جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading

رسانه ها ؛ کارزارهای انتخاباتی ترامپ و بایدن در ایستگاه آخر و…

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برپایی کارزارهای انتخاباتی ترامپ و بایدن در ایالت های سرنوشت ساز، حمله ترامپ به  ایران، چین و آلمان، حضور اوباما در کارزار انتخاباتی بایدن، ادامه درگیری های جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ایجاد پست های مرزی جمهوری آذربایجان با ایران در قره باغ، اعزام صلح‌بانان اسکاندیناوی به قره‌باغ، شرط روسیه برای اعزام صلحبان به منطقه قره باغ، بروز ناآرامی بعد از برگزاری  انتخابات در گرجستان، ادامه تظاهرات ضد بنیامین نتانیاهو، موافقت دولت آمریکا با فروش جنگنده‌های اف۲۲ به رژیم صهیونیستی، احداث پایگاه جدید آمریکا در مرزهای مشترک افغانستان – پاکستان،  رکورد آمریکا در مبتلایان روزانه کرونا در جهان، ادامه محدودیت‌ها در اروپا برای مهار کرونا و تغییر قانون اساسی دوره بوتفلیقه در الجزایر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و جو بایدن، رقیبش از حزب دموکرات، در آخرین روزهای پایان هفته پیش از انتخابات، در ایالت های سرنوشت ساز سرگرم کارزار انتخاباتی بودند. ترامپ روز شنبه در چهار مکان در ایالت پنسیلوانیا گردهمایی انتخاباتی بر پا کرد.او به هواداران خود گفت که رای به بایدن، رای بر ضد عملیات شکست هیدرولیکی برای استخراج نفت و گاز بوده و پنسیلوانیا را دچار فقر خواهد کرد. او به طرفداری خود از صنعت انرژی در پنسیلوانیا اشاره کرد و بایدن را به دلیل حمایتش از انرژی های تجدیدپذیر مورد انتقاد قرار داد.در همین حال، بایدن در ایالت میشیگان برای نخستین بار در کنار رئیس سابق خود، باراک اوباما که رئیس جمهور پیشین آمریکا بود، گردهمایی های انتخاباتی برپا کرد.

دویچه وله:  رئیس جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات این کشور گفت بسیاری از کشورها مایلند از “شر” او خلاص شوند. ترامپ از سه کشور چین، ایران و آلمان به عنوان مثال یاد می‌کند. او سیاست “نخست آمریکا” را علت دشمنی دیگران می‌داند. با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا (سوم نوامبر) کارزار انتخاباتی در این کشور تشدید شده است.دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در ایالت پنسیلوانیا، خطاب به هواداران خود گفت که عملکردش به گونه‌ای بوده که خصومت بسیاری از کشورها علیه او را برانگیخته است.

 خبرگزاری صدا و سیما: باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا با حضور درکارزار انتخاباتی در ایالت میشیگان، مردم این ایالت را به رای دادن به جوبایدن دعوت کرد. در حالی که نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آخرین تلاش خود را برای تحت تأثیر قرار دادن معدودی از رای دهندگان مردد در ایالت میشیگان به عمل می‌آورند، جو بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات روز شنبه (۳۱ اکتبر) همراه با باراک اوباما رئیس جمهور قبلی در مبارزات انتخاباتی این ایالت حضور یافت.ایالت میشیگان ایالتی است که مردم به طور سنتی از حزب دموکرات حمایت می‌کنند، ولی هیلاری کلینتون نامزد این حزب، سال ۲۰۱۶ در آنجا شکست خورد.

آناتولی ترکیه:  ارتش جمهوری آذربایجان ضمن دفع حملات ارمنستان در محورهای خوجاوند، آغ‌دره و قبادلی، تلفات سنگینی به نظامیان این کشور وارد کرده است. وزارت دفاع ملی جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ارمنستان در طول شب گذشته به مناطق مسکونی و مواضع ارتش آذربایجان در خوجاوند، آغ‌دره و قبادلی حمله و به نقض آتش‌بس در محورهای مختلف ادامه داد.همچنین در این اطلاعیه تاکید شد که آذربایجان کنترل جبهه‌ها را در دست دارد.

اسپوتنیک روسیه:  چهار پست مرزی در مرزهای جمهوری آذربایجان و ایران روز جمعه پس از اینکه نیروهای مسلح آذربایجان کنترل کل مرز را به دست گرفتند، کار خود را از سر گرفتند.مرزبانان پرچم آذربایجان را بر فراز چهار ایست بازرسی در روستاهای سلطانلی، خلافلی، خدافرین، گومالگ واقع در مناطق جبرائیل و زنگلان این کشور به اهتزاز درآوردند. پستهای مرزی جمهوری آذربایجان فعالیت خود را آغاز کردند.

الکوثر فارسی: مشاور امنیت ملی کاخ سفید از استقرار نیروهای حافظ صلح کشورهای اسکاندیناوی در قره باغ خبر داد.رابرت اوبراین با اعلام اینکه آمریکا با میانجیگری ترکیه در مناقشه قره‌باغ مخالف است، گفت: واشنگتن بر این باور است که آنکارا نمی‌تواند به عنوان نیروی حافظ صلح عمل کند.مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه تاکید کرد که بدون سازش از سوی دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، جنگ ادامه خواهد داشت و اکنون  استقرار نیروهای حافظ صلح ضروری است،اما نیروها نباید از اعضای گروه مینسک (روسیه، آمریکا و فرانسه) و کشورهای همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان باشند.به گفته اوبرایان ، نیروهایی از کشورهای اسکاندیناوی باید در این عملیات حضور داشته باشند.

ایران پرس: سخنگوی کرملین، اعزام صلحبانان به ” منطقه قره باغ ” را فقط با موافقت طرف های مناقشه امکان پذیر خواند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با اشاره به تشدید درگیری ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی گفت: صلحبانان روسیه فقط با رضایت دو طرف منازعه یعنی جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان می توانند در هر نقطه ای از این منطقه مستقر شوند.پیش از این، “نیکول پاشینیان” نخست وزیر ارمنستان گفته بود:  که موضوع استقرار صلح بانان روسی در قره باغ می تواند درچارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه گسترده تری مطرح شود.

العالم فارسی: مخالفان دولت گرجستان در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی، اعلام کردند امروز (یکشنبه) دست به تظاهرات می‌زنند.تارنمای خبری گرجستانی سیویل ساعاتی پیش خبر داد که پس از شمارش بیش از ۵۰ درصد آراء، احزاب مخالف در واکنش به پیشتازی حزب حاکم، این نتایج را غیرقانونی خوانده و اعلام کردند که از ساعت ۴ بعدازظهر امروز به وقت محلی تظاهرات اعتراضی را آغاز می‌کنند.به گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات، این دوره انتخابات پارلمانی با حضور ۴۷ هزار ناظر داخلی و ۲۳ سازمان بین‌المللی و ۶ هزار نماینده رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شده است.

خبرگزاری مهر :آخرین اخبار حاکی از آن است که برای نوزدهمین هفته متوالی هزاران نفر در تل آویو علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دست به برگزاری تظاهرات زدند. شرکت کنندگان در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی علیه نتانیاهو خواستار کناره گیری هرچه سریع‌تر وی از قدرت شدند. طی هفته‌های اخیر و به دنبال برگزاری تظاهرات علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی در اطراف خانه نتانیاهو بیش از پیش تشدید شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع عبری زبان از موافقت دولت آمریکا با فروش جنگنده‌های “اف ـ ۲۲” به رژیم صهیونیستی خبر دادند. روزنامه عبری زبان معاریو گزارش داد که مایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا موافقت دولت کشورش با درخواست فروش جنگنده‌های “اف ـ ۲۲ رپتور” به رژیم صهیونیستی را به بنی گانتس، وزیر جنگ دولت این رژیم اعلام کرده است.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که آژانس خدمات پژوهشی کنگره آمریکا چند سال قبل در گزارشی فاش کرد که تجهیزات استفاده‌شده این کشور در عراق به پاکستان تحویل شده است، بار دیگر چنین تجهیزاتی برای احداث پایگاه نظامی در حال انتقال از افغانستان به پاکستان است.یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان گفته است که هدف آمریکایی‌ها از انتقال تجهیزات به پاکستان، ایجاد پایگاههای جدیدی در نزدیکی مرزهای مشترک با افغانستان است.

رادیو چین: آمریکا رکورد مبتلایان روزانه کرونا در جهان را شکست. آمریکا روز شنبه با داشتن ۹۹ هزار و ۳۲۱ مبتلا به ویروس کرونا تنها در یک روز، رکورد مبتلایان روزانه کرونا در جهان را شکست.به دنبال شیوع ویروس کرونا در آمریکا و ناکار آمدی های دولت ترامپ در مهار این همه گیری کشنده، ایالت متحده در هشت روز گذشته شاهد پنج رکورد روزانه مبتلایان کرونا بوده است. پیش از این رکورد روزانه مبتلایان کرونا برای هند با داشتن ۹۷ هزار و ۸۹۴ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در یک روز در ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) بوده است.

یورونیوز: با اعلام بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، انگلستان هم به جمع کشورهایی پیوست که قرنطینه سراسری در آن برای بار دوم اعمال می‌شود. پیش از این، از بین کشورهای سرزمین بریتانیا، ولز نیز اعلام قرنطینه کرده بود. قرنطینه در انگلیس قرار است به مدت چهار هفته برقرار باشد.این در حالی است که بریتانیا امروز از رقم یک میلیون ابتلا به کووید-۱۹ از زمان شروع شیوع ویروس کرونا عبور کرد. قرار است محدودیت‌های جدید در انگلیس از پنجشنبه آینده آغاز شود و تا دو دسامبر ادامه پیدا کند.

خبرگزاری فارس: مردم الجزایر صبح امروز (یکشنبه) پای صندوق‌های رأی رفتند تا نظر خود را در خصوص اعمال تغییراتی در قانون اساسی اعلام کنند. این رأی‌گیری برای اعلام حمایت یا مخالفت با پیشنهادات «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر در قانون انجام می‌پذیرد و قرار است بیش از ۲۴ میلیون نفر رأی خود را به صندوق بیندازند. از سال گذشته که «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور الجزایر طی اعتراضات مردمی از قدرت خلع شد، «عبدالمجید تبون» که طی انتخابات به قدرت رسیده بود، تغییر در قانون اساسی را جزء اولویت‌های خود اعلام کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *