جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | واکنش کارشناس صدا و سیما به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان؛ جنگ روانی است

فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به شنیدن صدای انفجار در اصفهان و برخی ادعاهای مطرح شده از سوی اسرائیل در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «اتفاق امروز صبح، ادامه جنگ روانی رژیم صهیونیستی است.»

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

رسانه‌ها: نشست وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران و…

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز رزمایش مشترک روسیه و مصر در دریای سیاه، نشست وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران، شرط کرملین برای تبریک به رئیس جمهور منتخب آمریکا، حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو، آمریکا مانعی در برابر دستیابی عراق به سامانه اس-300، تحریم ۸۹ شرکت چینی به بهانه‌های نظامی، واکنش حماس به سفر نتانیاهو به ریاض، انتخاب «آنتونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه دولت بایدن، آغاز نشست ژنو در مورد افغانستان، خروج رسمی آمریکا از پیمان «آسمان های باز»، هشدار بیل گیتس درباره تشدید ابتلا به کرونا در آمریکا و نشست نمایندگان لیبیایی برای ادغام دو پارلمان لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: شبکه تلویزیونی زویوزدا وابسته به وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: واحدهای دریایی روسیه و مصر برای اجرای مرحله نخست رزمایش شامل دفاع دربرابر حمله دشمن فرضی، بندر نووراسییسک روسیه در دریای سیاه را ترک کردند.به عقیده تحلیلگران مسائل نظامی، یکی از اهداف این رزمایش مشترک، بازاریابی سلاح های روسیه است و مسکو به دنبال این است که مصر را به یکی از بازارهای فروش تجهیزات نظامی و دفاعی خودش تبدیل کند. تحلیلگران می گویند مصر روابط نزدیک با آمریکا دارد لذا  رزمایش مشترک روسیه با این کشور می تواند به منزله تلاش مسکو برای نزدیکتر شدن به مصر به عنوان یک کشور هم پیمان با آمریکا باشد.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که هایکو ماس با همتایان انگلیسی و فرانسوی خود امروز دوشنبه درباره توافق هسته‌ای ایران نشست برگزار می‌کند. وی در عین حال مدعی شد که ایران به صورت سیستماتیک در حال نقض این توافق است. وی بدون اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اظهار داشت: «ما به همراه شرکای خود قویا از ایران می‌خواهیم نقض توافق را متوقف کند و به انجام کامل تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.»

اسپوتنیک روسیه: دمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی کرملین اعلام کرد که روسیه فقط در صورتی که پیروزی رئیس جمهور آمریکا رسما اعلام شود و بررسی تمام شکایات به دادگاه به اتمام برسد، پیام تبریک را ارسال خواهد کرد. پسکوف متذکر شد که رئیس جمهور کنونی باید نتایج انتخابات را بپذیرد. سخنگوی رسمی کرملین، روز 9 نوامبر با تفسیر عدم ارسال پیام تبریک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خطاب به جو بایدن، به این امر فراخواند که بهتر است تا اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا منتظر شویم. پسکوف همچنین ابراز امیدواری کرد که بتوان با رئیس جمهور آینده آمریکا به گفتگو نشست.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): ارتش یمن بامداد امروز دوشنبه از هدفگیری دقیق تاسیسات نفتی آرامکو در جده عربستان با موشک بالدار قدس۲ خبر داد. به گزارش المسیره، یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن وابسته به انصارالله گفت: با کمک و پشتیبانی خداوند ، نیروهای موشکی توانستند ایستگاه توزیع آرامکو در جده را با موشک بالدار ، قدس ۲ هدف قرار دهند. وی افزود: موشک قدس ۲ اخیراً پس از آزمایشهای عملیاتی موفقیت آمیز در عمق خاک عربستان که تاکنون اعلام نشده بود، مورد استفاده قرارگرفت. سریع ادامه داد: : به لطف خدا هدفگیری بسیار دقیق بود و آمبولانس ها و خودروهای اطفاء حریق به محل مورد نظر شتافتند.

الکوثرفارسی: عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که آمریکایی ها همچنان مانع خرید سامانه دفاع موشکی اس 300 روسیه، توسط بغداد می شوند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از «المعلومه»، علی الغانمی گفت: خرید سامانه های دفاع هوایی اس 300 روسیه برای پاسداری از حریم هوایی عراق مهم است اما آمریکایی ها مانع آن می شوند. همه کشورها برای حفظ و گسترش  امنیت ملی خود سامانه های پیشرفته را خریداری کرده اند و ما برای پاسداری از مرزها نیاز به این سامانه های پیشرفته داریم. الغانمی افزود: مرزهای عراق نه تنها کاملا امن نیستند بلکه برای ایمن سازی به روش های ابتدایی متکی هستند و خطر بزرگی از جانب مرزهای شمالی و غربی وجود دارد.

العالم فارسی: رسانه‌های آمریکایی می‌گویند کاخ سفید لیستی از ۸۹ شرکت چینی تهیه کرده که قصد دارد به بهانه ارتباط با ارتش چین، آنها را تحریم کند. پایگاه خبری «بلومبرگ» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، گزارش داد دولت ترامپ با تهیه لیستی از ۸۹ شرکت چینی فعال در حوزه‌های مختلف از جمله هوافضا، قصد دارد در آینده نزدیک دسترسی آنها به صادرات فناوری‌های آمریکایی را ممنوع کند. بلومبرگ همچنین نوشت این اقدام آمریکا که به بهانه ارتباط شرکت‌های مذکور با ارتش و نهادهای نظامی چین انجام می‌شود، می‌تواند تنش‌ها با پکن را قبل از روی کار آمدن احتمالی «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده، به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 خبرگزاری صدا و سیما: سامی ابوزهری، یکی از مسئولان جنبش حماس در نوار غزه اعلام کرد، اخبار و اطلاعات منتشر شده درباره سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به عربستان اگر درست باشد، اتفاق خطرناکی است.

خبرگزاری مهر : یک منبع نزدیک به کارزار انتخاباتی جو بایدن نامزد مدعی پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، می‌گوید حضور «آنتونی بلینکن» در کابینه دولت احتمالی دموکرات، به عنوان وزیر خارجه قطعی شده است. بلینکن مشاور نزدیک بایدن و مرد شماره دو وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود که در کارنامه خود سِمَت معاونت مشاور سابق امنیت ملی را نیز دارد. آن طور که از خبرها برمی‌آید؛ بایدن فردا سه‌شنبه اطلاعات مربوط به چینش کابینه آتی خود را علنی خواهد کرد- اقدامی که با واکنش منفی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا مواجه شد که مدعی است مادامیکه تحقیق درباره تقلب انتخاباتی در جریان است، ادعای پیروزی رقیب دموکرات کذب تلقی می‌شود. همزمان گفته می‌شود که حضور «جیک سالیوان» در دولت بایدن به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید قطعی شده است.

آناتولی  ترکیه: نشست کشورهای حامی مالی افغانستان امروز دوشنبه 23 نوامبر 2020 با حضور نمایندگانی از 70 کشور جهان و 30 سازمان بین المللی در ژنو برگزار می‌شود. کنفرانس ژنو پیرامون افغانستان امسال به‌خاطر پاندمی کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود. محمد اشرف غنی٬ رئیس جمهوری این کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست سخنرانی خواهد کرد. میزبانی این کنفرانس را که قرار است تا ساعات دیگر برگزار شود٬ دولت افغانستان، فنلاند و سازمان ملل به عهده خواهند داشت. گفتنی است که محمد حنیف اتمر٬ وزیر خارجه و عبدالهادی ارغندیوال٬ وزیر دارایی افغانستان برای شرکت در این کنفرانس عازم سوئیس شده‌اند.

 ان. اچ.کی ژاپن: ایالات متحده آمریکا به طور رسمی از پیمان «آسمان های باز»، که به اعضای آن اجازه می دهد بر فراز قلمرو یکدیگر پروازهای تجسسی انجام دهند، خارج شده است. فعالیت هایی که این اعضا می توانند بر آنها نظارت داشته باشند کاهش تسلیحات را نیز شامل می شود. این پیمان بیش از ۳۰ عضو دارد که شامل روسیه و تعدادی از کشورهای بزرگ اروپایی می شود. این پیمان در سال ۱۹۹۲ بعد از جنگ سرد به امضا رسید و در سال ۲۰۰۲ اجرایی شد. آمریکا در ماه مه درباره تصمیم خود جهت خروج از این پیمان اطلاعیه ای صادر کرد. در این اطلاعیه مسکو متهم شد که به طور غیرقانونی پرواز بر فراز مناطقی در امتداد مرزهای روسیه را محدود می کند.

خبرگزاری صدا و سیما: به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بیل گیتس در گفتگو با این شبکه گفت: ما باید به شدت نگران شش ماه آینده باشیم. شمار موارد ابتلا به شدت افزایش یافته است. محدودیت‌های کرونایی و مسائلی از قبیل ماسک زدن فقط تا حدی خوب است که مردم به این محدودیت‌ها توجه کنند و به آن‌ها پایبند باشند. اما با توجه به خستگی مفرط مردم و سیاسی شدن مسائل، مشخص نیست مردم بازهم به این محدودیت‌ها پایبند باشند. بنیانگذار شرکت رایانه‌ای مایکروسافت افزود: کاخ سفید پیام‌های ضد و نقیضی منتشر می‌کند. با فرارسیدن ماه‌های سرد زمستان، در کشور‌های حوزه آمریکای شمالی شاهد تشدید موارد ابتلا به کرونا هستیم. تدابیری که کشور‌های اروپایی برای مقابله با این بیماری در پیش گرفته اند، نتیجه بخش‌تر بوده است.

خبرگزاری فارس: یک نماینده پارلمان طرابلس لیبی از برگزاری نشست بین نمایندگان پارلمان‌های طبرق و طرابلس خبر داد. وی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آناتولی گفت که این نشست در شهر «طنجه» مغرب برگزار خواهد شد و ۷۵ نماینده از دو پارلمان مستقر در لیبی در آن حضور خواهند داشت. این نماینده تصریح کرد، در این جلسه، مکانیزم نحوه ادغام دو پارلمان لیبی بررسی شده است، ولی توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه کرد. این نماینده لیبیایی خاطر نشان کرد، احتمالا این جلسه رسمی امروز دوشنبه برگزار خواهد شد. نمایندگان پارلمان طبرق نیز روز گذشته وارد مغرب شدند. به گزارش آناتولی، با دعوت رسمی پارلمان مغرب، اعضای پارلمان لیبی این جلسه را برگزار خواهند کرد تا بتوانند بر سر تشکیل یک پارلمان واحد به توافق برسند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *