أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه ها ؛ تقابل چین و آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۸/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تایید مجوز فروش تسلیحات پیشرفته آمریکا به تایوان، هشدار روسیه نسبت به خطر وقوع  یک جنگ تمام عیار در خلیج فارس، انتخاب سعدالحریری به عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان ، اعتراض موساد و شاباک به لغو روادید با امارات ،واکنش ترکیه به بیانیه مشترک یونان، مصر و قبرس، واکنش آذربایجان به اظهارات پاشینیان درباره عدم وجود راه‌حل دیپلماتیک در قره‌باغ،آمادگی ترکیه برای اعزام نیرو به قره باغ، واکنش ناتو به درگیری‌های قفقاز، تلاش روسيه و آمريکا برای  ميانجي گري در بحران قره باغ، حمایت  قاطعانه پکن  از ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان، احتمال اجرایی شدن پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای سازمان ملل، ورود هیأت صهیونیستی به سودان در میان خشم و انزجار مردم این کشور و سفر امنیتی گانتس به واشنگتن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که مجوز فروش ۱۳۵ موشک ساحلی Slam-ER به تایوان را، که برد کافی برای رسیدن به خاک چین دارند تایید کرده است؛ ارزش تقریبی این معامله ۱ میلیارد دلار برآورد شده است.  واشنگتن که در حال حاضر مقابله با افزایش نفوذ پکن در منطقه را به اولویت استراتژیک خود تبدیل کرده، با فروش شماری راکت انداز تاکتیکی به قیمت ۴۳۶ میلیون دلار و تجهیزات تصویربرداری برای شناسایی هوایی به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار نیز موافقت کرده است که با احتساب این اقلام، مبلغ کل معاملات تسلیحاتی اخیر دو کشور به بیش از ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

 خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): پس از آنکه آمریکا فروش بالقوه تسلیحات به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار را به تایوان تایید کرد، وزیر دفاع تایوان امروز (پنج‌شنبه) گفت که تایپه به دنبال درگیر شدن در یک رقابت تسلیحاتی با چین نیست بلکه فقط می‌خواهد ظرفیت ضربتی خود را افزایش دهد. ین د-فا، وزیر دفاع تایوان در گفت‌وگو با خبرنگاران با قدردانی از آمریکا گفت: این تسلیحات به تایوان در ارتقای ظرفیت‌های دفاعی‌اش به منظور مقابله با تهدید دشمن و وضعیت‌های جدید کمک می‌کند.

دویچه وله: وزیر امور خارجه روسیه برای حفظ ثبات سیاسی در خلیج فارس خواستار تعامل کشورهای منطقه و اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان شد. سرگئی لاوروف از اعضای شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده است تلاش خود را برای مانع شدن از وقوع جنگی تازه در خلیج فارس به کار گیرند.پیشنهادی که گرچه با استقبال اعضای شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو شد، اما مخالفت ایالات متحده آمریکا را در پی داشت.

خبرگزاری ایرنا:  در نشست مشترک امروز (پنجشنبه) نمایندگان پارلمان لبنان با «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور در «کاخ بعبدا»، رای‌گیری برای انتخاب نخست‌وزیر جدید لبنان صورت گرفته که در نهایت «سعد الحریری» با کسب 64 رای از مجموع 120 رای بار دیگر برای این منصب برگزیده شد.عون رییس جمهوری این کشور با برگزاری نشست مشترکی با نمایندگان پارلمان این کشور، رایزنی‌های الزام‌آوری برای معرفی نخست‌وزیر جدید را آغاز کرد که در نتیجه الحریری توانست اکثریت لازم برای این منصب را بدست آورد.

العالم فارسی: پس از اعلام لغو روادید میان میان امارات و رژیم صهیونیستی، منابع سیاسی فاش کردند که سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند.روزنامه «الشرق الاوسط»، امروز (پنجشنبه)، به نقل از منابع سیاسی گزارش داد که سازمان اطلاعات داخلی (شاباک) و سازمان اطلاعات خارجی (موساد) رژیم صهیونیستی به لغو روادید با امارات معترض هستند.این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که روز سه‌شنبه، با ورود اولین هیأت رسمی امارات به فلسطین اشغالی دو طرف چهار توافق امضا کردند که مهم‌ترین آن لغو روادید بود.

خبرگزاری مهر : وزارت خارجه ترکیه بیانیه مشترک یونان، مصر و بخش روم‌نشین قبرس درباره آنکارا را محکوم کرد.وزارت امور خارجه ترکیه امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ادعاهای بی پایه و اساس علیه ترکیه در بیانیه پایانی نشست سه جانبه بخش روم‌نشین قبرس، یونان و مصر را تماماً رد کرده و انتشار آن را محکوم می‌کنیم.

آناتولی  ترکیه:  معاون رئیس‌جمهور آذربایجان، اظهارات نخست‌وزیر ارمنستان مبنی بر عدم وجود راه‌حل دیپلماتیک را بی‌احترامی به اقدامات دیپلماتیک جامعه بین‌الملل خواند.حکمت حاجی‌اف با بیان اینکه ارمنستان برای بار دیگر نشان داده است که نمی‌خواهد بحران را از طریق مذاکرات حل کند، گفت دولت ایروان قصد دارد اراضی آذربایجان را تحت اشغال خود قرار دهد.

اسپوتنیک روسیه:معاون ریاست جمهوری ترکیه از آمادگی کشورش برای اعزام نظامیان به منطقه درگیر قره باغ خبر داد. فوآد اوکتای معاون ریاست جمهوری ترکیه در برنامه شبکه سی ان ان ترک در خصوص آمادگی آنکارا برای اعزام نظامیان به منظور حمایت از آذربایجان به منطقه درگیر قره باغ خبر داد.

خبرگزاری تسنیم:  دبیرکل ناتو اظهار داشت که ناتو طرف درگیری‌های قره‌باغ کوهستانی نیست. ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفت‌وگو با آرمن سارکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان تاکید کرد: “ناتو طرف درگیری‌های قره‌باغ کوهستانی نیست”. استولتنبرگ طی نشست خبری پس از دیدار با سارکیسیان در بروکسل با بیان اینکه وضعیت در قره‌باغ کوهستانی را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند، تصریح کرد: به رئیس جمهور ارمنستان یادآوری کردم که ناتو طرف درگیری‌های قره‌باغ کوهستانی نیست. آذربایجان و ارمنستان از 25 سال پیش شرکای ارزشمند ناتو هستند.

خبرگزاری صدا وسیما:  سرگئی لاوروف در گفت و گو های جداگانه با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود در مسکو درباره تحولات مربوط به منطقه قره باغ بحث و تبادل نظر کرد. لاوروف گفت و گو های جداگانه با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود در مسکو داشت و درباره تحولات مربوط به مناقشه منطقه قره باغ و اجرای توافقنامه آتش بس بحث و تبادل نظر کرد.از سوی دیگر، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد فردا با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی در واشنگتن برای بررسی بحران بین دو کشور دیدار خواهد کرد.

رادیو چین: وزارت خارجه چین اعلام کرد : پکن قاطعانه از ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان حمایت می کند.جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی گفت که کشورش قاطعانه از ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان پشتیبانی می کند و مایل است با پاکستان همکاری بیشتری در زمینه های زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم، صنعت و کشاورزی بر اساس ساخت و بهره برداری از پروژه های موجود داشته باشد تا دالانی برای توسعه با کیفیت کمربند و جاده ایجاد شود. اجرای پروژه ها به نفع دو کشور و مردم آن ها خواهد بود.

 ان. اچ.کی ژاپن: یک نهاد غیر انتفاعی بین المللی می گوید احتمالا کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای سازمان ملل روز جمعه به تعداد لازم ۵۰ کشور خواهد رسید.کاواساکی آکیرا، یکی از اعضای گروه هدایت کننده کارزار بین المللی نابودی تسلیحات هسته ای در یک کنفرانس خبری آنلاین به این چشم انداز اشاره کرد.این پیمان که سه سال پیش در سازمان ملل تصویب شد ۹۰ روز پس از این که تعداد کشورهای امضا کننده آن به ۵۰ برسد اجرایی خواهد شد. تا کنون ۴۷ کشور آن را تصویب کرده اند.

خبرگزاری ایرنا :  روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» امروز (پنجشنبه) در خبری به توافق عادی‌سازی روابط رژیم اشغالگر قدس و سودان پرداخت و سفر هیأت اسرائیلی به این کشور را در میان موج تظاهرات مردمی و خشم و انزجار آنان در مخالفت با این توافق توصیف کرد.در همین راستا سخنگوی رسمی هیأت صهیونیستی پیش از این گفته بود که این گروه صهیونیست با هواپیمای اختصاصی از مبدأ فرودگاه تل آویو با پرواز مستقیم به خارطوم عزیمت کرده است.

خبرگزاری فارس: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پیش از سفر به واشنگتن تأکید کرد که سفر وی برای یک مأمور امنیتی است و در دیدار با همتای آمریکایی پرونده‌‌های مهمی را بررسی خواهد کرد. «بنی گانتز» گفت که این سفر وی یک مأموریت امنیتی است و در دیدار با «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا پرونده‌های مهم مربوط به امنیت اسرائیل در سال‌های آینده را بررسی خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *