جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

رسانه ها؛ فرانسه و گفتگوهای جدید خاورمیانه و…

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست مکرون برای آغاز گفتگوهای جدید خاورمیانه، گفتگوی وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره پیشنهاد پوتین، درخواست روسیه برای نشست فوری سران برجام، اعلام حکم دادگاه بین‌المللی ترور «رفیق الحریری»،"اسرائیل" به دنبال تاسیس سفارتخانه در ابوظبی، برگزاری رزمایش مشترک آلمان و اسرائیل برای نخستین بار ، توافق لوکاشنکو و پوتین در باره کمک به بلاروس، مدیترانه شرقی محور دیدار چاووش‌اوغلو و پمپئو، هشدار شدید اردوغان درخصوص حمله به کشتی‌های  ترکیه  در مدیترانه شرقی، استقرار سامانه‌های  موشکی ترکیه در لیبی، تظاهرات ضد دولتی در تایلند ، تشدید اختلاف نظرها بر سر رای‌گیری پستی در آمریکا، ثبت  نخستین واکسن ضد کرونا در چین  و واگذاری بزرگترین مرکز مهمات نیرو‌های آمریکایی به نیرو‌های عراقی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهور فرانسه بعد از گفتگو با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، خواستار برگزاری گفتگوهای جدید خاورمیانه شد. «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، پس از گفتگوی تلفنی با «محمود عباس»، در توئیتر اعلام کرد که به رئیس تشکلات خودگردان فلسطین گفته است که برای صلح در خاورمیانه تلاش می‌کند. مکرون در پیام خود افزود: از سرگیری مذاکرات خاورمیانه برای رسیدن به یک راه‌حل منصفانه که قوانین بین‌المللی را رعایت کند، همچنان یک اولویت است.

خبرگزاری مهر:  وزیران خارجه آمریکا و روسیه در گفتگویی تلفنی درباره پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» برای برگزاری نشست درباره ایران رایزنی کردند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد «سرگئی لاورف» وزیر خارجه روسیه و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی درباره پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، برای برگزاری نشستی ویدئویی در سازمان ملل درباره ایران گفتگو کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم:  معاون وزیر خارجه روسیه گفت: پیشنهاد مسکو برای برگزاری نشست سران شورای امنیت با مشارکت ایران و آلمان، به رغم مخالفت “ترامپ” برای شرکت در آن، همچنان روی میز است و با توجه به شرایط کنونی، نباید به تعویق بیفتد. “سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با این خبرگزاری  تأکید کرد که پیشنهاد مسکو برای برگزاری نشست سران اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت ایران و آلمان، حتی پس از اظهارات “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا، همچنان روی میز باقی است و شرایط کنونی مستلزم آن است که این اجلاس به تعویق نیفتد.

خبرگزاری فارس:حکم پرونده دادگاه بین‌المللی رسیدگی به ترور «رفیق الحریری» که به دلیل انفجار بیروت به تعویق افتاده بود، فردا سه شنبه در دادگاهی در حومه لاهه قرائت می‌شود.قرار بود نظر دادگاه ویژه رسیدگی به ترور رفیق الحریری روز چهارشنبه ۱۵ مرداد یک روز بعد از انفجار بیروت اعلام شود اما این دادگاه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل شرایط لبنان بعد از وقوع انفجار در بندر بیروت، تصمیم گرفته قرائت حکم را به تعویق بیاندازد.رفیق الحریری ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ (۱۵ سال پیش) بر اثر انفجار در مسیر کاروانش ترور شد.

العالم فارسی: شبکه صهیونیستی گزارش داد که مقام‌های وزارت خارجه این رژیم کار جست‌وجو برای ساختمان سفارتخانه تل‌آویو در ابوظبی را آغاز کرده‌اند.بعد از امضای اولین قرارداد همکاری بین دو شرکت اماراتی و صهیونیستی در پی توافق دو طرف برای عادی‌سازی روابط، اکنون گفته می‌شود تل‌آویو به دنبال مکانی جهت سفارتخانه در ابوظبی است.

دویچه وله:  برای نخستین بار در تاریخ، هواپیماهای اسرائیلی بر فراز آسمان آلمان به پرواز درمی‌آیند.رزمایش مشترک آلمان و اسرائیل امروز دوشنبه در خاک آلمان آغاز می‌شود؛ رزمایشی که ۱۱ روز ادامه خواهد داشت و طبق قرار در روز ۲۸ اوت، با بزرگداشت خاطره قربانیان هولوکاست به پایان می‌رسد.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که در چارچوب اتحادیه کشورها و سازمان پیمان امنیت جمعی می توان از کمک کشور عضو استفاده کرد. رئیس جمهور بلاروس در نشست مرکز مدیریت راهبردی وزارت دفاع کشور اعلام کرد که در باره کمک به بلاروس در صورت ضرورت با ولادیمیر پوتین به توافق رسیده است.الکساندر لوکاشنکو در ادامه افزود:« وقتی صحبت از کمک نظامی در میان باشد در چارچوب اتحادیه کشورها و سازمان پیمان امنیت جمعی می توان از کمک کشور عضو استفاده کرد. همانا در اینگونه موارد می توان از این پیمان استفاده کرد.

آناتولی  ترکیه:  وزرای خارجه ترکیه و آمریکا پیرامون کاهش تنش در مدیترانه شرقی در جمهوری دومینیکن دیدار کردند.وزارت امورخارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مولود چاووش‌اوغلو و مایک پمپئو وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در سانتو دومینگو، پایتخت جمهوری دومینیکن دیدار و درباره کاهش تنش در مدیترانه شرقی بحث و رایزنی کردند.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: کوچک‌ترین حمله به کشتی‌هایمان در مدیترانه شرقی را بی پاسخ نخواهیم گذاشت. اردوغان با تاکید بر اینکه کوچکترین حمله به کشتی‌های تحقیقاتی ترکیه در مدیترانه شرقی بی‌پاسخ نخواهد ماند گفت، فعالیت‌های کشتی اکتشافی اوروچ رئیس تا روز 23 آگوست ادامه خواهد داشت.مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت، مسبب تنش در حال اوج در مدیترانه شرقی نه ترکیه، بلکه یونان است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):پایگاه نظامی بلژیکی “Army Recognition” از استقرار سامانه «کورکوت» توسط ترکیه در پایگاه هوایی «الوطیه» لیبی خبر داد.طبق گزارش این پایگاه نظامی بلژیکی، سامانه «کورکوت» یکی از سامانه‌های پدافند خودکار کوتاه‌برد و جزو صنایع نظامی ترکیه ساخته شده توسط دو شرکت‌های “Aselsan” و “FNSS” است

 ان. اچ.کی ژاپن: حدود ۱۰ هزار نفر در اعتراض به ادامه اعمال نفوذ ارتش در عرصه سیاست حتی پس از استقرار حکومت مدنی در تایلند، در مرکز بانکوک تجمع کردند. معترضان از دولت نخست وزیر پرایوت چان- او-چا خواستند که به رویکرد اعمال زور خود پایان داده و پارلمان را منحل کند.پرایوت شش سال پیش یک کودتای نظامی را رهبری کرد و رئیس دولت موقت شد.

یورونیوز: با شدت گرفتن اختلاف‌نظرها در آمریکا بر سر رای‌گیری پستی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی این کشور، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده از اعضای مجلس خواست تا با کوتاه کردن تعطیلات تابستانی خود به واشنگتن بازگردند تا به طرحی در‌ این‌باره رای دهند.در این طرح که احتمالا روز شنبه آخر اوت به رای گذاشته خواهد شد، اعمال تغییر در اداره پست کشور ممنوع خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: مقامات چینی از ثبت نخستین واکسن ضد کرونای ساخت این کشور خبر دادند. این واکسن که «Ad۵-nCoV» نام دارد، توسط شرکت داروسازی «کان سینو» چین و با سرپرستی «چن وی» متخصص بیماری های عفونی این کشور تولید می شود.طبق اطلاعیه ای که در وب سایت سازمان ملی مالکیت معنوی چین منتشر شده است در صورت شیوع مجدد ویروس کرونا در چین، تولید انبوه این واکسن می تواند در مدت زمان کوتاه انجام شود.

 خبرگزاری صدا و سیما: کنترل بزرگترین مرکز مهمات و تسلیحاتی در پایگاه التاجی در بغداد از نیرو‌های آمریکایی به نیرو‌های عراقی واگذار شد. نظامیان عراقی دیروز کنترل انبار مهمات پایگاه التاجی در بغداد را از نیرو‌های ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا به دست گرفتند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *