جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه قدردانی کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا – «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دو جانبه خود در نیویورک، در دیدار با همتای الجزایری از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه قدردانی کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل: در جریان سفر وزیر خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و نتانیاهو رخ داده

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است. گفته شده است که مشاجره بین این دو سیاستمدار در جریان مشاهده تصاویر ویدیویی که حاکی از شرایط فعلی زندگی در نوار غزه بوده و توسط نتانیاهو نشان داده شده است، صورت گرفته است.

Loading

ابعاد و پیامدهای اسلام‌ستیزی در اروپا

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا معتقد است اسلام‌ستیزی رئیس‌جمهور فرانسه و برخی کشورهای اروپایی منجر به یک دور باطل خشونت، افراطی‌گری و حرکات تروریستی در این کشورها می‌شود.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با سایت شورای راهبردی با اشاره به سخنان اخیر مکرون در حمایت از هتک حرمت به پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: موضوع اسلام‌ستیزی موضوع جدیدی در فرانسه و اروپا نیست؛ فرانسه به‌عنوان کشوری که پرشمارترین اقلیت مسلمانان در اروپا را دارد، درعین‌حال یکی از کشورهای پیشتاز در موج اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی و ایجاد محدودیت برای مسلمانان در اروپا به شمار می‌رود. همچنان که نخستین محدودیت‌ها برای بانوان محجبه فرانسوی در سال 2005 در این کشور ایجاد شد و سپس به برخی کشورهای اروپایی نیز تسری پیدا کرد.

مکی در ادامه تأکید کرد که طی سال‌های گذشته مسلمانان با فرازوفرودها و محدودیت‌های جدی مواجه بوده‌اند و تبعیض‌های زیادی علیه آن‌ها در فرانسه اعمال‌شده است؛ آن‌هم تنها به دلیل مسلمان بودن و برخلاف ادعاهای حقوق بشری و آزادی‌خواهانه فرانسوی‌ها.

وی افزود: «البته فرانسوی‌ها همواره تلاش کرده‌اند که این نوع از تبعیض و اسلام‌ستیزی را در چارچوب نظام لائیسیته خود توجیه کنند مبنی بر اینکه نظام لائیسیته اجازه ظهور و بروز هیچ‌گونه نمادهای مذهبی را در فرانسه نمی‌دهد و به همین دلیل مسلمانان نیز باید همچون دیگر شهروندان فرانسوی رفتار و زندگی کنند.»

این کارشناس مسائل اروپا همچنین تأکید کرد که این موضوع تنها مشمول مسلمانان می‌شود و دیگر اقلیت‌های مذهبی در فرانسه می‌توانند تمام مناسک مذهبی خود را طبق آداب و آیین‌های دینی خود به‌جا آورند و نمادهای مذهبی خود را داشته باشند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به یهودیان اشاره کرد که هیچ محدودیتی در این رابطه ندارند.

مکی با اشاره به قدرت و نفوذ لابی صهیونیست‌ها در فرانسه گفت که حدود 600 هزار یهودی در فرانسه زندگی می‌کنند که در ارکان سیاسی این کشور نقش بسیار مؤثری دارند.

این کارشناس ادامه داد: «بسیاری از دولتمردان فرانسوی یا خودشان یا همسرانشان یعنی به‌صورت نسبی یا سببی، پیوندهایی با یهودیان دارند و همین مسئله باعث می‌شود که آن‌ها انگیزه زیادی برای اسلام‌ستیزی در فرانسه داشته باشند.»

مکی به تفاوت مکرون با دیگر دولتمردان سابق فرانسه در موضوع اسلام‌ستیزی اشاره کرد و آن را نوعی تغییر معادلات سیاسی در فرانسه دانست. به گفته این کارشناس این تغییرات، مکرون را وامی‌دارد تا خود را به راست افراطی نزدیک کند.

وی ادامه داد: «در حال حاضر یک دوقطبی شامل جریان میانه و راست افراطی در فرانسه ایجاد شده و راست و چپ میانه در این کشور به حاشیه رفتند. این دوقطبی در سال 2017 به‌خوبی نمایان شد؛ زمانی که احزاب راست و چپ میانه به دلیل ناکارآمدی و بدعهدی نسبت به یک سری تعهداتشان از عرصه سیاسی به حاشیه رانده شدند.»

مکی معتقد است که در این فضا، مکرون خود را رهبر جریان میانه‌رو (متمایل به راست) می‌داند و مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه به‌عنوان نماد راست افراطی شناخته می‌شود که مواضع بسیار اسلام‌ستیزانه‌ای نیز دارد.

همچنین این کارشناس با بیان این موضوع که مکرون در کارنامه سه‌ساله خود در عرصه اقتصادی و اجتماعی نتوانسته به تعهدات خود عمل کند، افزود: «وی در تلاش است تا از کوچک شدن پایگاه خود و گرایش جریان راست میانه افراطی جلوگیری کند به همین خاطر نیز اکنون مواضع اسلام‌ستیزانه‌ای را اتخاذ می‌کند و درصدد است تا به‌نوعی حرکت‌های اسلام‌ستیزانه راست افراطی را مصادره کند بلکه بتواند شانس پیروزی خود را در انتخابات 2022 افزایش دهد.»

درنهایت مکی توضیح داد که اسلام‌ستیزی مکرون و دیگر کشورهای اروپایی منجر به یک دور باطل خشونت، افراطی‌گری و حرکات تروریستی در این کشورها می‌شود. همچنین باعث می‌شود که بذر خشونت و نفرت در جامعه پراکنده شود. درعین‌حال چون فرانسه یک کشور مهاجرپذیر است و مسلمانان زیادی نیز در این کشور زندگی می‌کنند این‌گونه سیاست‌های اسلام ستیزانه باعث تحریک بسیاری از پیروان دین اسلام می‌شود و برخی جریانات افراطی وابسته به وهابیون نیز از این فضا سوءاستفاده می‌کنند و با حملات تروریستی، سعی می کنند قدرت خود را در کشورهای اروپایی به نمایش می‌گذارند و به این بهانه نشان می‌دهند که باوجود تمام تحولات چند سال گذشته برای نابودی و یا تضعیف جریانات تررویستی-تکفیری، آن‌ها همچنان از نفوذ و قدرت بسیاری برای اقدامات تروریستی در کشورهای اروپایی برخوردار هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *