جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading
رصد اندیشکده‌های روسی

از پیچ و خم‌های توافق سوری تا بحران در مدیترانه شرقی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تداوم سیاست تحریم ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه بلاروس، شکست در مدیریت و یا بحران در نظام سیاسی کشورهای جهان، پیچ و خم‌های توافق سوری در بستری از موزاییک از هویت‌ها، امیدهای ترکیه به کشف انرژی در دریای سیاه و تشدید بحران در مدیترانه شرقی از برجسته‌ترین موضوعاتی است که در رصد این هفته اندیشکده‌های روسی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

شورای روسی امور بین‌الملل

ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیازی به ایجاد مکانیسم جدید برای بلاروس ندارند

ایوان تیموفیف، عضو شورای روسی امور بین‌الملل

بحران ماه اوت بلاروس یکبار دیگر موضوع تحریم‌های غرب علیه این کشور را به دستور کار برگردانده است. تهدید به اعمال اقدامات محدودکننده علیه دولت بلاروس پس از اعتراضات گسترده نسبت به انتخابات ریاست جمهوری این کشور هم در بروکسل و هم در واشنگتن ابراز شده است. البته مکانیسم‌های قانونی استفاده از چنین اقداماتی از مدت ها قبل وجود داشته است. به عنوان مثال، آمریکا بر اساس دستورالعمل 13405 سال 2006 به راحتی تحریم ها را اعمال می‌کند. در آن سال هم دولت بلاروس به تضعیف دموکراسی، نقض حقوق بشر، فساد و سرکوب متهم شد. اتحادیه اروپا نیز محدودیت‌های خود را به دلایل مشابهی از سال 2004 اعمال کرده است. همچنین اقدامات خاصی مانند کاهش سطح مشارکت یا محدودیت‌های ویزا قبلاً اعمال شده بود. سازوکار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس تا سال 2012 در قالب تصمیم شورای اتحادیه اروپا شکل گرفت و محدودیت هایی در زمینه تهیه تجهیزات ویژه و همچنین جلوگیری از سفر افراد درگیر در نقض حقوق بشر اعمال شد. در آن زمان فهرست اروپایی ها بسیار گسترده تر از لیست آمریکایی ها بود و 243 نفر (از جمله الکساندر لوکاشنکو) و 32 شرکت را در بر می‌گرفت.

 

پرسترویکا در برابر انقلاب: شکست در مدیریت یا بحران نظام سیاسی؟

ناتالیا ارمینا، دکترای علوم سیاسی و استاد گروه مطالعات اروپا در دانشگاه دولتی سن پترزبورگ

طی 10 سال گذشته، شاهد افزایش انواع مختلف عدم موفقیت در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در تمام سطوح در دولت‌های کاملاً متفاوت بوده‌ایم. علاوه بر این، نارسایی‌های مدیریتی در کشورهای مختلف از برخی جهات به یکدیگر شباهت دارند و اساساً بر مبنای عدم اعتماد بین نهادهای دولتی و بخش‌های مختلف جامعه شکل گرفته‌اند. در حال حاضر وضعیت پیرامون ویروس کرونا به محل دیگری برای مشاجرات مبدل شده است. در این بین مفهوم حاکمیت ملی با ایده ادغام عمیق و همکاری گسترده بین‌المللی رقابت می‌کند. به خصوص که ویروس کرونا وضعیت اقتصادی و اجتماعی منفی را تشدید کرده و وخامت شاخص‌های اقتصادی را در همه کشورها چندین برابر کرده است. در همین زمان، صحبت در مورد موج دوم و بعدی ویروس کرونا در تقریباً همه رسانه ها و در دستگاه‌های سیاسی، مردم را حتی از امید به بهبودی احتمالی  محروم می‌کند. با توجه به مشکلات اقتصادی – اجتماعی فعلی، مسائل مربوط به تصمیم گیری، عدم مشروعیت احزاب سیاسی، بی‌اعتمادی متقابل جامعه و نهادهای دولتی به یکدیگر، اختلاف عقیدتی و ارزشی بین نیروها و گروه‌های مختلف ذی‌نفوذ، فرسایش طبقه متوسط​​، تسریع رقابت بین کشورها، رشد مشکلات جهانی در صورت عدم وجود تصویر واضح از آینده و حتی اختلافات در مورد اصول توسعه، می‌توان در مورد بحران سیستم سیاسی به عنوان یک موضوع کلان صحبت کرد. باید پذیرفت که هنوز چشم انداز آشتی ملی و بازگشت اعتماد به دولت مرکزی قابل مشاهده نیست. پتانسیل حل و فصل موثر بحران با سطح پایین ادغام جریان‌های مختلف در مرکز، فقدان استراتژی‌های متمایز برای تعامل با بازیگران مخالف و تأخیر در تشکیل نهادهای سیاسی جدید، محدود می‌شود.

 

پیچ و خم‌های توافق سوری: چگونه یک موزاییک از هویت ها را جمع کنیم؟

الکساندر کوزینتسف، مدرس گروه علوم سیاسی تطبیقی در دانشگاه وزارت امور خارجه روسیه

موانع زیادی بر سر راه عبور از بحران سوریه باقی مانده است. هدف شرکت‌کنندگان بین‌المللی در حل و فصل بحران سوریه، از جمله روسیه تا حد زیادی شفاف است: پایان دادن به خصومت ها و احیای کشور سوریه. در عین حال اختلافات زیادی بین طرف‌های مختلف درگیر در این بحران وجود دارد که ناشی از تفسیرهای مختلف آن‌ها از دلایل بحران عمیق در این کشور است. این در حالیست که اگر دستیابی به توافق درباره دلایل شروع و شدت گیری این بحران امکان پذیر نباشد، آنگاه چشم انداز تأمین امنیت در منطقه و به طور کلی جهان تا حد زیادی  توهم آمیز می‌شود. باید پذیرفت که هنوز چشم انداز آشتی ملی و بازگشت اعتماد به دولت مرکزی قابل مشاهده نیست. پتانسیل حل و فصل موثر بحران با سطح پایین ادغام جریان‌های مختلف در مرکز، فقدان استراتژی‌های متمایز برای تعامل با بازیگران مخالف و تأخیر در تشکیل نهادهای سیاسی جدید، محدود می‌شود.

 

اندیشکده امور بین‌الملل

امیدهای ترکیه به کشف انرژی در دریای سیاه

آندری ایسایف، روزنامه نگار بین‌المللی

در تاریخ 25 اوت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از کشف یک میدان گاز طبیعی 320 میلیارد متر مکعبی در دریای سیاه خبر داد. وی با اشاره به اینکه این محاسبه فقط بر اساس داده‌های یک چاه انجام شده است، ابراز اطمینان کرد که ذخایر موجود در این منطقه محدود به این حجم نیست. به دنبال وی، فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی این کشور گفت که ترکیه قادر است به خودی خود، بدون جذب متخصصان و فن آوری‌های خارجی، این میدان انرژی را توسعه دهد. از سوی دیگر بورات آلبایراک وزیر دارایی و خزانه داری (و همچنین داماد رهبر ترکیه) نتیجه گیری نسبتاً جسورانه‌ای انجام داد: ذخایر هیدروکربن در دریای سیاه این امکان را فراهم می‌کند که ترکیه کسری بودجه دائمی خود را پایان دهد. واقعیت آن است که ترکیه امروز دارای مشکلات اقتصادی فراوانی است. نرخ پول ملی این کشور در برابر دلار رو به کاهش است و سرمایه گذاران نه تنها از تورم، بلکه از کاهش ذخایر ارزی و در نتیجه بحران تراز پرداخت ها به شدت نگران هستند. در نتیجه، آژانس بین‌المللی فیچ در 21 اوت چشم انداز ترکیه را از “پایدار” به “منفی” تغییر داد و رتبه حاکمیت کشور را در BB تأیید کرد.

 

مرکز دیدگاه جدید شرقی

بحران در مدیترانه شرقی در حال شدت گرفتن است

ولادیمیر اودینتسوف، پژوهشگر دیدگاه جدید شرقی

علیرغم تلاش جامعه جهانی برای کاهش شدت رویارویی اخیر در مدیترانه شرقی، بحران در این منطقه در حال شدت گرفتن است. اکتشافات نفتی و گازی ترکیه در دریای مدیترانه به شدت مورد اعتراض آتن قرار گرفته و اتحادیه اروپا در پاسخ به خواسته‌های یونان و قبرس، ترکیه را تهدید کرده که اگر منازعه از طریق دیپلماسی حل نشود، علیه این کشور تحریم اعمال خواهد شد. جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی این موضوع را رد نکرد که چنین مجازاتی ممکن است نه تنها افراد در ترکیه را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه احتمالا در مورد دارایی ها و کشتی‌های این کشور نیز اعمال خواهد شد و در دسترسی ترکیه به بنادر و تجهیزات اروپایی محدودیت ایجاد خواهد کرد. البته اتحادیه اروپا تلاش می‌کند نوعی تعادل در سیاست خارجی خود بوجود آورد تا از یک طرف از حق حاکمیت اعضای خود (یونان و قبرس) محافظت کند و از سوی دیگر، آنکارا را خشمگین نکند؛ چرا که ممکن است خشم آنکارا به روانه شدن موج جدیدی از پناهندگان خاورمیانه به سمت کشورهای اروپایی منتهی شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *