جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

ضرورت بازسازی نظام بین‌الملل برای رفع چالش‌های دوران ترامپ

شورای راهبردی آنلاین - رصد: تلاش صرف برای احیای وضعیت پیش از ترامپ برای مواجهه با چالش‌های عمده به شکست خواهد انجامید؛ لذا وظیفه پیش رو آن است که جهانی‌سازی بازسازی شود، نه صرفاً تعمیر و مرمت. این اقدام باید با شناسایی مشکلاتی که نظام بین‌الملل می‌بایست به آن رسیدگی کند، آغاز شود.

ژان پیسانی فری در تحلیلی که اندیشکده بلژیکی بروگل منتشر کرد، نوشت: این سؤال دشواری است که پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا چگونه می‌تواند به مرمت نظام جهان کمک کند؟

قاعدتاً عدم اشتیاقی برای زدودن میراث ترامپ چه در داخل آمریکا و چه در سطح بین‌المللی وجود نخواهد داشت؛ اما تلاش صرف برای بازگشت به دوران پیش از ترامپ برای مواجهه با چالش‌های عمده که به‌واسطه ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۶ ایجاد شده است، به شکست خواهد انجامید. همان‌طور که آدام پوزن در اندیشکده پترسون نوشته است، وظیفه پیش رو بازسازی است، نه مرمت.

اولویت نخست باید پیشروی به‌سوی نظام مبتنی بر منافع مشترک باشد. قصد بایدن برای پیوستن مجدد بدون پیش‌شرط به توافقنامه پاریس ۲۰۱۵ قابل‌ستایش است، اما به‌خودی‌خود موجب اجرایی شدن این برنامه نخواهد شد. پرشمار بودن بازیگران و وسوسه قوی انداختن بار این برنامه بر دوش دیگران کار را سخت کرده است، حتی تدابیر در حوزه بهداشت نیز تاکنون نتوانسته است پاسخگویی چالش‌ها باشد.

وضعیت اقلیمی جهان بحرانی است. با توجه به فقدان اجماع جهانی، تلاش‌ها باید بر ائتلافی متمرکز باشد که اعضای آن در خصوص اهداف همپوشانی داشته باشند و بتوانند به‌واسطه تجارت، مکانیسم‌هایی را برطرف‌های ثالث اعمال کنند.

اولویت دوم، تبدیل اقتصاد جهانی به یک نظام رقابت‌پذیر است. فارغ از پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر، رقابت قدرت‌های بزرگ میان آمریکا و چین برای تداوم سلطه بر روابط بین‌الملل ادامه خواهد یافت؛ اما مشابهت‌سازی میان آن با جنگ سرد اشتباه است، زیرا طرف‌های کنونی شرکای عمده اقتصادی برای یکدیگر محسوب می‌شوند، درحالی‌که سهم واردات شوروی از آمریکا به یک درصد هم نمی‌رسید، 18 درصد صادرات آمریکا اکنون به چین است.

اروپا بزرگ‌ترین تماشاگر این روند است. خسارت جانبی جنگ میان این دو قدرت جهانی، گریبان اروپا را می‌گیرد. در همین حال اتحادیه اروپا دستش خالی نیست و باید به نظم اقتصاد جهانی تکیه کند؛ اتحادیه اروپا نباید اجازه دهد از اقتصاد به‌عنوان سلاح استفاده شود. همان‌طور که شورای روابط خارجی اروپایی در گزارش اخیر خود استدلال کرده، این بلوک باید خود را در برابر استفاده ابزاری از اقتصاد مجهز سازد.

سومین اولویت آن است که نظام اقتصادی جهانی حمایت بیشتری از کارگران و شهروندان داشته باشد. همین حالا هم تردیدها درباره جهانی‌سازی به دلیل درگیری تجاری چین و آمریکا، افزایش نابرابری و این درک که وضعیت در دوره همه‌گیری کرونا وخیم‌تر شده، رو به افزایش گذاشته است؛ به‌طوری‌که اقتصادهای پیشرفته هم باید برای به خرید تجهیزات ساده تقلا کنند. شهروندان و کارگران خواهان نظام اقتصادی هستند که بهتر از آنان حمایت کند. دولت‌ها باید این را در نظر داشته باشند و نشان دهند به این موضوع اهمیت می‌‌دهند.

هر یک از این سه هدف، یعنی مراقبت از منافع مشترک جهانی، جلوگیری از تبدیل روابط اقتصادی به سلاح و ایجاد نظامی عادلانه‌تر، چالش‌برانگیز است. هیچ‌گاه در تاریخ مراکز قدرت این‌قدر مجبور به همکاری برای مواجهه با تهدیدهای مشترک در این حجم و اندازه نبوده‌اند. دشوار نیست که تصور کنیم سیاست‌گذاران چگونه ممکن است از اهداف ارزشمند اقلیمی به خاطر حمایت از وضعیت ملی دست بکشند؛ بنابراین چالش‌های جدی در انتظار سران کشورها است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *