جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading

رسانه ها؛ لندن و هفتمین دور مذاکرات برگزیت و…

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: چرخش انگلیس در آستانه هفتمین دور مذاکرات برگزیت، دعوت از اتحادیه اروپا برای اتخاذ موضع قاطعانه‌تر در برابر ترکیه، بیانیه پایانی نشست رهبران فلسطین درباره توافق اسرائیل و امارات، انتقاد شدید محمود عباس از امارات ، سفر رئیس موساد به بحرین، افزایش تحریم‌های نفتی ونزوئلا، درخواست دوباره عربستان برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تاکید ترکیه برحل مسئله لیبی از راه سیاسی، انتقاد چین از آمریکا به دلیل اعمال محدودیت های بیشتر بر هوآوی، اظهارات ترامپ درباره مذاکره با چین، نگرانى آمريكا و اسرائیل از احتمال تحويل اس 400 به ايران و اعلام رسمی نامزدی جو بایدن از حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: دفتر نخست وزیری انگلیس در آستانه آغاز هفتمین دور مذاکرات برگزیت ابراز امیدواری کرده تا ماه آینده میلادی (سپتامبر) به توافقی درباره آینده روابط تجاری با اتحادیه اروپا دست‌ پیدا خواهد کرد. سخنگوی بوریس جانسون مدعی شد که طرف انگلیسی تلاش خواهد کرد تا در مذاکرات پیش‌رو که از امروز (چهارشنبه) آغاز و تا جمعه ادامه خواهد داشت اختلافات باقی‌مانده با اتحادیه اروپا را مرتفع کند. این درحالیست که دو طرف همچنان در خصوص طیف وسیعی از مسائل با یکدیگر اختلاف نظر دارند و انگلیس با این وجود حاضر به پذیرش پیشنهاد اروپا برای تمدید مهلت مذاکرات نیست.

 خبرگزاری صدا و سیما: یونان و قبرس از اتحادیه اروپا خواستند موضع قاطعانه تری در برابر اقدامات تنش آفرین ترکیه در شرق دریای مدیترانه اتخاذ کند. وزرای امور خارجه یونان و قبرس با اشاره به گسترش فعالیت‌های حفاری اکتشافی در شرق دریای مدیترانه، تاکید کردند اتحادیه اروپا باید موضع قاطعانه‌تر در برابر تجاوزگری فزاینده ترکیه در شرق دریای مدیترانه اتخاذ کند. وزرای امور خارجه دو کشور همچنین اعلام کردند شورای اروپا اعمال فهرستی از تحریم‌ها علیه ترکیه را به علت فعالیت‌های غیرقانونی حفاری اکتشافی در شرق دریای مدیترانه، بررسی خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبران فلسطینی در بیانیه پایانی نشست رام الله درخصوص بررسی توافق عادی سازی روابط میان امارات و رزیم صهیونیستی از ابوظبی خواستند که در اشتباهش بازنگری کند. این نشست عصر سه شنبه در رام الله با حضوراعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین(ساف)، رهبران گروه های فلسطینی، اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح، نمایندگان جنبش های حماس و جهاد اسلامی، جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین و دیگر گروه های فلسطینی و همچنین مشارکت مفتی قدس و فلسطین درباره بررسی توافق امارات و اسرائیل برای عادی سازی روابط و اقدامات برای رویارویی با این توافق ننگین برگزار شد.در این بیانیه ضمن محکوم کردن اقدام ابوظبی برای عادی سازی روابط با اسرائیل، از امارات نیز خواسته شده که در اشتباهش بازنگری کند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل گفت این اقدام یک فریب و خنجر از پشت به فلسطین است.محمود عباس افزود: تنها مردم فلسطین حق سخن درباره این کشور را دارند و به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم از طرف آرمان فلسطین سخن بگوید.

الکوثر فارسی:  یک پایگاه خبری فاش کرد که پس از اعلام عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با پنج تن از وزرای خارجه کشورهای عربی گفت‌و‌‌گو کرده است. پایگاه خبری «وای نت» فاش کرد که «گابی اشکنازی» وزیرخارجه رژیم صهیونیستی پس از اعلام توافق با امارات با پنج تن از وزرای خارجه کشورهای عربی گفت‌و‌گو کرده است.پایگاه خبری «i۲۴» نیز نوشت که از جمله این افراد «عبدالله بن زاید» وزیرخارجه امارات و «یوسف بن علوی» وزیرخارجه عمان بود که روز گذشته از این سمت کنار گذاشته شد. با این حال، به نام سه وزیر دیگر هیچ اشاره‌ای نشده است.

خبرگزاری فارس: منابع صهیونیستی امروز گزارش دادند که رئیس موساد در پایان سفرش به امارات، به بحرین می‌رود. «یوسی کوهن» رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) که به ابوظبی سفر کرده است در پایان سفرش به بحرین می‌رود.روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» امروز چهارشنبه نوشت که یوسی کوهن پس از پایان سفرش به امارات در راه بازگشت به سرزمین اشغالی به بحرین می‌رود و با مقامات این کشور دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری مهر: رسانه آمریکایی از مقدمه‌چینی دولت واشنگتن برای تشدید تحریم‌های نفتی ونزوئلا و توقف باقی‌مانده صادرات نفت خام این کشور خبر داد. این اقدام واشنگتن می‌تواند مبادله نفت خام با شرکت‌های آسیایی و اروپایی را هدف قرار دهد.البته روند تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های جدید هنوز تکمیل نشده و از جزئیات آن خبری در دست نیست.

خبرگزاری تسنیم: هیات دولت سعودی در نشست خود  به ریاست ملک سلمان با اتخاذ مواضع ضد ایرانی، بار دیگر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و عدم لغو آن را خواستار شد. بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در نشست هیات دولت سعودی ضمن بررسی مسایل داخلی و اوضاع منطقه، اعلام کردند که باید تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود. وزرای سعودی در این نشست مدعی شدند که لغو تحریم تسلیحاتی ایران باعث تشدید درگیری‌ها در منطقه خواهد شد.

تی.آر.تی ترکیه: ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: ترکیه با طرحهای رسمی و غیررسمی ذیربط با تجزیه لیبی مخالف است. کالین با اشاره براینکه مسئله لیبی از طرق سیاسی حل خواهد شد، اظهار داشت: ما در هیچ مرحله‌ای از مساله لیبی طرفدار راه حل نظامی نبودیم و در هر فرصتی گفته‌ایم که خواهان ادامه مبارزه نظامی در این کشور نیستیم.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین به دنبال اعمال محدودیت های بیشتر آمریکا علیه هوآوی، شرکت بزرگ مخابرات چینی از این کشور خواسته است که سرکوب شرکت های چینی را متوقف کند. وزارت بازرگانی آمریکا روز دوشنبه محدودیت های جدیدی را علیه هوآوی اعلام کرد و گفت که این شرکت چینی تلاش می کند تا برای دستیابی به فناوری آمریکا بازرسی های آمریکا را دور بزند.این محدودیت های جدید فروش تراشه ها و قطعات ساخت کشورهای خارجی که در آنها از فناوری آمریکا استفاده شده باشد را ممنوع می کند.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد در حال حاضر قصد ندارد با چین وارد مذاکره شود. ترامپ چند روز پیش نیز از برنامه خود برای فشار بر شرکت‌های بیشتر چینی در آینده خبر داده بود و گفت که او می تواند پس از ممنوعیت اپلیکیشن تیک تاک، فشار بیشتری بر شرکتهای تجاری چین مانند علی بابا وارد کند.

اسپوتنیک روسیه:  ایالات متحده و متحدان آن در خاورمیانه معتقند که در صورت برداشته شدن تحریم تسلیحاتی علیه ایران، ممکن است روسیه سامانه های موشکی ضد هوایی اس 400 را به ایران بفروشد. به نوشته نشریه دفاعی آمریکا ، با توجه به چشم انداز احتمالی عدم تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران ، ممکن است همکاری های نظامی بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران شدت ببخشد.

ترکیه جو بایدن به طور رسمی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر آینده رقیب اصلی دونالد ترامپ خواهد بود. دموکرات‌های آمریکا طی مراسمی در شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اوت (۲۸ مرداد) (به وقت محلی) جو بایدن را به طور رسمی نامزد اصلی خود در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سوم نوامبر آینده اعلام کردند که باید در برابر دونالد ترامپ (۷۴ ساله) رقابت کند. اکثر بدنه حزب، حمایت خود را، بیشتر به صورت مشارکت مجازی، از سیاستمدار ۷۷ ساله و معاون رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *