جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

تمرکز روسیه بر ایده مشارکت اوراسیای بزرگ‌تر

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پاندمی کووید-19 باعث تشدید مشکلاتی شده است که از آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در رابطه آمریکا و اتحادیه اروپا/ اعضای اروپایی ناتو وجود داشته است. اروپایی‌ها با آمریکا در خصوص برخی مسائل مخالف هستند. روسیه به دنبال راهی برای خروج از وضعیت اقتصادی دشوار است و می‌کوشد جایگاهی ارزشمند را در دنیا به دست آورد. در بحبوحه شیوع کرونا و نظم در حال تغییر جهانی، روسیه بر ایده مشارکت اوراسیای بزرگ‌تر متمرکز است.

ناتالیا ویاخیروا، متخصص علوم سیاسی در یادداشتی برای اندیشکده شورای روسیه نوشت: به دلیل وضعیت اقتصادی دشوار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بعید است افزایش بودجه نظامی که در پنج سال گذشته رخ داد، دوباره از سرگرفته شود؛ بنابراین ممکن است بسیاری از دولت‌های اروپایی نتوانند به تقاضاهای دولت ترامپ عمل کنند. میان آن‌ها اختلافاتی در خصوص برخی مسائل مربوط به کنترل تسلیحات وجود دارد؛ مانند مخالفت اروپایی‌ها با خروج آمریکا از معاهده آسمان‌های باز و درخواست اتحادیه اروپا برای احیای استارت-3.

علاقه اتحادیه اروپا به خودمختاری راهبردی، برخلاف چنین پس‌زمینه‌ای، در حال رشد است و فرانسه به رهبری امانوئل ماکرون، به حامی قوی این ایده تبدیل شده است. درعین‌حال دیگر دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در خصوص مسائل امنیتی موضعی در طرفداری از آمریکا اتخاذ کرده‌اند؛ بنابراین درون اتحادیه اروپا هیچ اتحادی در خصوص ایده خودمختاری و مدل امنیتی آینده وجود ندارد.

روسیه در کوتاه و میان‌مدت، بر اجرای اصلاحات قانون اساسی متمرکز خواهد بود و مشکلات داخلی را در اولویت قرار خواهد داد. پاندمی کرونا بحران اقتصادی را که روسیه در حال تجربه آن است، عمیق‌تر می‌کند. در این راستا، احتمال دارد که منابع تخصیص داده‌شده برای دفاع و اجرای سیاست خارجی کاهش داده شود.

روسیه به دنبال راهی برای خروج از وضعیت اقتصادی دشوار است و می‌کوشد جایگاهی ارزشمند را در دنیا به دست آورد. در بحبوحه شیوع کرونا و نظم در حال تغییر جهانی، روسیه بر ایده مشارکت اوراسیای بزرگ‌تر متمرکز است. به گفته سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اجرای این پروژه نه‌تنها ارتباطات متقابل اقتصادی مثبت را تقویت خواهد کرد و رقابت تمامی مشارکت‌کنندگان را افزایش خواهد داد بلکه به مبنایی محکم برای ایجاد یک فضای صلح و ثبات از لیسبون تا جاکارتا تبدیل خواهد شد. این پروژه برای مشارکت کشورهای اتحادیه اروپا باز است. لاوروف تأکید کرد که آن‌ها از مشارکت در این روند سود خواهند برد. آن‌ها با پیوستن به یک اقدام مشترک قادر خواهند بود جایگاهی متمایز را در جهان چندقطبی جدید عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر به دست آورند.

بعید است که روسیه و اتحادیه اروپا در آینده‌ نزدیک یک شراکت امنیتی برقرار کنند. پاندمی کرونا انگیزه‌ای را برای آغاز روابط حسنه میان روسیه و اتحادیه اروپا فراهم نکرد اما هدف یافتن زمینه‌های مشترک میان دو طرف همچنان در دستور کار قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *