آثار راهبردی تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی و آمریکا با تشدید ایران‌هراسی در تلاش هستند فرصت‌های بیشتری برای تقویت روابط کشورهایی چون جمهوری آذربایجان و امارات با تل‌آویو پدید آورند.

قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به آثار راهبردی تهدیدات رژیم صهیونیستی در مناطق پیرامونی کشورمان اظهار داشت: «این مسئله در درجه نخست به مناسبات تهران با کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، امارات و باقی کشورهای مهم حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله عربستان سعودی بستگی دارد.»

وی با اشاره به سیاست ایران در قبال رژیم صهیونیستی تاکید کرد: چون رژیم صهیونیستی رابطه راهبردی با آمریکا دارد و شریک این کشور محسوب می‌شود، طبیعی است که هم آمریکا و هم این رژیم تلاش می‌کنند که کشورهای همسایه ما را به کانونی تهدیدآمیز برای جمهوری اسلامی تبدیل کنند.

محبعلی با اشاره به این اینکه امارات در شرایط کنونی به دنبال تقویت ائتلاف‌سازی‌های خود علیه محور مقاومت به خصوص جمهوری اسلامی ایران و اخوان‌المسلمین است، اظهار داشت، به نظر می‌رسد اماراتی‌ها با اقدام اخیرشان سعی کردند با صهیونیست‌ها وارد ائتلاف شوند تا به زعم خود رقبای منطقه‌ای‌شان را تحت‌فشار قرار دهند و حتی در صورت لزوم با حمایت آمریکا به ائتلاف سازی با رژیم صهیونیستی در منطقه علیه محور مقاومت و ترکیه بپردازند.

وی در تشریح ادعاها و اختلافات میان ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت: « ادعاهای بی اساسی درمورد جزایر ایرانی از سوی امارات مطرح است؛ بحرین نیز ایران را تهدید ملی خود تعریف کرده و بین ایران و عربستان هم فضای تلخ و سنگینی حاکم است که مسائل در رابطه با یمن، عراق، سوریه و لبنان به آن دامن زده است.»

این کارشناس معتقد است تا زمانی که نتوانیم این فضا را تغییر دهیم، طبیعی است اسرائیل سعی کند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرد.

محبعلی در پاسخ به این سوال که آیا تهدید جدی در همکاری این کشورها و اسرائیل علیه ایران وجود دارد نیز توضیح داد: «در درجه اول به  نظر می‌رسد که این کشورها به همکاری با یکدیگر نیاز متقابل دارند. شاید اصالتا مسئله اسرائیل، ایران باشد، اما کشورهایی مانند امارات و جمهوری آذربایجان بیشتر در پی آن هستند که با نزدیکی به اسرائیل بتوانند مشکلات امنیتی و اقتصادی کشورشان را حل و فصل کنند.»

همچنین وی گفت که اسرائیل برای آمریکا یک نقطه کلیدی است و هر کشوری که بخواهد رابطه خوبی با آمریکا داشته باشد و از امکانات این کشور از جمله سلاح‌های راهبردی و فناوری پیشرفته‌اش استفاده کند، می‌داند که یا باید روابطش با تل‌آویو را عادی کند و یا به سمت همکاری سوق دهد.

در نهایت محبعلی در واکاوی این موضوع که جمهوری اسلامی ایران با هدف دفع تهدید راهبردی رژیم صهیونیستی چه اقداماتی باید انجام دهد، گفت: «نخست ایران باید یک طراحی چندوجهی برای سیاست خارجی اش انجام دهد و در یکی از آنها نیز تهدید رژیم صهیونیستی را قرار دهد؛ تهدیدی که متقابل است. در عین حال رابطه ایران با کشورهای عربی نیز بسیار اهمیت دارد و اگر بتوانیم رابطه‌مان را با کشورهای عربی بهبود بخشیم، دیگر ابزاری به نام ایران‌هراسی در منطقه کارایی نخواهد داشت و لذا صهیونیست‌ها قادر نخواهند بود که سیاست ضدایرانی خود را پیش ببرند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *