جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

بیش از چهار ماه از حمله حماس به اسرائیل می‌گذرد و چین یکی از کشورهایی که اقتصادش تحت‌تأثیر درگیری‌ها در دریای سرخ قرار گرفته؛ اما تاکنون به حوثی‌ها حمله نظامی انجام نداده است. چرا چین با وجود ضررهای اقتصادی تاکنون در برابر حوثی‌ها صبور بوده و چه گزینه‌هایی در برابر چینی‌ها در صورت استمرار وضع فعلی وجود دارد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از جنگ قدرت جدید در مدیترانه تا تغییر سیاست دفاعی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چگونگی بهبود اقتصاد آسیا در دوران کرونا، انفجارهای لبنان، عصر هسته‌ای و زمان پایان آن، نزاع بر سر قدرت در خاورمیانه، نیاز اروپا به دلار ضعیف یا قوی، علت تصمیم ترامپ برای کاهش سربازان آمریکایی در آلمان، چین و احتمال ظهور اقتصاد هیدروژنی، گرمایش زمین در شمالگان و نیاز به سازوکار بازنگری سرمایه‌گذاری، تغییر سیاست دفاعی ژاپن و نیاز اروپا به برنامه بازیابی برای خودمختاری راهبردی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

چتم هاوس

اقتصادهای آسیایی چطور می‌توانند از کرونا بهبود یابند؟: شیوع ویروس کرونا جرقه عمیق‌ترین رکود جهانی در آسیا را زده است. صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین ارزیابی اقتصادی خود از منطقه اعلام کرده است که برای اولین بار انتظار می‌رود رشد اقتصادی این منطقه با 1.6 درصد کاهش روبرو شود.

 

کارنگی

آیا می‌توان حریق‌های لبنان را خاموش کرد؟: انفجارهای بندر تاریخی بیروت در بدترین زمان ممکن رخ داده است، زمانی که بیروت با شیوع کرونا و بحران اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. درحالی‌که دودهای انفجار کنار رفتند، این فاجعه ضعفی ساختاری را به نمایش گذاشت که به جامعه تکثرگرای لبنان آسیب میزند.

عصر هسته‌ای چطور به پایان می‌رسد؟: 75 سال قبل، تسلیحات هسته‌ای آمریکا هیروشیما و ناگازاکی را نابود کرد. 75 سال برای انسان نشانگر نزدیک شدن به پایان عمرش است. اما 75 سالگی برای عصر هسته‌ای نشانگر شروع است، یا میانه یا پایان؟

نزاع جدید قدرت در مدیترانه: ظهور بازیگران جدید در منطقه مدیترانه باعث بروز منازعات جدید اقتصادی، نظامی و ایدئولوژیک شده است. با چنین پس‌زمینه‌ای، اتحادیه اروپا باید به لحاظ راهبردی گرایش‌های سیاسی را ارزیابی کند و هزینه‌های انفعال را بسنجد.

تهدید هسته‌ای جدید: جنگ سرد به شکلی مسالمت‌آمیز خاتمه یافت و زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه تا تقریباً 90 درصد کاهش یافته است بااین‌حال امروز ما ایمن‌تر نشده‌ایم بلکه اوضاع کاملاً برعکس است.

 

امریکن اینترپرایز

دومینوی بلاروس: الکساندر لوکاشنکو، دیکتاتور بلاروس با بدترین بحران در طول 26 سال حکومتش روبرو است. مخمصه او مخمصه ولادیمیر پوتین هم هست: وقوع یک «انقلاب رنگی» در مجاورتشان، بدترین کابوس است. از پس آن برآمدن آن کار ساده‌ای برای هیچ‌کدام نخواهد بود.

آیا از دست دادن اختیار حریم خصوصی انتخاب بد مصرف‌کنندگان است؟: این کار راحتی است که استدلال شود مصرف‌کنندگان وقتی مسئله به حریم خصوصی مربوط می‌شود، سراغ انتخاب‌های بدی می‌روند. اما آیا این امر دلیلی می‌شود برای این‌که آن‌ها را از داشتن اختیار حریم خصوصی‌شان محروم کرد؟

آیا اروپا واقعا به دلار ضعیف نیاز دارد؟: آخرین چیزی که ایتالیا و اسپانیای بدهکار با نظام‌های ضعیف مالی خود به آن نیاز دارند، یک یوروی قوی است. این دقیقاً چیزی است که از دلاری که به‌سرعت در حال ضعیف شدن است، عایدشان می‌شود. این امر این احتمال را افزایش می‌دهد که ظرف حدود یک سال آینده با دور دیگری از بحران بدهی منطقه یورو روبرو شویم.

 

موسسه پترسون

آمریکا باید در نهایت از تخصیص حق برداشت ویژه صندوق بین‌المللی پول حمایت کند: در تاریخ 31 ژوئیه مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را تصویب کرد که به دولت آمریکا اجازه و به آن دستور می‌دهد از تخصیص حق برداشت ویژه بیش از دو تریلیون دلار یا 2.8 تریلیون دلار با احتساب نرخ کنونی ارز برای SDR حمایت کند تا به اعضای صندوق بین‌المللی پول برای برخورد با مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا کمک شود. حالا سنا باید این قانون را تصویب کند تا دولت وادار شود پیش از آن‌که آمریکا را به‌طور کامل منزوی سازد از تخصیص SDR حمایت کند.

ویتنام و مکزیک می‌توانند بازیگرانی مهم در زنجیره تامین جهانی باشند: جنگ تجاری آمریکا-چین و شیوع کرونا شرکت‌های چندملیتی را که در چین کالاهایی را برای صادرات به آمریکا تولید می‌کنند، دچار مشکل کرده است. شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، اپل و گوگل تغییرات یا برنامه‌هایی را برای تغییر نهاده‌های تولید در زنجیره‌های عرضه جهانی از چین به ویتنام و/یا مکزیک اعلام کرده‌اند تا به‌این‌ترتیب از هزینه‌های پایین نیروی کار در این دو کشور و نزدیکی آن‌ها به ترتیب به بازارهای چین و آمریکا سود ببرند.

 

بروکینگز

کرونا به دموکراسی در پاکستان ضربه می‌زند: درحالی‌که پاکستان با اقتصاد ضعیف خود با کووید-19 دست‌وپنجه نرم می‌کند، این بیماری همه‌گیر در حال ضربه زدن به دموکراسی نوشکفته این کشور است. باوجودی که پاکستان موارد جدید ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از آن را در ماه گذشته تحت کنترل درآورده، پس‌لرزه‌های ناشی از آن دولت غیرنظامی کنونی این کشور را ضعیف و نیروی نظامی آن را جسورتر کرده و سرکوب گسترده‌تر مخالفان را رقم‌زده است.

لبنان، بهشت گمشده: لبنانی‌ها و خارجی‌ها مدت‌هاست تصاویری نوستالژیک از چیزی را ارائه داده‌اند که ظاهراً قرار است معرف لبنان باشد اما انفجارهای غم‌انگیز بیروت در تاریخ چهارم اوت بار دیگر نشان داد که چقدر با حقیقت فاصله دارد.

تنش‌های تاریخی و چالش‌های حکمرانی معاصر در جنوب شرق آسیا: اندونزی و چند همسایه‌اش در جنوب شرق آسیا حتی پیش از شیوع کرونا با مجموعه‌ای از مشکلات عمیق و درازمدت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبرو بودند. تحلیلگران طیفی از نظریه‌ها را از رکود دموکراتیک جهانی تا جذبه رو به افزایش مدل اقتدارگرای چین برای تشریح این چالش‌های حکمرانی مطرح کرده‌اند. درهرصورت مشکلات معاصر اندونزی به‌عنوان نتیجه تنش‌های بلندمدت که در برخی موارد به نزاع برای استقلال بازمی‌گردد، بهتر درک می‌شود.

ردیابی تماس دیجیتال و ویروس کرونا: اسرائیل و چشم‌اندازهای تطبیقی: ردیابی تماس دیجیتال یک مسئله مهم فنّاورانه است که در حال حاضر رویاروی کشورهایی قرار دارد که با پاندمی کرونا درگیر هستند. این گزارش مفهوم ردیابی تماس دیجیتال را تشریح می‌کند و اهمیت آن را به‌عنوان ابزاری سودمند برای تحقیقات اپیدمیولوژیک انسانی و به حداقل رساندن شیوع این ویروس جدید توضیح می‌دهد.

علت تصمیم ترامپ برای کاهش سربازان آمریکایی در آلمان: دونالد ترامپ اعلام کرده است که 12 هزار سرباز آمریکایی را از آلمان خارج می‌کند؛ این رقم معادل یک‌سوم نیروهای آمریکایی در این کشور است. دلیل این تصمیم چیست؟ آیا از منطق راهبردی برخوردار است؟ آیا به قابلیت‌های بازدارندگی ناتو صدمه می‌زند یا این‌که به آن کمک می‌کند؟

 

بلفر

چطور یک ابرقدرت را نابود کنیم؟: سال‌ها است که جایگاه واشنگتن به‌عنوان یک ابرقدرت رو به افول گذاشته است. نحوه مدیریت بیماری همه‌گیر کرونا توسط دونالد ترامپ آن را به‌طور کامل نابود کرد.

تاثیر شیوع کرونا بر کشورهای در حال توسعه: پاندمی کووید-19 تأثیرات متفاوتی بر کشورهای مختلف داشته است. این مسئله در بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال‌توسعه (که در مقایسه با اقتصادهای توسعه‌یافته در مضرات فقر بیشتر، مراقبت‌های بهداشتی کمتر و مشاغل از راه دور کمتر با یکدیگر شریک هستند) نیز صدق می‌کند.

چرا شمالگان در حال گرم شدن به یک سازوکار بازنگری سرمایه‌گذاری نیاز دارد: افزایش سرمایه‌گذاری در قطب شمال در دهه‌های پیش رو امری اجتناب‌ناپذیر است. در پاسخ به این امر، ساختارهای فعلی حکمرانی بین‌المللی بر شمالگان می‌تواند بهبود یابد تا به هدایت منطقه از طریق این تغییرات قریب‌الوقوع کمک کند.

آیا اقتصاد هیدروژنی چین در حال پدید آمدن است؟: برای تسریع گذار جهانی به اقتصاد کم‌کربن، باید تمامی دستگاه‌ها و بخش‌های انرژی به شکلی فعال کربن‌زدایی شوند. درحالی‌که هیدروژن به مدت چندین دهه ماده اصلی صنایع انرژی و شیمیایی بوده است، در حال حاضر هیدروژن تجدیدپذیر به‌عنوان یک حامل انرژی تطبیق‌پذیر و پایدار با پتانسیل ایفای نقشی مهم در پازل انرژی عاری از کربن توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.

 

بگین سادات

سیاست دفاعی ژاپن در حال تغییر است: سیاست دفاعی ژاپن به شکلی روزافزون در حال تغییر است. شواهد مربوط به آن توسط وزیر دفاع ژاپن ارائه شد که اخیراً به‌صورت علنی اعلام کرد در صورت تصمیم پیونگ‌یانگ برای پرتاب موشک به ژاپن، حمله پیشگیرانه به کره شمالی توسط توکیو اقدامی مشروع خواهد بود.

هند پساکرونا باید برنامه‌های چین را به هم بریزد: دولت مودی در هند برای مبارزه با کرونا به‌سختی تلاش می‌کند. این دولت نمی‌تواند به‌تنهایی از عهده محدود کردن این بیماری و توسعه اقتصاد ملی برآید. رهبری کمونیست پکن از مخمصه کنونی هند علیه دهلی بهره می‌برد. باید به این تهدید پاسخ داد.

 

شورای روابط خارجی اروپا

چرا اروپا برای خودمختاری راهبردی نیازمند یک برنامه بازیابی است: برلین و پاریس باید بر اختلافات‌شان غلبه کنند و برنامه‌ای جسورانه را برای ایجاد اروپایی که تصمیمات قاطع ژئوپلیتیک اتخاذ می‌کند ارائه دهند، همان‌طور که درباره احیای اقتصادی این کار را انجام می‌دهند.

آیا آلمان می‌تواند تیم اروپایی را گردهم نگهدارد؟: پیروزی آنگلا مرکل در ترتیب دادن بسته احیای اتحادیه اروپا از کووید-19 می‌تواند نشانگر احیای یک رؤیای سیاسی مشترک باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *