: در صورت روی کار آمدن کابینه جدید و کنار رفتن نتانیاهو در اسرائیل می‌توان احتمال دارد که برخی از سیاست‌های نتانیاهو مانند سیاست‌ افراطی‌گرایانه‌اش در توسعه شهرک‌‌ها، عدم پذیرش دو دولت، عادی‌سازی با کشورهای عربی و انضمام کرانه باختری فعلاً معلق شود.

درعین‌حال وی شکست ترامپ و خروج او از کاخ سفید را نیز مزید بر علت دانست و گفت این مسائل دست‌به‌دست هم می‌دهد تا کابینه بعدی اسرائیل کابینه‌ای باشد که تاحدی سیاست‌های افراطی گرایانه نتانیاهو را تعدیل کند؛ زیرا این سیاست‌ها اغلب با حمایت‌های ترامپ بود و در صورت کنار رفتن وی و روی کار آمدن جو بایدن، مواضع آمریکا در حمایت از چنین سیاست‌هایی تعدیل خواهد شد.

محبعلی تأکید کرد: «درواقع این بدان معنا نیست که دولت جدید آمریکا از موجودیت و امنیت اسرائیل حمایت نمی‌کند بلکه بدان مفهوم است که احتمالاً از سیاست‌های افراطی بنیامین نتانیاهو حمایت نخواهد کرد و عملاً وی دیگر شانسی برای باقی ماندن در قدرت ندارد.»

محبعلی با بیان این مسئله که در اسرائیل تحولات خیلی متأثر از تحولات ایالات‌متحده آمریکا است، توضیح داد: «تا زمانی که دونالد ترامپ در قدرت بود و هنوز در انتخابات شکست نخورده بود بنیامین نتانیاهو از هر ابزاری استفاده می‌کرد که در سرزمین‌های اشغالی در قدرت باقی بماند و خطراتی که علیه دولتش مطرح بود را پشت سر بگذارد؛ اما اکنون‌که ترامپ از کاخ سفید رفتنی است بعید است که مخالفان و حزب رقیب از نتانیاهو حمایت کنند؛ بنابراین در اسرائیل انتخابات جدیدی برگزار و پیرو آن سعی خواهد شد که تا حدودی وضعیت را تعدیل کنند.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه درنهایت با اشاره به اینکه نخست‌وزیر اسرائیل تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ترامپ چیده بود، توضیح داد: «احتمالاً نتانیاهو نتواند با دولت بایدن و دمکرات‌ها خیلی خوب کار کند لذا دور از تصور نیست در اسرائیل دولتی سر کار بیاید که بتواند همکاری بهتری با آمریکا داشته باشد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *