جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

لندن: اسرائیل باید دسترسی بدون مانع آنروا به شمال غزه را فراهم کند

تهران- ایرنا- باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در جریان نشست روز چهارشنبه (به وقت محلی) شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا و فلسطین، گفت: لندن آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را به رسمیت می‌شناسد و (رژیم) اسرائیل باید دسترسی بدون مانع این سازمان به شمال غزه را فراهم کند.

ببینید | جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل

عملیات «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق رقم خورد. این عملیات در ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین آغاز شد و اهداف مشخصی در سرزمین‌های اشغالی هدف پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک و کروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. منبع: ایرنا

درخواست کمیته آمریکایی برای تحریم نظامیان صهیونیست و بی توجهی بلینکن به جنایات صهیونیست‌ها

تهران- ایرنا- وب سایت آمریکایی پرو پابلیکا بامداد پنجشنبه گزارش داد که یک کمیته وابسته به وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار تحریم برخی از واحدهای نظامی رژیم صهیونیستی به خاطر نقض حقوق بشر شده بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به آن توجهی نشان نداده است.

ببینید | تصاویری از حمله ترکیبی موشک‌ الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اسرائیل

تصاویری از حمله ترکیبی موشک های هدایت شونده الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اطلاعات تیپ ۱۴۶ ارتش اسرائیل در عرب عرامشه در شمال فلسطین اشغالی را مشاهده می‌کنید. در این عملیات ابتدا رزمندگان مقاومت یک پهپاد شناسائی را بر روی هدف ارسال نموده و آن را شناسائی می‌کنند و پهپاد بدون هیچ آسیبی دور از چشم رادار ها به سلامت داخل لبنان بر می‌گردد. منبع: اخرین خبر

Loading

نقش و منافع پاکستان در روند صلح افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پاکستان به دنبال نوعی توافق برای تقسیم قدرت در افغانستان است. اگر طالبان نقش بزرگ‌تری در دولت افغانستان داشته باشد، در آن صورت دولت این کشور روابط دوستانه‌تری با اسلام‌آباد خواهد داشت.

مدیحا افضل در مطلبی که اندیشکده بروکینگز آن را منتشر ساخت، نوشت: حدود یک سال بعدازاینکه ترامپ آشکارا از پاکستان به دلیل دروغ و فریبکاری شدیداً انتقاد کرد و حمایت امنیتی از این کشور را در اوایل 2018 قطع نمود، پاکستان به سومین بازیگر مهم در گفتگوهای آمریکا – طالبان تبدیل شد. تا فوریه 2020 وقتی‌که توافقنامه صلح طالبان – آمریکا امضا شد، پاکستان رویکرد جاه‌طلبانه‌ای را در سیاست خارجی در قبال افغانستان دنبال کرد. البته همه‌گیری ویروس کرونا باعث ایجاد وقفه در رویکرد جدید پاکستان شده است، چراکه این کشور و بقیه دولت‌ها مسیر مقابله با کرونا را در پیش‌گرفته و متمرکز بر داخل شده‌اند. این امر احتمالاً موقتی خواهد بود.

وقتی‌که زلمای خلیلزاد در سپتامبر 2018، به‌عنوان نماینده آمریکا در امور افغانستان و روند صلح این کشور منصوب شد، پاکستان نگران بود. طی یک سال و نیم از انتصاب خلیلزاد، هر بار سفرش به منطقه شامل بازدید از اسلام‌آباد نیز بود.

با ردگیری بیانیه‌های خلیلزاد طی نزدیک به دو سال گذشته، اتکای وی به پاکستان فزاینده بوده و لحنش در قبال اسلام‌آباد نرم‌تر شد. پاکستان به‌واسطه مناسباتش با آمریکا و طالبان، برای استفاده از ساختار دومرحله‌ای روند صلح موقعیتی منحصربه‌فرد داشت.

پاکستان برای کشاندن طالبان به میز مذاکره کمک کرد که نهایتاً منجر به توافق شد. شاه مسعود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در مراسم امضای توافق صلح بین آمریکا و طالبان در 29 فوریه 2020 در دوحه حضور داشت و به دو طرف تبریک گفت.

شاید توافق بین طالبان و آمریکا درهرصورت منعقد می‌شد. طالبان هر چه می‌خواست به دست آورد. ترامپ فکرش را بر خروج از افغانستان متمرکز کرده و می‌خواست به هر شکلی قبل از انتخابات به توافق با طالبان دست پیدا کند. این امر در مورد نقش پاکستان و میزان و دلیل تأثیرگذاری این کشور بر روند حصول توافق صلح با طالبان تردید ایجاد می‌کند. صرف‌نظر از این امر، این پاکستان بود که در میز مذاکرات همراه با دو طرف دیگر حضور داشت. پاکستان نسبت به کنشگری هند در افغانستان نگرانی داشته و در حقیقت محاسباتش در افغانستان مبتنی بر این نگرانی است.

مناسبات ترامپ و عمران خان آغازی سخت داشت. چند ما بعد از انتخاب عمران خان به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان، دو رهبر پوپولیست جنگ لفظی را در توییتر در خصوص کمک آمریکا به پاکستان و نقش این کشور در مبارزه با تروریسم راه انداختند.

اما در دسامبر همان سال بعد از اولین سفر خلیلزاد به‌عنوان نماینده آمریکا به منطقه، ترامپ به عمران خان نامه نوشت و درخواست کمک برای پیشبرد روند صلح افغانستان نمود. پاکستان مدت طولانی مخالف حضور نظامی آمریکا در افغانستان و موافق راه‌حل توافق شده با طالبان بوده است. ارتش پاکستان پی برد که حضور طالبان در قدرت ناشی از توافق صلح احتمالاً کابل را همسو با دیدگاه عمق استراتژیک اسلام‌آباد در افغانستان خواهد ساخت. این مؤلفه‌ها موجب شد تا پاکستان طالبان را به میز مذاکره بکشاند. در ژانویه 2019، سناتور لیندسی گراهام به پاکستان سفر نمود و با نخست‌وزیر این کشور درباره آشتی با طالبان گفتگو کرد. گراهام همچنین زمینه دیدار عمران خان و ترامپ را هموار نمود. عمران خان در جولای 2019 با ترامپ در کاخ سفید ملاقات کرد و سپس چند دیدار ازجمله در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست مجمع جهانی اقتصاد در داوس (سوئیس) داشته‌اند.

 

بلندپروازی‌های سیاست خارجی

هم‌زمان پاکستان خود را به عنصری مفید برای آمریکا در افغانستان تبدیل نمود و ترامپ لحنش را در قبال اسلام‌آباد تغییر داد و دیگر این کشور را دولت تروریست خطاب نکرد. پاکستان نیز بسته نجات صندوق بین‌المللی پول را دریافت کرد و وضعیتش در گروه ویژه اقدام مالی ثابت باقی ماند یعنی در وضعیت هشدار یا همان سطح خاکستری.

پاکستان با اعتماد به نفس شروع به اجرای سیاست خارجی بلندپروازانه کرد. در پاییز 2019، عمران خان بعد از دیدار با ترامپ در حاشیه نشست سازمان ملل متحد، پیشنهاد میانجیگری میان ایران و عربستان را ارائه کرد. پاکستان مناسباتش را با این دو کشور متوازن ساخته است، اما ورود به دعوای این دو کشور حاکی از مسیر جدید در سیاست خارجی اسلام‌آباد بود.

بعد از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی توسط ارتش آمریکا، پاکستان درنگ نکرد و خود را از حیث دیپلماتیک در منازعه ایران – آمریکا قرار داد. عمران خان گفت خوشحال خواهد شد چنانچه بین واشنگتن و تهران میانجیگری کند. رئیس ستاد مشترک پاکستان خواستار حداکثر خویشتن‌داری طرفین شد و وزیر امور خارجه پاکستان به ایران، عربستان و آمریکا سفر کرد.

با شروع همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیرات بهداشتی و اقتصادی آن، عمران خان به نیابت از کشورهای درحال‌توسعه نامه‌ای به کشورهای صنعتی و مؤسسات چندجانبه برای کاهش بدهی نوشت. گروه 20 و صندوق بین‌المللی پول با تعلیق بازپرداخت بدهی از سوی کشورهای درحال‌توسعه تا پایان سال 2020 موافقت کرده‌اند. دولت عمران خان این اقدام را پیروزی دولت خود برشمرد.

مناسبات پاکستان با چین و هند چگونه است؟ در ارتباط با چین به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد پاکستان، مناسبات بلا تغییر بوده است. در ارتباط با هند باید گفت بعد از لغو خودمختاری منطقه کشمیر، پاکستان خود را محدود به شعار تند نموده و تنش‌های مرزی بالا بوده است.

سؤال اصلی که همچنان بلا پاسخ مانده این است که آیا رویکرد پاکستان نسبت به گروه‌های جنگجو، به‌ویژه گروه حقانی به‌طور اساسی تغییر کرده است؟ برای پاسخ به سؤال باید دید اهداف پاکستان در افغانستان چیست؟

دو چیز را پاکستان در افغانستان نمی‌خواهد؛ اول خروج عجولانه آمریکا از افغانستان و دوم دولت دوست با هند.

پاکستان به دنبال نوعی توافق برای تقسیم قدرت در افغانستان است. اگر طالبان نقش بزرگ‌تری در دولت افغانستان داشته باشد، در آن صورت دولت این کشور روابط دوستانه‌تری با اسلام‌آباد خواهد داشت. البته بعید است پاکستان مایل به کنترل کامل طالبان بر افغانستان باشد. اول اینکه روابط پاکستان با طالبان یکپارچه نیست. دوم اینکه پاکستان مایل به امارت اسلامی در افغانستان نیست.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *