جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: شکستی برای تلاش‌ها جهت برقراری صلح در منطقه

وزارت خارجه قطر ضمن ابراز تاسف شدید نسبت به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه پیشنهادی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل آن را روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه عنوان کرد. 

انتقام سخت

پس از عملیات وعده صادق ایران اسرائیلی ها سر و صدای زیادی راه انداختند که انتقام سخت خواهند گرفت.

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین

جنبش حماس در واکنش به وتوی آمریکا اعلام کرد که یکبار دیگر آمریکا در برابر اراده بین‌المللی ایستاد و مجدداً بر موضع خود علیه ملت فلسطین و حق آنان برای تعیین سرنوشت و تاسیس کشور مستقل فلسطینی اذعان کرد.

Loading

چالش‌های اروپا در همراهی با آمریکا در تصویب قطعنامه شورای حکام

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل خلع سلاح با بیان اینکه اروپا در تصویب قطعنامه علیه ایران وارد سناریوی آمریکا، اسرائیل و عربستان شد، تأکید کرد: اروپا عملاً روزبه‌روز در عرصه بین‌الملل ضعیف‌تر می‌شود، بنابراین در محاسبات کلان به نفع اروپا است که پرونده ایران به شورای امنیت نرود.

رحمان قهرمان پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، آلمان و فرانسه علیه ایران در شورای حکام خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اروپا می‌خواهد برای جلب رضایت آمریکا مقداری در آژانس و شورای حکام به ایران فشار بیاورد.

وی با بیان اینکه پرونده ابعاد نظامی احتمالی در چارچوب برجام بسته شده بود، افزود: ادعاهایی که مطرح‌شده بود بخشی از ادعاهای «دیوید آلبرایت» است که جدی گرفته نمی‌شد، چون از همان ابتدا او در رأس این خط فکری در آمریکا بود که برجام نمی‌تواند بازدارنده‌ای در برابر تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای باشد. آلبرایت از بازرسان سابق آژانس بین‌المللی و از طرفداران سرسخت اسرائیل و مخالفان ایران است.

این تحلیلگر تحولات بین‌الملل گفت: بحث « تورقوزآباد» از سوی نتانیاهو قبلا هم مورد استقبال جامعه بین‌المللی قرار نمی گرفت. گفته می شد که این‌ها ارزش فنی ندارد. ازجمله افرادی که همیشه با این بحث مخالفت کرده آقای «مارک فیتس پاتریک»، رئیس پیشین اداره خلع سلاح وزارت خارجه آمریکا و از طرفداران برجام بود که تأکید داشتند اطلاعات آقای نتانیاهو ارزش فنی ندارد؛ چراکه معطوف به گذشته است و موضوعی که کلیتش بسته‌شده ارزش طرح دوباره ندارد.

قهرمان پور با تأکید بر اینکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا هم چندان طرفدار نداشت، ادامه داد: اروپا اما حرکت نسبتاً غافلگیرانه‌ای انجام داد و مطابق رویه‌ای که در گذشته هم داشته است نقش پلیس خوب را بازی کرد. موضوعی که باعث خشم ایران شد. در این مقطع ایران انتظار نداشت که اروپایی‌ها با سیاست آمریکا، اسرائیل و عربستان همراهی کند. انتظار این بود که آلمان و فرانسه در مقابل بریتانیا بایستند و خط لندن – واشنگتن پیش نرود. اروپا حد وسط را گرفت که البته چیزی نبود که ایران انتظار داشت.

 

همراهی اروپا با سناریوی آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی

وی طرح بحث خروج نیروهای نظامی آمریکا از آلمان را در اتخاذ این تصمیم مهم دانست و با اشاره به اینکه پایگاه‌های آمریکا در اروپا به‌مثابه ارکان تأمین امنیت اروپا در مقابل روسیه محسوب می‌شوند، اضافه کرد: همه می‌دانند که وقتی در آژانس قطعنامه صادر می‌شود آمریکا چه رویه‌ای را دنبال می‌کند. خشت اول را می‌گذارد و بعد در اجلاس‌های بعد خشت‌های دیگری می‌چیند که پرونده به شورای امنیت برود. اروپا هم وارد سناریوی آمریکا، اسرائیل و عربستان شد که برای ما بسیار ناخوشایند بود و اعتراضاتی هم صورت گرفت.

 

اروپا می‌خواهد پیش از انتخابات امریکا پرونده ایران به شورای امنیت نرود

قهرمان پور در خصوص احتمال همکاری اروپا با آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل نیز اظهار داشت: به نظر می‌رسد سیاست اروپا این است که تا پیش از انتخابات امریکا پرونده ایران به شورای امنیت نرود. چون بر اساس مباحث کنترل تسلیحاتی که در رابطه با ایران مطرح است، واقعاً اگر چنین اتفاقی بیفتد با ارجاع موضوع به شورای امنیت مسئله عملاً از دست اروپا خارج می‌شود و پرونده به واشنگتن می‌رود و نفوذ آمریکا در شورای امنیت بیشتر از اروپا است.

وی توضیح داد: وقتی موضوع در سطح مذاکرات ایران و اروپا است، اروپا قدرت مانور دارد اما وقتی از وین به نیویورک می‌رود عملاً به دست دیپلمات‌های آمریکایی می‌افتد و اروپایی‌ها هم نمی‌توانند هیچ کاری بکنند. این‌یک قاعده‌ای روشن است و اروپایی‌ها می‌دانند که اگر پرونده ایران دوباره از وین به نیویورک برود واشنگتن است که تصمیم خواهد گرفت. از طرف دیگر چیزی از اعتبار کمی هم که اروپا در نظام بین‌الملل دارد باقی نمی‌ماند.

 

اروپا روزبه‌روز در عرصه بین‌الملل ضعیف‌تر می‌شود

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی مسائل ازجمله تلاش ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از آلمان، اخطار نیروی دریایی ترکیه به ناو فرانسه و همچنین حفاری ترکیه در قبرس و ناتوانی اروپا از حل آن‌ها، گفت: اروپا عملاً روزبه‌روز در عرصه بین‌الملل ضعیف‌تر می‌شود بنابراین در محاسبات کلان به نفع اروپا است که پرونده ایران به شورای امنیت نرود. به‌ویژه اینکه آن‌ها مقدار اندکی هم امید دارند که ترامپ برای دور دوم انتخاب نشود؛ اما اگر ترامپ در انتخابات برنده شد با شیب محسوسی میزان نزدیکی‌شان را به آمریکا بیشتر می‌کنند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *