جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

ایران و پیروزی احتمالی بایدن

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (در حدود یک هفته) با رقابت دو نامزد کهن‌سال از دو حزب اصلی این کشور در حالی برگزار خواهد شد که نامزد حزب دموکرات با تجربه نزدیک به 5 دهه سیاست¬ورزی و نامزد حزب جمهوری‌خواه با چهار سال تجربه سیاسی در دوره ریاست‌جمهوری کنونی وارد کارزار تنش‌زایی جهت تصاحب کاخ سفید شده اند. کنش‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی ایالات‌متحده، پدیده ای است که برای تمام کشورهای جهان پیامدهای خاص خود را دارد. ابراهیم رومینا - هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس

تحولات سیاسی در ایالات‌متحده، دیگر فضاهای جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و هر کنش این دو نامزد در فردای انتخابات 3 نوامبر پیامدهایی خواهد اشت که لازم است مورد توجه قرار گرفته و راهکارهای مناسب برای آنها اندیشیده شود.

به دلیل پیچیدگی­های سیستم انتخاباتی ایالات‌متحده نمی­توان پیروزی هیچ‌یک از دو نامزد موردنظر را به‌صورت قطعی پیش ­بینی نمود. لیکن روندها و جریان رأی مبتنی بر اخبار و نظرسنجی­ های منتشرشده، حاکی از پیشی گرفتن حزب دموکرات و پیروزی نامزد این حزب در انتخابات پیش­رو است. چنانچه دونالد ترامپ مجدداً انتخاب گردد، کنش‌های دولت وی و تحولات پس‌ازآن تا حدود زیادی روشن است؛ اما انتخاب جوزف رابینت بایدن جونیور را با توجه به شرایط مبهم کنش‌های دولت وی و همچنین واکنش‌های ایران، فضای پس از انتخاب وی را دچار ابهام کرده است. با انتخاب بایدن ضرورت دارد موارد زیر مورد توجه قرار گرفته راهکارهای مناسب برای آنها اندیشیده شود:

  • با انتخاب بایدن و احتمال بازگشت دولت وی به برجام هرچند در کوتاه‌مدت این مسئله به نفع ایران خواهد بود، لیکن در بلندمدت پیامدهای هر کنش ایران که متعارض تشخیص داده شود با اجماع قدرت­ های جهانی چه وضعیتی را خواهند یافت؟
  • با انتخاب بایدن، دولت وی با کنش‌های منطقه­ ای ایران چه برخوردی خواهد کرد. مقابله با کنش‌های منطقه­ ای ایران در دولت بایدن احتمالاً افزایش خواهد یافت. شکل و الگوی این مقابله و ابزارها و تکنیک ­های آن چه خواهد بود؟
  • دولت بایدن با مسئله موشکی ایران و ترس منطقه ­ای شکل‌گرفته ناشی از آن چه رفتاری خواهد کرد؟ روند نظامی‌گری منطقه ­ای چه مسیری را طی خواهد کرد و ایالات‌متحده به‌عنوان صادرکننده اصلی تسلیحات نظامی چه نوع و سطحی از تسلیحات را به کشورهای منطقه گسیل خواهد کرد؟
  • دولت بایدن با گروه­ های موردحمایت ایران در منطقه چه رفتاری را خواهد داشت؟
  • دولت بایدن با ساختارهای سیاسی مستقر موردحمایت ایران در منطقه ازجمله دولت بشار اسد چه کنشی را خواهد داشت؟ سوریه­ ای که اکنون فضای رقابت­های ژئوپلیتیک منطقه­ ای و جهانی است چه سرنوشتی را در دولت بایدن تجربه خواهد کرد؟
  • با شتاب احتمالی برخی کشورهای عربی منطقه جهت عادی‌سازی روابط با اسراییل و با حمایت ایالات‌متحده، الگوی رقابت­‌های منطقه ­ای چه خواهد بود؟
  • دموکرات­ها و دولت بایدن در ارتباط با مسئله حقوق بشر در ایران چه کنشی را خواهند داشت؟ آیا فشار آمریکا و نهادهای جهانی بر مسائل حقوق بشر تمرکز خواهد یافت؟
  • با انتخاب بایدن، تحریم ­های قبلی بین ایران و ایالات‌متحده چه وضعیتی را خواهد یافت؟

گرچه پاسخ به موارد مذکور متأثر از شرایط ایران واکنشی خواهد بود، لیکن طراحی سناریوهای محتمل می­تواند فضای فکری بیشتری را در اختیار ساختار سیاسی قرار داده و در مواجهه با شرایط و مقتضیات پیش رو هزینه کمتری را متحمل گردد.

چنانچه طراحی سنجیده ای جهت مواجهه با چالش‌های پیش ­گفته اندیشیده نشود به نظر می‌رسد با انتخاب بایدن چالش‌های ایران و ایالات‌متحده وارد عرصه ­های جدیدی خواهد شد و ایران بیشتر در وضعیت واکنشی قرار خواهد گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *