رسانه ها؛ ترامپ و ممنوعیت آزمایش هسته‌ای و…

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تصویب ممنوعیت آزمایش هسته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا،توافق بزرگ سران اتحادیه اروپا بر سر احیای اقتصاد کشورهای عضو، هشدار مقام چینی به انگلیس در پي دخالت لندن در امور داخلي چين، کاهش تنش در لیبی موضوع گفتگوی تلفنی ترامپ و ماکرون، آغاز تحلیل داده‌های بازیابی شده هواپیمای اوکراینی، رایزنی وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی درباره رزمایش‌های نظامی، برگزاری رزمایش "سی بریز 2020 " در دریای سیاه با حضور ترکیه، ادامه درگیری ارمنستان و  جمهوري آذربایجان و هشدار سازمان ملل، هشدار چین درباره عواقب واکنش لندن به لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ، گفتگوی تلفنی رؤسای جمهوری چین و فلسطین، رأی مجلس مصر به استقرار نیروهای نظامی در لیبی، رزمایش کشتیهای جنگی هند با ناو گروه آمریکایی در اقیانوس هند، پرتاب نخستین ماهواره نظامی کره جنوبی به فضا و برجام، موضوع اصلی مذاکرات لاوروف ــ ظریف از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: مجلس نمایندگان آمریکا ممنوعیت آزمایش هسته‌ای را به تصویب رساند.این مصوبه که یکی از متمم‌های «قانون اختیارت دفاع ملی» است با ۲۲۷ رأی موافق در مقابل ۱۷۹ رأی مخالف به تصویب رسید. این مصوبه تأمین بودجه برای «انجام یا آماده شدن برای هرگونه آزمایش انفجار هسته‌ای» را منع می‌کند. این متمم با مصوبه‌ای که سنا در این باره دارد، تضاد داشته و قبل از آنکه قانون اختیارات دفاع ملی به کاخ سفید فرستاده شود، باید اختلاف سنا و مجلس نمایندگان در این باره حل و فصل شود.

یورونیوز: سران اتحادیه اروپا سرانجام بامداد سه‌شنبه بر سر بودجه‌ای ۱.۸۲ تریلیون یورویی برای احیای اقتصاد کشورهای عضو به توافق رسیدند.این توافق پس از چهار روز بحث و گفتگوی پرتنش درنهایت بامداد به وقت بروکسل حاصل شد. طرح اهدای کمک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی برای تقویت توان کشورها در مبارزه با شیوع ویروس کرونا نیز به تصویب رسید.شارل میشل، رئیس شورای اروپا این خبر را در یک پیام کوتاه توییتری اعلام کرد. او مقابل خبرنگاران نیز آنچه را که بر سر آن توافق شده، یک «توافق خوب» توصیف کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):روسای جمهور آمریکا و فرانسه در تماسی تلفنی درباره آخرین تحولات لیبی به ویژه پس از بالاگرفتن تنش میان طرف های درگیر بر سر شهر راهبردی سرت گفتگو کردند.کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، همتی فرانسوی وی در جریان این تماس تلفنی درباره راه‌های کاهش تنش در لیبی گفتگو کردند.

الکوثر فارسی: سفارت ایران در فرانسه اعلام کرد: تحلیل مقدماتی داده‌های بازیابی شده مربوط به جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی از امروز (سه شنبه) در لابراتوار BEA فرانسه آغاز می‌شود. سفارت ایران در فرانسه در اطلاعیه ای اعلام کرد، تیم فنی اعزامی ایران به پاریس و گروه متخصصان لابراتور فرانسوی در یک همکاری مشترک روز گذشته (دوشنبه) موفق به بازخوانی هر دو جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی شدند. 

العالم فارسی: وزرای دفاع کره جنوبی و آمریکا طی تماس تلفنی، درباره مقیاس، زمان‌بندی و روش رزمایش‌های نظامی مشترک دو کشور، در بحبوحه بحران همه‌گیری کرونا رایزنی کردند.شیوع ویروس «کووید۱۹ » در سراسر جهان تاثیرات منفی عمیقی بر بخش‌های متعدد جوامع بشری گذاشته و رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا با کره جنوبی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تی .آر.تی ترکیه : رزمایش‌ “سی بریز 2020 ” (Sea Breeze–2020) که ترکیه نیز در آن شرکت دارد، در دریای سیاه آغاز شد.گزارشات دریافتی حاکیست در این رزمایش نظامی علاوه بر ترکیه از کشورهای آمریکا، فرانسه، نروژ، رومانی، بلغارستان، گرجستان، اسپانیا و اوکراین نزدیک به 2 هزار سرباز حضور خواهند داشت.در بیانیه منتشره از سوی وزارت دفاع اوکراین آمده است، در این رزمایش نظامی که به علت شیوع ویروس جدید کرونا تنها بخش های دریایی و هوایی آن به مورد اجرا درخواهد آمد، بیش از 20 فروند کشتی نظامی، هواپیما و هلی کوپتر جای خواهند گرفت.

خبرگزاری صدا و سیما: دو فروند هواپیمای بدون سرنشین ارمنستان که در حال شناسایی مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در مرز ارمنستان بودند بر فراز منطقه “تاووز” شناسایی و سرنگون شدند.

آناتولی  ترکیه:  سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار در مورد افزایش درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد که افزایش درگیری‌ها در مرز دو کشور منجر به یک فاجعه خواهد شد.استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری روزانه خود ضمن هشدار در مورد افزایش درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد: تنش مرزی میان دو کشور را با نگرانی عمیق پیگیری می کنیم، افزایش تنش میان این دو کشور ممکن است فاجعه بار باشد. وی خواستار حداکثر خویشتنداری از سوی دولت‌های آذربایجان و ارمنستان شد و افزود: درگیری بزرگ میان دو کشور فاجعه بار خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا: سفارت چین در انگلیس با صدور بیانیه‌ای، تصمیم لندن در واکنش به لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ را محکوم و تصریح کرد که این کشور مسئول عواقب تصمیمات اشتباه خود در این زمینه است. در این بیانیه که در تارنمای سفارت چین در لندن منتشر شده آمده است: انگلیس مکررا اظهارات اشتباهی را درباره قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ مطرح و در امور این منطقه که مربوط به مسائل داخلی چین است دخالت کرده است.

رادیو چین: شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین با محمود عباس رئیس جمهور فلسطین تلفنی گفتگو کرد.شی جین پینگ به نمایندگی از دولت و مردم چین، همدردی صمیمانه و حمایت قاطعانه خود را از دولت و مردم فلسطین در مبارزه با همه گیری کرونا ابراز کرد. شی جین پینگ خاطر نشان کرد: چین و فلسطین در مسائل مربوط به منافع و نگرانیهای اساسی یکدیگر قاطعانه از یکدیگر حمایت می کنند.شی جین پینگ تأکید کرد که موضع چین در مورد مسأله فلسطین دائمی و روشن است. ما قاطعانه از مطالبات عادلانه فلسطین و همه تلاشهایی که برای حل مسأله فلسطین مفید است حمایت می کنیم.

 ان. اچ.کی ژاپن: مجلس مصر به اتفاق آرا استقرار نیروهای نظامی در کشور جنگ زده لیبی را تصویب کرد. مجلس مصر اعلام کرد که قانونگذاران برای دفاع از امنیت ملی مصر، با این استقرار فرامرزی نیروها موافقت کرده اند.مصر به همراه روسیه از خلیفه حفتر، فرمانده مستقر در شرق لیبی، حمایت می کند.

خبرگزاری فارس: نیروی دریایی هند از برگزاری رزمایش با ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» و سه ناوشکن همراه آن برای مواجهه با تهدیدات دریایی در «اقیانوس هند» خبر داد. این رزمایش نزدیک جزایر«آندامان» و «نیکو بار» در اقیانوس هند در حالی برگزار شد که هند دلیل آن را توسعه همکاری با نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است. از سوی آمریکا نیز ناو هواپیمابر نیمیتز و سه ناوشکن همراه آن در این رزمایش حضور دارند.

خبرگزاری مهر: وزارت دفاع کره جنوبی از پرتاب نخستین ماهواره نظامی-مخابراتی خود خبر داد. وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که نخستین ماهواره صرفاً نظامی مخابراتی خود را با کمک شرکت خصوصی آمریکایی «اسپیس اکس» به فضا فرستاده است.این ماهواره که «آناسیس -۲» نام دارد سوار بر موشک فالکون ۹ از مرکز فضایی کندی در فلوریدای آمریکا به فضا فرستاده شد.

خبرگزاری تسنیم: وزرای امور خارجه روسیه و ایران امروز درباره توافقنامه هسته‌ای و روند توسعه طرح‌های مشترک گفت‌وگو می‌کنند و آقای ظریف پیام رئیس‌جمهوری ایران برای “ولادیمیر پوتین” را نیز تسلیم همتای روس خود خواهد کرد.”ضمیر کابلوف”، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه به این خبرگزاری گفت که وزرای خارجه روسیه و ایران قصد دارند، گفت‌وگوی مفصلی درباره اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل منطقه داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *