جدیدترین مطالب

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

Loading

أحدث المقالات

روایت جدید روزنامه اسرائیلی معاریو از عملیات ایران: موشک‌ها به سه پایگاه اسرائیل اصابت کرد/ درصد رهگیری ۸۴ درصد بوده نه ۹۹ درصد مورد ادعای ارتش اسرائیل

روزنامه معاریو اعلام کرد: «نرخ رهگیری موشک‌ها و پهپادهای تهاجمی ایران به اسرائیل ۸۴ درصد بوده و نه ۹۹ درصدی که ارتش ادعا کرده است همچنین به احتمال زیاد، موشک‌ها به راکتور هسته‌ای دیمونا و پایگاه‌های نواتیم و روامون اصابت کرده است.»

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

تحلیلگر عرب: نتانیاهو برای حمله به ایران به آمریکا نیاز دارد/ موضع واشنگتن محتاطانه و پایگاه های آن در تیررس ایران است

نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی عرب گفت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل برای حمله به ایران از نظر لجستیکی به آمریکا نیاز دارد اما این کشور درا…

حزب‌الله: عملیات «وعده صادق» منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد

یکی از مسئولان حزب‌الله با اشاره به اینکه عملیات «وعده صادق» ایران مایه افتخار و شادی مردم فلسطین و همه آزادگان و مقاومت است تاکید کرد این عملیات معادلات جدیدی را تثبیت کرد و مرحله بعد از آن در منطقه مانند مرحله قبل از این عملیات نخواهد یود.

اربعین پدیده فراملی و فرا دینی است/ معرفی ابعاد زیباشناختی اربعین + فیلم

کربلا- ایرنا- رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین گفت: اربعین پدیده‌ای فراملی، فرامذهبی و فرا دینی است و برای جهانی شدن آن به عنوان یک حرکت الهی، نیازمند وحدت نخبگان، تبیین صحیح، و گفتمان‌سازی است. 

Loading

عربستان بازنده اجلاس گروه 20

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: یک کارشناس مسائل خلیج‌فارس گفت: اجلاس سران گروه 20 در شرایطی برگزار شد که بسیاری از گروه‌های حقوق بشری از سران این اجلاس خواسته‌ بودند تا از این فرصت برای تحریم مقامات عربستان استفاده کرده و آن‌ها را به دلیل نقض حقوق بشر تحت‌فشار قرار دهند.

رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برگزاری نشست اجلاس گروه 20 در ریاض، اظهار داشت: اگرچه مقامات عربستان برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای این اجلاس کرده بودند، اما این اجلاس از وزن و اهمیت بالایی برخوردار نبود که می‌تواند به چند دلیل باشد؛ نخست آنکه این اجلاس به‌صورت مجازی برگزار شد و دیگر اینکه بسیاری از شخصیت‌های برجسته در این نشست مجازی طرف گفتگو با ملک سلمان نبودند. حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز فقط چند لحظه در این اجلاس حضور داشت و خیلی سریع آن را ترک کرد.

به گفته این کارشناس، بنابراین باوجود برنامه‌ریزی‌های گسترده سعودی‌ها باهدف آنکه این اجلاس را به‌صورت زنده در ریاض برگزار کنند آن‌ها موفق نشدند و حتی در نشست مجازی برگزارشده نیز خیلی توفیقی حاصل نکردند.

میرابیان در توضیح اینکه چرا عربستان باوجود انتقادات فراوان به این کشور به دلیل نقض حقوق بشر میزبانی این اجلاس را پذیرفت، گفت: «هدف عربستان از برگزاری این اجلاس، احیای طرح نئوم بود و مقامات این کشور می‌خواستند با برگزاری اجلاس گروه ۲۰ این طرح را زنده نگه دارند که البته موفق نشدند. نئوم طرحی در شمال غرب عربستان است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز برای آن پیش‌بینی شده بود.»

وی افزود: «اما با توجه به شرایط شخص محمد بن سلمان، کاهش شدید فروش نفت، جنگ پرهزینه یمن، کاهش بودجه عربستان و بی‌حیثیت شدن ولیعهد سعودی به دلیل برخی سیاست‌هایش، سعودی‌ها نتوانستند طرح بلندپروازانه نئوم را که به ۵۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز داشت پیش ببرند.»

میرابیان تأکید کرد که این اجلاس در بدترین شرایط عربستان برگزار شد و سعودی‌ها نیز به دلایل ذکرشده نتوانستند اعتبار و حیثیتی که به دنبال آن بودند را پیدا کنند. چراکه عربستان اصلاً مشروعیت لازم برای برگزاری چنین اجلاسی را نداشت و اگر هم این اجلاس در ریاض به‌صورت مجازی برگزار شد فقط به خاطر حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی چون انگلیس بوده است. در غیر این صورت با توجه به نقض گسترده حقوق بشر توسط سعودی‌ها، دخالت آشکار آن‌ها در آغاز جنگ یمن و کشتار عظیم مردم این کشور، قطعاً مشروعیتی برای برگزاری اجلاس گروه ۲۰ نداشتند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با ‍‍پرونده‌های حقوق بشری عربستان نیز گفت؛ این پرونده‌ها همچنان مفتوح هستند و اخیراً نیز درباره نقض حقوق بشر در داخل این کشور یعنی در مورد قتل جال مخاشقچی پرونده‌ای در ایالات‌متحده گشوده شده و این دادگاه خواستار حضور محمد بن سلمان شده است. کنگره آمریکا نیز بر این موضوع ملاحظاتی دارد و آنچه محتمل است اینکه مشخص نیست مصونیتی که اکنون عربستان بر سر حقوق بشر دارد بعد از رفتن دونالد ترامپ از کاخ سفید نیز حفظ شود یا خیر.

وی با تأکید بر محکوم و ممنوع شدن ارسال سلاح از طرف آلمان به عربستان توضیح داد: «این اقدام آلمان از یک‌جهت جنبه حقوق بشری دارد؛ زیرا این سلاح‌ها علیه مردم بی‌گناه یمن بکار گرفته می‌شود.»

به گفته این کارشناس حتماً با روی کار آمدن جو بایدن، عربستان سعودی تحت‌فشارهای شدیدتری قرار خواهد گرفت و یکی از دلایل این مسئله نیز همین پرونده‌های حقوق بشری است.

میرابیان ادامه داد: «لذا با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید به نظر می‌رسد چتر حمایتی آمریکا از سر عربستان برچیده خواهد شد و پرونده‌هایی که از گذشته مسکوت مانده‌اند مانند بحث جنگ یمن و نقض حقوق بشر با جدیت بیشتری مطرح و پیگیری خواهد شد.»

وی درنهایت با اشاره به برخی اصلاحات انجام‌شده از سوی محمد بن سلمان همچون عدم ممنوعیت رانندگی، حق سفر و لغو حجاب اجباری برای زنان و برگزاری کنسرت‌ها گفت: «هرچند بن سلمان تلاش کرد گشایش‌هایی در سطح جامعه ایجاد کند اما بازهم نتوانسته آن‌طور که بایدوشاید بحث نقض حقوق بشر در این کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد و این مسئله نزد جوامع غربی همچنان از عربستان سعودی مشروعیت زدایی می‌کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *