جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

خروج مزدوران سودانی از یمن؛ بسترساز فروپاشی ائتلاف سعودی

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تصمیم رهبران نظامی سودان برای اخراج نیروهای مزدور این کشور از خاک یمن نشان می‌دهد که ائتلاف سعودی پس از 5 سال به سمت فروپاشی حرکت می‌کند. حسن هانی‌زاده -کارشناس مسائل خاورمیانه

این نیروها که شمار آن‌ها به 3 هزار نفر بالغ می‌شود در زمان حاکمیت عمر‌البشیر‌ دیکتاتور مخلوع سودان در چارچوب ائتلاف سعودی علیه ملت یمن وارد جنگ شدند. ورود این نیروها به خاک یمن در چارچوب توافق عربستان و عمرالبشیر در‌ برابر تعهد سعودی برای پرداخت سالانه 1 میلیارد دلار به سودان صورت گرفت.

دیکتاتور مخلوع سودان با دریافت سالانه یک میلیارد دلار از عربستان، 3 هزار تن از نیروهای داوطلب سودانی که عمدتا غیرحرفه‌ای هستند به یمن اعزام کرد. وی همچنین متعهد شد که در قبال دریافت این مبلغ، روابط سیاسی خود را با ایران به پایین‌ترین سطح تنزل دهد. همچنین عمرالبشیر در سال‌های آخر حاکمیت خود به‌شدت نسبت به عربستان گرایش پیدا کرد اما از پذیرش طرح عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی خودداری کرد.

این امر سرانجام خشم عربستان و امارات را برانگیخت؛ زیرا این دو رژیم از سوی آمریکا ماموریت یافتند تا کشورهای فقیر عربی را تشویق کنند که در برابر دریافت کمک‌های مالی با رژیم اسرائیل رابطه برقرار کنند. از آنجایی که دیکتاتور سابق سودان از برقراری رابطه سیاسی با رژیم صهیونیستی خودداری کرد لذا آمریکا، عربستان و امارات طرح کودتا علیه عمرالبشیر را سازماندهی کردند.

پس از آن برخی از احزاب اسلامی سودان در اعتراض به همراهی دیکتاتور مخلوع این کشور با عربستان و اعزام نیروهای مزدور برای جنگ با مردم مظلوم یمن علیه حاکمیت عمرالبشیر قیام کردند. خیزش مردم سودان علیه حاکمیت و ناآرامی‌های خیابانی که صدها کشته به همراه داشت موجب شد تا ارتش از این شرایط برای کودتا علیه عمر‌البشیر استفاده کند. این کودتا در حالی انجام شد که ژنرال‌های ارتش سودان به‌طور پنهانی با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرده بودند.

پس از کودتای افسران ارتش سودان، عربستان به وعده‌های خود در برابر کودتاچیان سودانی عمل نکرد و کمک‌های مالی خود را به این کشور فقیر شمال آفریقا قطع کرد. نتیجه این رفتار عربستان با سودان را امروز در خروج نیروهای این کشور از ائتلاف علیه یمن مشاهده می‌کنیم.

همین رفتار را عربستان در برابر کشورهایی مانند مصر، مغرب، اردن و پاکستان در پیش گرفت؛ زیرا طولانی شدن جنگ عربستان علیه ملت یمن به کسری بودجه سالانه عربستان منجر شد. عربستان در طول 5 سال جنگ علیه یمن بیش از 350 میلیارد دلار هزینه کرد که این امر موجب شد بودجه سال 2020 عربستان برای نخستین بار در طول تاریخ این کشور با کسری یکصد وپنجاه میلیارد دلاری مواجه شود.

درنتیجه مصر، مغرب، اردن و پاکستان به دلیل طولانی شدن جنگ و ناتوانی عربستان از پرداخت تعهدات مالی خود به این کشورها، نیروهای مزدور خود را از ائتلاف عربستان علیه یمن خارج کردند. خروج این نیروها از ائتلاف عربستان که انگیزه‌ای برای جنگیدن نیز نداشتند موجب شد تا عربستان تهاجمات خود را به مردم یمن تنها به نیروی هوایی محدود کند زیرا سربازان نیروی زمینی‌ عربستان به‌شدت دچار فرسایش روحی شده‌ بودند. بسیاری از فرماندهان و افسران بلندپایه نیروی زمینی عربستان نیز که ناتوانی خود را در عرصه‌های میدانی جنگ با یمن نشان دادند توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برکنار شدند.

اکنون رژیم آل سعود وارد یک فضای جنگ فرسایشی با ارتش و نیروهای مردمی و انصارالله یمن شده و نمی‌تواند از این باتلاق به‌سادگی و بدون پرداخت هزینه خارج شود. از سوی دیگر انصارالله در کنار ارتش و کمیته‌های انقلابی با تکیه بر امکانات بومی و تولید انواع سلاح‌های پیشرفته و بومی‌سازی موشک‌های بالستیکی و تولید پهپادهای رادارگریز توانستند معادله جنگ را به سود خود تغییر دهند. در شرایط فعلی نیز عرصه‌های میدانی و ابتکارعمل در اختیار نیروهای انصارالله قرار دارد و عربستان تنها به جز در حوزه نیروی هوایی، حالت دفاعی و غیرتهاجمی به خود گرفته است .

دورنمای جنگ 5 ساله عربستان علیه ملت مظلوم یمن نشان می‌دهد که نیروهای مردمی این کشور شرایط خود را با واقعیت‌های میدانی تطبیق داده‌اند تا مانع عملیاتی شدن توطئه‌های عربستان شوند. این در حالی است که عربستان قصد داشت تا از رهگذر تحمیل یک جنگ خانمان‌سوز حوثی‌های شیعه یمن را از ساختار قدرت خارج و یک دولت دست‌نشانده در یمن تشکیل دهد اما همراهی اکثریت ملت یمن با حوثی‌ها به شکست این طرح منجر شد. اکنون انصارالله به عنوان یک واقعیت نظامی و میدانی در کنار سایر نیروهای انقلابی تصمیم دارند تا پیروزی نهایی با رژیم ‌آل‌سعود بجنگند و مقوله معروف تاریخی یمن را زنده کنند. یک مقوله تاریخی و قدیمی در یمن وجود دارد که می‌گوید هر ارتش بیگانه‌ای که علیه مردم یمن وارد جنگ شده سرانجام با پرچم سفید از این کشور خارج می‌شود و این مقوله در مورد عربستان نیزصدق خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *