جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

Loading

رسانه ها؛ رای «آری» روس‌ها به پوتین و…

۱۳۹۹/۰۴/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  پیروزی ولادیمیر پوتین در همه پرسی اصلاح قانون اساسی ، احداث پایگاه و فرودگاه نظامی جدید آمریکا در سوریه، توقف لایحه پایان جنگ تقریباً 20 ساله آمریکا در افغانستان در سنا ، آغاز عملیات نظامی گسترده در شمال بغداد، رایزنی اردوغان با مرکل درباره لیبی و سوریه، انتشار بیانیه مشترک نشست مجازی سران روند آستانه، افزایش تنش‌ میان آنکارا و پاریس، احضار سفرای آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به واتیکان، تصویب قطعنامه ای درباره کرونا در شورای امنیت سازمان ملل، تشدید همه گیری کرونا در جهان، هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد بحران کرونا در خاورمیانه،  بازداشت معترضان براساس  قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ، اعلام زمان به رأی گیری گذاشتن قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و انتخاب آلمان به ریاست ادواری شورای امنیت و اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  اکثر شهروندان شرکت کننده در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی روسیه موافقت خود را با اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری کنونی این کشور تا سال ۲۰۳۶ میلادی همچنان در قدرت باقی بماند، اعلام کردند. نتایج اولیه شمارش آرای این همه‌پرسی که از روز پنج‌شنبه ۲۵ ژوئن آغاز شده بود و تا چهارشنبه ۱ ژوئیه ادامه داشت، نشان داد که ۷۱ درصد رای‌دهندگان با ایجاد تغییرات در قانون اساسی این کشور، که راه را برای ادامه ریاست جمهوری آقای پوتین برای ۱۶ سال آینده هموار می‌کند، موافق هستند.اصلاحات جدید علاوه بر تمدید دوره ریاست جمهوری آقای پوتین، قوانین روسیه را بر مقررات بین‌الملل ترجیح می‌دهد و ازدواج همجنسگرایان را نیز غیرقانونی می‌خواند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ارتش آمریکا برای تقویت حضور خود در کانتون جزیره سوریه در شرق فرات اقدام به ایجاد پایگاه نظامی جدید کرده و یک فرودگاه نظامی در منطقه الیعربیه واقع در حومه حسکه احداث کرد. به گفته منابع محلی در حومه حسکه، ارتش آمریکا برای تقویت حضور خود در کانتون جزیره سوریه که منطقه‌ای واقع در حد فاصل روستای ام کهیف تا سیلوهای غلات تل‌علو در هشت کیلومتری جنوب حومه شهر الیعربیه است، یک فرودگاه نظامی جدید احداث کرد.

خبرگزاری فارس: سنا آمریکا با 60 رأی مخالف در مقابل 33 رأی موافق، لایحه پایان جنگ تقریباً 20 ساله آمریکا در افغانستان را از دستورکار خارج کرد. سناتورهای آمریکایی با ۶۰ رأی مخالف در مقابل ۳۳ رأی موافق لایحه‌ پیشنهادی «رند پائول» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی و «تام اودال» سناتور دموکرات از ایالت نیومکزیکو را که بعنوان متمم لایحه بودجه دفاعی ارائه شده بود، رد کرد.لایحه فوق تحت عنوان «قانون افغان» به پنتاگون دستور می‌داد تا «خروج منظم» از افغانستان را آغاز کند و پاداش دو هزار و ۵۰۰ دلاری به نظامیان آمریکایی بدهد.

الکوثر فارسی: رسانه های عراق از آغاز عملیات گسترده نظامی ارتش این کشور در شمال بغداد برای پیگرد بقایای گروهک تروریستی داعش خبر دادند. فرماندهی عملیات بغداد اجرای عملیات نظامی گسترده در شمال بغداد را که برای پیگرد بقایای داعش به اجرا در آمده، بر عهده دارد.

العالم فارسی: سران ترکیه و آلمان درباره اوضاع لیبی و سوریه تلفنی گفت و گو کردند. رجب طیب اردوغان و آنگلا مرکل در گفتگویی تلفنی درباره روابط دو کشور و همکاری ترکیه و آلمان در زمینه مبارزه با شیوع بیماری کرونا تبادل نظر کردند. آنان همچنین تحولات مرتبط با مسائل منطقه به ویژه آخرین اوضاع لیبی و سوریه را بررسی کردند.

آناتولی  ترکیه:  روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه در نشست مجازی سران روند آستانه ضمن بررسی وضعیت کنونی سوریه و آخرین تحولات پس از اجلاس 16 سپتامبر 2019 آنکارا، بار دیگر بر عزم خود برای تقویت هماهنگی‌های سه جانبه تاکید کردند. بیانیه مشترک پایانی ششمین نشست سران روند آستانه که دیروز با حضور رجب طیب اردوغان، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه از طریق ویدئو کنفرانس به میزبانی تهران برگزار شد، انتشار یافت.

خبرگزاری تسنیم: دولت فرانسه شرکت در عملیات دیده بانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در دریای مدیترانه را موقتا متوقف کرد. دلیل این اقدام افزایش تنش‌های میان فرانسه و ترکیه است. وزارت دفاع فرانسه با اعلام این خبر تاکید کرد تا زمانی که ناتو به درخواست‌های فرانسه در قبال مداخله نظامی ترکیه در دریای مدیترانه پاسخگو نباشد، پاریس در هیچ کدام ازعملیات امنیتی ناتو در دریای مدیترانه شرکت نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر : در ادامه واکنش‌های جهانی علیه اشغالگری صهیونیست‌ها، واتیکان سفرای آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را احضار کرد.واتیکان اعلام کرد که سفرای آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را به منظور ابراز نگرانی از تلاش این رژیم در خصوص الحاق بخش هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی احضار کرده است. «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل  نیز  پیشتر با صدور بیانیه‌ای، طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی را «غیرقانونی» دانست و از تل آویو خواست تا آن را متوقف کند.

رادیو چین: شورای امنیت سازمان ملل با 15 رای مثبت قطعنامه 2523 درباره همه گیری کرونا را تصویب کرد. چین به پیش نویس این قطعنامه رای مثبت داد. بنا به گزارشها این قطعنامه در نشست علنی مورد بحث قرار نگرفت. در این قطعنامه پیشنهاد آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل درباره آتش بس در سراسر جهان و برنامه واکنش انساندوستانه مورد تایید قرار گرفت.

خبرگزاری صدا و سیما: کشور‌های آمریکا، برزیل، روسیه، هند و انگلیس همچنان در صدر بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در جهان قرار دارند. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وورلد مترز و سازمان جهانی بهداشت از میان ۱۰ میلیون و ۸۰۵ هزار و ۱۰۸ نفر مبتلا به ویروس کرونا، تاکنون ۶ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۹۹ نفر بهبود یافته اند و۵۱۹ هزار و ۵۰  نفر فوت کردند.

خبرگزاری ایرنا: با کاهش محدودیت‌های مقابله با شیوع بیماری کرونا در منطقه، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که خاورمیانه در مبارزه با کووید ۱۹ در لحظه سرنوشت ساز قرار دارد. احمد المنهاری نماینده سازمان بهداشت جهانی در خاورمیانه شامگاه چهارشنبه در کنفرانس خبری گفت: ما در آستانه بحران (کرونا) در منطقه خود هستیم.

 ان. اچ.کی ژاپن:  پلیس هنگ کنگ اولین بازداشت تحت قانون جدید امنیت ملی این سرزمین را انجام داد. این دستگیری کمتر از ۲۴ ساعت پس از اجرایی شدن این قانون و درست در سالگرد برگرداندن حاکمیت هنگ کنگ از بریتانیا به چین انجام شد.پلیس، اوایل بعدازظهر چهارشنبه عکسی بر روی توئیتر منتشر کرد. این عکس مردی را نشان می دهد که در منطقه کازوی بی (Causeway Bay) پرچم استقلال هنگ کنگ را در دست دارد. پکن این قانون را روز سه شنبه تصویب کرد. این قانون چهار عمل مجرمانه که چین می گوید امنیت ملی را به خطر می اندازد تعریف می کند: جدایی طلبی، براندازی،‌ تروریسم و تبانی با بیگانگان یا نیروهای خارجی. اگر شخصی به این جرائم محکوم شود،‌ ممکن است تا مجازات حبس ابد دریافت کند.

اسپوتنیک روسیه: کلی کرافت ، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد ، در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد ایالات متحده آمریکا اواسط ماه ژوئیه پیشنهاد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت سازمان ملل را به رأی گیری خواهد گذاشت. خانم کرافت گفت “ما می خواهیم به شورای (امنیت) فرصت بدهیم که در مورد تمدید (تحریم) بحث کند اما ما از هر تدبیر و هر ابزاری استفاده خواهیم کرد و اگر این به معنای تمدید باشد ، این دقیقاً همان کاری است که ما انجام داده و پیشنهاد رای گیری را مطرح خواهیم کرد.

دویچه وله: آلمان ریاست ادواری شورای امنیت و اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت. مهم‌ترین چالش پیش روی این دو نهاد بین‌المللی مبارزه با گسترش ویروس کرونا و بحران‌های ناشی از آن است. از آلمان انتظار می‌رود که نقش کلیدی را در حل این مشکلات ایفا کند.  در شورای اتحادیه اروپا اولین و اصلی ترین وظیفه آلمان برگزاری اجلاس بزرگ سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *