جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

لاپید: نتانیاهو باید استعفا دهد

تهران-ایرنا- رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی که پیشتر استعفای رئیس سازمان اطلاعات نظامی این رژیم را «اقدامی شایسته» خوانده بود، از «بنیامین نتانیاهو» هم خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.

ایروانی: رژیم صهیونیستی با حمله به اماکن دیپلماتیک مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد شد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل با بیان اینکه ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت می‌کند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوم می‌کند.

ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است

نیویورک – ایرنا- امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فورا جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف و آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

رهبر انقلاب یمن در بخش پایانی سخنان خود به عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که به سمت بندر ایلات (ام الرشراش) حرکت می‌کنند پرداخت و گفت که در ۲۰۲ روز گذشته ۱۰۲ کشتی مورد هدف قرار گرفته‌اند.

Loading

رسانه‌ها: رونمایی دموکرات‌های آمریکا از سند سیاست‌گذاری درباره برجام و…

۱۳۹۹/۰۵/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش روسیه به علاقه آمریکا برای خرید سامانه "اس-400" از ترکیه، توافق با روسیه، دومین ضربه به «فشار حداکثری» آمریکا، پیشتازی ۸ درصدی بایدن در مقابل ترامپ، تاکید قطر بر آمادگی برای حل بحران با کشورهای محاصره‌کننده از طُرق دپیلماتیک، گفتگوی تلفنی جوزف بورل با وزرای امور خارجه آذربایجان و ارمنستان، تلاش اوباما برای جلوگیری از انتخاب مجدد ترامپ، تقویت نیروهای ارتش اسرائیل در مرز لبنان و سوریه، سقوط سهام بازار چین در پی جنگ دیپلماتیک با آمریکا، ارتقاء جایگاه پاکستان در رده‌بندی حفاظت از دارایی‌های هسته‌ای، رونمایی دموکرات های آمریکا از سند سیاست گذاری درباره برجام، نارضایتی پارلمان اروپا از توافق بودجه‌ای سران اتحادیه و سرنگونی پهپاد ترکیه توسط ارتش ملی لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه: یوری پیلیپسون، رئیس دپارتمان چهارم اروپا در وزارت امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه اظهار داشت؛ مسکو تمایل واشنگتن برای خرید سامانه “اس-400” روسیه از آنکارا را جلوه دیگری از سیاست های آمریکا برای دستیابی به اهداف خود از طریق اعمال فشار می داند. پیلیپسون گفت: این جلوه دیگری از سیاست های ایالات متحده در دستیابی به اهداف کاملاً خودخواهانه خود از طریق اعمال فشار، باج خواهی علنی و حتی تهدیدهای آشکار به جای گفتگوی صادقانه است. علاوه بر این همانطور که در این مورد و بسیاری از موارد دیگر شاهد هستیم، واشنگتن هر استقلالی را طبق منافع و سیاست خارجی خود- چه در رابطه با روسیه و چه حتی نزدیکترین متحدان ناتو غیر قابل قبول می داند و نمی پذیرد. پیش از این جان تون، سناتور جمهوریخواه پیشنهاد کرده بود، اختلافات بین آمریکا و ترکیه درباره سیستم “اس-400” روسیه با خرید این سامانه ها از آنکارا برطرف می شود. شرط مطرح شده، عدم خرید دیگر تجهیزات نظامی ناسازگار با استانداردهای ناتو توسط ترکیه است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): براساس نتایج نظرسنجی جدیدی، جو بایدن در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام شده هشت درصد از دونالد ترامپ جلو افتاد و از پیشتازی چشمگیری در میان رای‌دهندگان مردد برخوردار است. نظرسنجی رویترز-ایپسوس نشان می‌دهد، ۴۶ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده قصد دارند از جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر حمایت کنند و ۳۸ درصد هم می‌گویند به ترامپ رای خواهند داد. ۱۶ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده باقیمانده هم هنوز تصمیمی نگرفته‌اند، قصد دارند به نامزد دیگری رای بدهند یا اصلا رای نمی‌دهند. این نظرسنجی همچنین نشان داد، بایدن در میان رای‌دهندگان مردد یا طرفدار شخص سوم، پیشتازی ۲۲ درصدی دارد؛ ۶۱ درصد گفتند که از بایدن حمایت می‌کنند و ۳۹ درصد هم گفتند اگر مجبور به انتخاب باشد از ترامپ حمایت می‌کنند.

الکوثر فارسی: پس از موضوع سند 25 ساله همکاری ایران و چین، بحثی درباره توافق بلندمدت بین تهران و مسکو مطرح است؛ اتفاقی که خبر چندان خوشی برای کاخ سفید و راهبرد فشار حداکثری آن نیست. وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه به گفتگوی یکساعته خود را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اشاره کرد و گفت که با او توافق کرده است که قرارداد همکاری 20 ساله که حدود 8 ماه دیگر به موعد خود می رسد مورد بازنگری قرار گیرد. او در خصوص قرارداد بلند مدت گفت: زمانی که رأس موعد مقرر برسد، اگر کسی مخالفت نکند، (توافق 20 ساله) تمدید می‌شود، ولی بهتر دیدیم یک قرارداد جامع راهبردی درازمدت تدوین شود و قرارداد به روز شود و نهایتاً امضا و برای تصویب به مجلس ارائه شود.

العالم فارسی: نماینده دائم قطر در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای تأکید کرد که این کشور به حل بحران با کشورهای محاصره‌کننده خود (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) از راه‌های دیپلماتیک پایبند است.

تی .آر.تی ترکیهجوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با جیحون بایرام اف وزیر أمور خارجه آذربایجان و سهراب مناتساکیان وزیر أمور خارجه ارمنستان بطور تلفنی گفتگو کرد. بموجب اطلاعیه کتبی صادره ، بورل در گفتگوی تلفنی با بایرام اف و مناتساکیان ضمن تسلیت گویی به خانواده های قربانیان درگیری های اخیر گفت : هر دو طرف باید به درگیری مسلحانه پایان داده و از اظهارات تحریک آمیز و دامن زدن به بحران اجتناب ورزد. در این اطلاعیه آمده است : بورل ضمن تاکید بر اینکه کلیه بازیگران منطقه باید با اهداف صلح جویانه تلاش کنند تاکید کرده است : برقراری ارتباط مسقیم بین طرفین مهم است. در اطلاعیه مذکور به اهمیت بازگشت بر سر میز مذاکرات برای حل مسئله قره باغ کوهستانی تاکید گردید.  پرز در مورد مسائلی همچون آزادی برخی از متهمان یا رد پرونده ها، قضات دادگاه های پایین را هدایت کرده و در بیش از 20 پرونده آنها را وادار کرده تصمیم به نفع طرفی که رشوه داده است، گرفته شود.

خبرگزاری صدا و سیما: به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا مصمم است همه توان خود را به کار بگیرد تا راهیابی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید تکرار نشود. رئیس جمهور سابق دموکرات ابتکار‌های خود را برای انرژی دادن به مبارزات انتخاباتی جو بایدن، معاون سابق خود که سوم نوامبر با رئیس جمهور میلیاردر جمهوری خواه رقابت خواهد کرد، افزایش داده است. اوباما در توییتی اعلام کرد ”هیچ چیز بهتر از بحث و گفتگویی با دوستم جو نیست“. او در ویدیویی که روز پنجشنبه در شبکه اجتماعی توییتر منتشر خواهد شد، در اتاقی با بایدن گفتگو می‌کند، اما برای رعایت مقررات بهداشتی در زمان همه گیری کووید-۱۹ آن‌ها با فاصله از هم قرار گرفته اند.

آناتولی  ترکیه: ارتش اسرائیل امروز پنجشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به وضعیت کنونی در مرز شمالی، نیروهای نظامی بیشتری به این منطقه اعزام خواهد شد. در این بیانیه به جزئیات بیشتر اشاره نشده است. در همین راستا روزنامه عبری زبان «اورشلیم پست» نوشت: این تصمیم ارتش اسرائیل پس از کشته شدن یکی از اعضای حزب الله لبنان در دمشق در حمله هوایی منتسب به اسرائیل اتخاذ شده است. ارتش اسرائیل طی سال‌های گذشته صدها بار مواضعی در سوریه را بمباران کرده است.

خبرگزاری ایرنا: روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست چین روز پنجشنبه گزارش کرد که ارزش سهام در بازار اوراق بهادار هنگ کنگ بلافاصله پس از رویارویی دیپلماتیک دو کشور و در واکنش به اعلام آمریکا برای بستن کنسولگری چین در آن کشور ۲/۳ درصد کاهش یافت. نشریه می نویسد: این تازه ترین بخش از رویارویی دو کشور و یک اقدام بی سابقه در مناسبات طرفین است که پیشتر نیز به دلایلی چون موضوعات هنگ کنگ و دریای جنوبی و شیوع همه گیری تیره شده است. شاخص سهام در بازار اوراق بهادار در شانگهای واقع در شرق چین یکی از دو بورس مهم این کشور امروز پنجشنبه ۲/۳ درصد کاهش یافت و سرمایه گذاران و سهامداران با نگرانی تحولات میان چین و آمریکا را دنبال می کنند. آمریکا چین را متهم می کند که کنسولگری هیوستون را به مرکز اصلی اعزام اعزام دانشجویان توسط ارتش چین تبدیل کرده است تا بتواند به اطلاعات محرمانه و حساس دست یابد. اتهامی که چین تکذیب کرده است.

خبرگزاری فارس:  بر اساس گزارش و رتبه‌بندی شاخص حفاظت از تجهیزات و دارایی‌های هسته‌ای،  جایگاه پاکستان 7 رتبه ارتقا یافته است. جایگاه پاکستان در فهرست کشورهای دارای تجهیزات هسته‌ای و حفاظت از این دارایی به طرز چشمگیری بهبود یافته است و 7 رتبه بهبود یافته است. در این رده‌بندی اقدامات حفاظتی پاکستان، هند را پشت سر گذاشته است. در این رقابت و رده‌بندی، پاکستان با کسب 47 امتیاز جایگاه 58 را کسب کرد. هند در این رده‌بندی جایگاه 53 را کسب کرده است.

خبرگزاری مهرحزب دموکرات آمریکا بامداد پنج شنبه از پیش نویس سندی که سیاست‌های این حزب در سال ۲۰۲۰ را مشخص می‌کند، رونمایی کرد. در این سند که شامل ۸۰ صفحه است در چندین مورد به ایران اشاره شده است. در این سند آمده است که دموکرات‌ها باید رویکرد دولت ترامپ برای جنگ با ایران را متوقف کنند و دیپلماسی هسته‌ای، تنش زدایی و گفتگوهای منطقه‌ای را در پیش گیرند. این سند می‌افزاید: دموکرات‌ها بر این باورند که آمریکا نباید به دنبال تغییر نظام در دیگر کشورها باشد و باید این سیاست را در قبال ایران کنار نهد.

خبرگزاری تسنیم: پارلمان اروپا به توافق تاریخی سران این اتحادیه درباره چارچوب‌های مالی آینده اتحادیه اروپا انتقاد شدیدی وارد و اعلام کرده آن را نمی‌پذیرد. سران کشورهای اروپایی روز دوشنبه بعد از بیش از 4 روز مذاکرات سخت و فشرده روی بزرگترین بسته مالی و بودجه‌ای تاریخ خود برای مقابله با عواقب اقتصادی بحران کرونا به توافق رسیدند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا روی یک بسته مالی 1.8 تریلیون یورویی توافق کردند که از آن 1074 میلیارد یورو برای بودجه هفت سال آینده اتحادیه اروپا و 750 میلیارد یورو هم برای یک برنامه سرمایه گذاری و اقتصادی علیه عواقب بحران کرونا اختصاص داده شد. اتحادیه اروپا می خواهد با این بسته مالی اتحادیه اروپا مشترکا با رکود اقتصادی تاریخی این اتحادیه نتیجه بحران کرونا مقابله کرده و بازار داخلی اروپا را منسجم نگه دارد.

خبرگزاری موج: نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر اعلام کردند، پدافند هوایی ارتش در شرق لیبی، یک فروند پهپاد ترکیه را در نزدیکی شهر سرت سرنگون کرد. در همین راستا، محمود المرغنی، یکی از افسران پدافند هوایی نیروهای ارتش ملی لیبی خاطرنشان کرد، ترکیه صبح امروز (پنجشنبه) پهپادی را از یکی از پایگاه‌هایش در مصراته به سمت شهر سرت به منظور هدف قرار دادن پایگاه‌های نیروهای حفتر به پرواز درآورد. المرغنی همچنین تصریح کرد، پدافند هوایی نیروهای ارتش ملی لیبی قبل از رسیدن این پهپاد ترکی به هر مکانی وابسته به نیروهای حفتر، آن را هدف قرار داد و این پهپاد در نزدیکی ساحل غربی شهر سرت سرنگون شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *