جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

تهران-ایرنا- پیشروی‌های نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین، برخی از مقام‌های آمریکایی و غربی را بر آن داشت تا به‌رغم سرازیر شدن انبوه سلاح‌ها به کی‌یف، خواستار کمک بیشتری به این کشور شوند و در واقع بر شکست قریب الوقوع اوکراین در برابر روسیه اذعان کنند.

کی یف طی 24 ساعت گذشته حدود 380 سرباز خود را در رویارویی با یگان های ارتش روسیه از دست داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین در جریان نبرد در منطقه عملیات ویژه با گروه‌های نیروهای “غرب” و “مرکز” نیروهای مسلح روسیه حدود 380 نیروی نظامی خود را از دست دادند.

Loading

طرح سوال از نخست‌وزیر در مجلس عراق و پیامدهای آن

۱۳۹۹/۰۴/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تشریح دلایل طرح سؤال احتمالی از نخست‌وزیر عراق، گفت: بااینکه توافق بر روی الکاظمی بر حسب ضرورت صورت گرفت و تلاش گروه‌های سیاسی شیعه این است که او بتواند همچنان به کارش ادامه دهد اما به نظر می‌رسد طرح سؤال از او تذکری به دلیل بازداشت برخی اعضای حشدالشعبی است.

رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات نماینده «جریان حکمت ملی» عراق در پارلمان این کشور در خصوص دیدار قریب‌الوقوع با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و تدوین فهرستی از سؤالات برای پرسش از وی و وجود زمزمه‌هایی در خصوص استیضاح، اظهار داشت: نمایندگان مجلس عراق به دنبال طرح پرسش از نخست‌وزیر این کشور هستند که البته هنوز قطعی نشده است و به نظر می‌رسد چنین موضوعی در یک حکومت پارلمانی، مانند عراق که نخست‌وزیر ماحصل توافق گروه‌های سیاسی است، امری غیرعادی نباشد.

 

دلایل طرح سؤال از نخست‌وزیر

وی با بیان اینکه الکاظمی بعد از تصدی پست نخست‌وزیری با چند مشکل مواجه بوده است، افزود: بحث بحران مالی و کاهش شدید بودجه، ناشی از سقوط قیمت نفت، از مهم‌ترین مشکلاتی است که به دلیل آن حتی دولت قادر به پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان خود نیست و این بحث مطرح‌شده که در شرایط فعلی تنها بخشی از حقوق آن‌ها پرداخت شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بحران دوم پیش روی دولت الکاظمی به دلیل شیوع کرونا در این کشور است که متاسفانه در هفته‌های اخیر در عراق شدت پیدا کرده و نظام پزشکی و بهداشتی عراق قادر به رویارویی با این بحران نیست. مراکز درمانی در عراق با کمبود شدید اکسیژن مواجه هستند و بخشی از نیازمندی‌های خود را بالأخص در مورد استان‌های مرزیشان با ایران از طریق ایران تأمین می‌کنند.

میرابیان تأکید کرد: گروه‌های سیاسی عراق ازجمله ائتلاف بناء و ائتلاف‌هایی که در روی کار آوردن نخست‌وزیر مشارکت داشتند او را متعهد کردند که به مصوبه مجلس در رابطه با خروج نیروهای نظامی آمریکایی از خاک عراق عمل کند و در مذاکرات با آن‌ها بخواهد که سقف زمانی برای خروج از عراق در نظر گرفته شود و مصوبه مجلس دراین‌باره دور زده نشود.

وی افزود: این مطالباتی است که عمدتاً از او خواسته‌شده و بعضاً بیان شده که نخست‌وزیر نتوانسته آن‌طور که بایدوشاید از عهده انجام این سه مسئله برآید؛ بنابراین آن‌ها خواستار طرح سؤال از نخست‌وزیر و نه استیضاح او شده‌اند که البته این موضوع هم هنوز اجرایی نشده است.

 

بحرانی برای تداوم کار دولت وجود ندارد

میرابیان با اشاره به انتقاداتی که برخی گروه‌های سیاسی از نخست‌وزیر عراق مطرح کرده‌اند ازجمله تأخیر در زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و باز گذاشتن دست آمریکا برای انجام برخی اقدامات در خاک عراق، گفت: قطعاً شرایط سیاسی در این کشور حساس است؛ اما نمی‌توان آن را بحرانی در رابطه باوجود و تداوم حضور دولت تلقی کرد؛ چراکه دولت الکاظمی با توافق گروه‌های سیاسی و مشخصاً گروه‌های سیاسی شیعه روی کار آمده است.

 

تلاش گروه‌های شیعه برای تداوم کار الکاظمی

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اضافه کرد: آن‌ها به این دلیل بر روی الکاظمی توافق کردند که شرایط را حساس دیدند و طولانی شدن خلأ قدرت را به نفع کشور نمی‌دانستند. آن‌ها معتقد بودند که مصوبه مجلس مبنی بر خروج نظامیان آمریکا از خاک عراق روی زمین گذاشته شده است؛ بنابراین توافق بر روی الکاظمی برحسب ضرورت صورت گرفته است و تلاش گروه‌های سیاسی شیعه این است که الکاظمی بتواند به کارش ادامه دهد و زمین نخورد و از صحنه خارج نشود.

 

عراق دیگر تاب تحمل خلأ سیاسی را ندارد

میرابیان تأکید کرد: قطعاً عراق در شرایط فعلی، تاب تحمل خلأ سیاسی را دیگر ندارد؛ بنابراین بنا بر تضاد و ضدیت با الکاظمی در گروه‌های سیاسی شیعه عراق نیست؛ اما آن‌ها بر خواسته‌هایشان پافشاری می‌کنند تا نخست‌وزیر به تعهدات خود عمل کند.

 

بازداشت برخی اعضای حشدالشعبی دلیل سؤال از نخست‌وزیر

وی همچنین با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه حمله به تیپ 45 حشدالشعبی از سوی دستگاه مبارزه با تروریسم عراق تحت فرماندهی الکاظمی صورت گرفته است، گفت: قطعاً کشوری که دولت محصول مجلس است با این چالش‌ها مواجه می‌شود. اقدامی در بازداشت برخی اعضای گروه‌های حشدالشعبی صورت گرفت و درنهایت دولت ناچار شد آن‌ها را مجدداً آزاد کند. درواقع این خط قرمزی برای دولت الکاظمی بود که به او نشان دادند دست زدن به این دست اقدامات پیامد دارد.

به اعتقاد میرابیان؛ به نظر می‌رسد بحث طرح سؤال از نخست‌وزیر در مجلس توسط برخی از گروه‌های سیاسی شیعه عراق ازجمله گروه ائتلاف العامری در همین راستا است تا این تذکر را به الکاظمی بدهند. چراکه یکی از محورهای موردتوجه هم بحث «مسائل امنیتی» عراق است. بااین‌حال با توجه به مواضع و تحولات در این کشور، این مسائل به معنای این نیست که نخست‌وزیر و دولتش در آستانه سقوط است و یا شرایط بحرانی دارد که گروه‌های سیاسی شیعه مایل به برکناری ایشان هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *