جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

چشم‌انداز تحولات میدانی پس از توافق رژیم صهیونیستی و امارات

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آنچه آمریکایی‌ها در رابطه با رسیدن به اهدافشان و یا تغییر مسیر صلح در خاورمیانه مطرح می‌کنند بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد، گفت: قطعا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در پیمودن راه امارات ملاحظاتی دارند و می‌دانند این اقدام پیامدهای سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت.

سید رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات جرد کوشنر، مشاور ارشد ترامپ، مبنی بر اینکه توافق ابوظبی و تل آویو مسیر صلح در خاورمیانه را تغییر می‌دهد، خاطرنشان کرد: اینکه آمریکایی‌ها تصور می‌کنند با این توافق منطقه تحول اساسی پیدا می‌کند، نقطه نظر آن‌ها است، اما باید در نظر داشت که امکان چنین تغییری که مد نظر آن‌ها است، وجود ندارد و اینگونه نیست که شرایط در منطقه به دلخواه آن‌ها شکل بگیرد.

وی افزود: حتی کشورهای نزدیک به امارات، مانند عربستان و بحرین تا کنون حاضر به تن دادن به این اقدام نشده اند. با وجود سفری که کوشنر و پمپئو به این کشورها انجام دادند، نتیجه‌ای به دست نیاوردند. حتی کشورهایی مانند عمان و مغرب که فکر می‌کردند مسیر امارات را ادامه خواهند داد، این اقدام را انجام ندادند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: پیش‌بینی می‌شود این کشورها به دنبال این هستند که ببینند تحولات به کدام سمت و سو می‌رود. در مجموع با توجه به خطرات و پیامدهای غیرقابل پیش بینی بعید به نظر می‌رسد آن‌ها راهی را که امارات می‌رود، دنبال کنند.

 

ادعای تبلیغاتی تغییر مسیر صلح در خاورمیانه

میرابیان تاکید کرد: آنچه که آمریکایی‌ها در رابطه با رسیدن به اهدافشان و یا تغییر مسیر صلح در خاورمیانه مطرح می‌کنند بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد.

وی همچنین درباره اخبار منتشر شده در خصوص رایزنی های قطر با رژیم صهیونیستی برای توقف تنش‌ها و رسیدن به تفاهم در این خصوص، گفت: موضوع مذاکرات قطر و اسرائیل ربطی به موضوع امارات و اسرائیل ندارد. قطر تاکنون چندین بار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و مشخصا حماس میانجی گری کرده است، زیرا اسرائیلی‌ها به دلیل فشاری که از سوی حماس احساس می‌کنند، نگران درگیری با حماس هستند.

 

عدم همراهی سایر کشورهای خلیج فارس با امارات

میرابیان با اشاره به اینکه حتی قطر هم حاضر نشده است از مسیر امارات تبعیت کند، ادامه داد: قطعا این کشورها ملاحظاتی دارند و می‌دانند این اقدام پیامدهای سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه در ماه های پیش رو تا انتخابات آمریکا برخی کشورهای عربی در برقراری روابط با اسرائیل، همراه امارات خواهد شد و این اقدامات باعث آغاز روندهای جدیدی در خاورمیانه خواهد شد، گفت: با توجه به مجموع شرایط میدانی در منطقه به نظر نمی‌رسد این کشورها دست به این اقدام بزنند، چرا که آن‌ها مطمئن نیستند که ترامپ روی کار بماند. بنابراین خود را قربانی او که آینده سیاسی اش فعلا مشخص نیست، نمی‌کنند.

وی توضیح داد: همه این تلاش‌ها برای این بود که ترامپ اعلام کند دستاوردی در انتخابات داشته است. آنچه امارات با اسرائیل کرد در گذشته هم به نوعی بوده است، اکنون نوک یخ پیدا شد و الا یخ هنوز در آب است! اماراتی‌ها پیش از این هم همکاری بسیار تنگاتنگی با اسرائیل داشتند. فقط عنوان «اعلام رابطه» به دلیل عملیات تبلیغاتی به کار گرفته شد تا ترامپ بتواند دستاوردی در انتخابات داشته باشد.

میرابیان ضمن اشاره به مشکلات آمریکا در سیاست خارجی و به نتیجه نرسیدن اهداف ترامپ در این رابطه، اظهار داشت: علی‌رغم امیدواری آمریکا و اسرائیل، دیگر کشورها به این روند نخواهند پیوست. ضمن اینکه اگر ترامپ در صحنه سیاسی نباشد، امارات هم موقعیت فعلی را در سیاست خارجی آمریکا نخواهد داشت. ولیعهد امارات و شخص محمد بن سلمان در عربستان، به طور ویژه، نورچشمی‌های کوشنر و آقای ترامپ بودند. طبیعتا این موقعیتی که این آقایان دارند با حذف ترامپ از صحنه سیاسی آمریکا، تغییر خواهد کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین به رایزنی‌ها با رژیم صهیونیستی برای کاهش تنش با فلسطین اشاره کرد و گفت: مشخص نیست که این رایزنی‌ها حقیقتاً به کاهش تنش منجر شود، چرا که حماس آن را مشروط کرده است.

وی اضافه کرد: حماس به این دلیل بالن های آتش‌زا را بر سر اسرائیل نفرستاد که اولا اسرائیل عمق سواحل غزه را برای صیادی ماهی‌گیرهای فلسطینی و مردم غزه افزایش دهد و محاصره اقتصادی شکسته شود. در واقع حماس به ازای موضوعی این را پذیرفته است. علاوه بر آن حماس این موضوع را مشروط کرده و به اسرائیل مهلت داده است. در صورتی که اسرائیل به این توافق عمل نکند حماس فشارهای خود را بر اسرائیل افزایش خواهد داد و احتمالا پاسخ های آینده محدود به بالن‌های آتش زا نخواهد بود و حتی ممکن است تحولات به سمت و سوی دیگری پیش رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *