جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

آینده طرح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و نقش عربستان

۱۳۹۹/۰۹/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه مقامات عربستان اگر لازم بدانند به دنبال جلب حمایت‌های رژیم صهیونیستی برای حفظ خود و خصوصاً بن سلمان هستند، گفت: اکنون‌که قرار است دولت جدید در آمریکا بر سر کار بیاید عادی‌سازی روابط برای عربستان سهل‌تر است، زیرا فشار آمریکا در خصوص پذیرش بدون قید و شرط برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی را ندارند.

قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در رابطه با اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی بر اینکه کشورش از عادی سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی حمایت می کند ولی باید قبل از آن، توافق صلحی دائمی که ایجاد کشور فلسطین را تضمین کند محقق شود، خاطرنشان کرد: این موضع سنتی عربستان است و البته قابل پیش‌بینی بود که آن را به‌صورت علنی مطرح کنند.

وی افزود: عربستان نسبتاً کشور بزرگ‌تری است و امکانات بیشتری نسبت به امارات و بحرین دارد بنابراین نمی‌تواند بدون توجه به افکار عمومی جهان اسلام و جهان عرب، به‌سادگی تعهدات، مسائل داخلی و مواضع گذشته خود را کنار گذاشته و روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در رابطه با شرط عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، گفت: این کشور بدون آنکه امتیاز قابل‌توجهی دریافت کند با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار نمی‌کند؛ بنابراین اگر عربستان خواستار برقراری روابط با رژیم صهیونیستی باشد حتماً امتیاز قابل‌توجهی در مورد فلسطین، از رژیم صهیونیستی خواهد گرفت و ازآنجایی‌که می‌داند دولت بعدی آمریکا نیز به سیاست دو دولت، یعنی دولت اسرائیلی در کنار دولت فلسطینی، بازخواهد گشت لذا آن‌ها نیز این سیاست را متناسب با شرایط جدید تنظیم می‌کنند.

 

تسهیل عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی در دوره بایدن

محبعلی اضافه کرد: سیاست دموکرات‌ها درباره فلسطین، برقراری دو دولت فلسطینی و اسرائیلی در کنار یکدیگر است. ازآنجایی‌که دولت ترامپ اعتقادی به کشور فلسطینی و دولت فلسطینی نداشت و از این سیاست حمایت نمی‌کرد، اکنون‌که دولت جدید بر سر کار آمده عادی‌سازی روابط برای عربستان سهل‌تر است، زیرا دیگر فشار آمریکا در خصوص پذیرش بدون قید و شرط برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی را ندارد.

وی درعین‌حال این موضع را با برخی اخبار منتشرشده در رابطه با ملاقات‌های پنهانی مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی مغایر دانست و گفت: این موضع عربستان با گزارش‌های دیگری که در رابطه با ملاقات‌های پنهانی و سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی، منتشر می‌شود و ممکن است صحت داشته باشد، هم‌خوانی ندارد و آن‌ها پیش‌ازاین هم رابطه داشته‌اند.

محبعلی ادامه داد: به نظر می‌رسد عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در خصوص برخورد با ایران با یکدیگر توافقاتی داشته‌اند و اخیراً تلاش کرده‌اند که با فشار بر آقای ترامپ اقدامی را علیه ایران صورت دهند. مسئله آن‌ها که موضع و ائتلاف مشترکی علیه برجام و نزدیکی ایران و آمریکا دارند، اکنون این سوال مطرح است که چگونه آقای بایدن را با فشار در وضعیتی قرار دهند که دولت آینده آمریکا قادر نباشد به برجام برگردد و تحریم‌های ایران لغو شود.

وی در خصوص آینده پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، گفت: با رفتن آقای ترامپ احتمال تغییراتی در سیاست خارجی آمریکا وجود دارد، چراکه به نظر نمی‌رسد بایدن همه مسائل را به روابطش با رژیم صهیونیستی و نتانیاهو گره بزند؛ بنابراین بعید است دولت‌های دیگر چندان آمادگی این مسئله را داشته باشند و دولت بعدی آمریکا هم فشار را بر کشورهای عربی نمی‌گذارد تا روابط خود را منوط بر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کنند؛ البته اگر ایران سیاستی هوشمندانه اتخاذ و باعث شود وضعیت خاورمیانه تغییر کند، تنش بین ایران و کشورهای عربی و همچنین بین ایران و آمریکا، کاهش می‌یابد.

 

تلاش عربستان برای تغییر موضع بایدن در رابطه با ایران

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه تأکید کرد: عربستان در تلاش است تا مواضع آقای بایدن را تغییر دهد، زیرا دموکرات‌ها از ائتلاف عربستان سعودی در جنگ با یمن حمایت نخواهند کرد و کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی در اختیار عربستان نخواهند گذاشت. علاوه بر آن موضوع حقوق بشر را در ارتباط با کشورهایی مانند عربستان، علیرغم این‌که آن‌ها را متحد خود می‌دانند، در اولویت قرار خواهند داد. طبیعتاً با این موضع  پرونده آقای خاشقچی می‌تواند در دوره‌ی آقای بایدن مجدداً فعال شود و این موضوع بسیار باعث نگرانی عربستان شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نتانیاهو بسیار نگران است زیرا آمریکا و دموکرات‌ها، دیگر از سیاست انضمام سرزمین‌های اشغالی به رژیم صهیونیستی، مانند آن سیاستی که آقای ترامپ در خصوص بلندی‌های جولان و کرانه باختری و همین‌طور شهرک‌سازی‌ها داشت، حمایت نمی‌کنند.

 

جلب نظر رژیم صهیونیستی برای تداوم حاکمیت بن سلمان

محبعلی با بیان اینکه با چنین تحولاتی طبیعتاً وضعیت حکومت آقای نتانیاهو در رژیم صهیونیستی و همچنین آقای بن سلمان در عربستان می‌تواند ناگوار باشد، گفت: ازاین‌جهت آن‌ها بیشتر نگران این مسئله هستند و بعید است سایر دولت‌ها چنین نگرانی داشته باشند؛ بنابراین اکنون عربستان در تلاش است تا بتواند از تغییر سیاست‌های آمریکا جلوگیری کند و اگر لازم باشد به دلیل نیازی که دارند به دنبال حمایت‌های رژیم صهیونیستی برای حفظ خود و خصوصاً بن سلمان هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *