جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

Loading

ناکامی ترامپ در داخل و انزوا در خارج

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ترامپ نزدیک به چهار سال ریاست جمهوری، هیچ دستاوردی ندارد. فهرستی از ناکامی‌ها در پرونده کاری‌اش وجود دارد که می‌توان به ناکامی در قضیه کره‌شمالی، خاورمیانه، وخامت روابط با چین و عدم‌بهبودی در مناسبات با روسیه اشاره کرد.

استیون ارلانگر در مطلبی که نیویورک تایمز آن را منتشر ساخت، به نقل از توماس گومار مدیر موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل نوشت: در حالی که شهرهای آمریکا در آتش می‌سوزد و ویروس کرونا همچنان می‌تازد و افراد بیشتری از آمریکایی‌ها را بیش از هر کشور دیگری به کام مرگ فرو می‌برد، ترامپ مشکلات را در خارج از کشور بیشتر کرده است. وی هرگز به این اندازه منزوی نبوده و به تمسخر گرفته نشده است.

بعد از سال‌ها بی‌توجهی و یکجانبه‌گرایی آمریکا، متحدان سنتی واشنگتن در اروپا به ترامپ به چشم رهبر نمی‌نگرند و دیگر اعتماد ندارند که این رئیس جمهور برای آن‌ها چیز بیشتری فراهم می‌کند و به وی پشت کرده‌اند.

این بی‌توجهی اروپا به ترامپ در تصمیم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به رد دعوت ترامپ برای شرکت در نشست گروه 7 نمایان شد. ترامپ با این دعوت و برگزاری نشست گروه 7 می‌خواهد نشان دهد که ویروس کرونا را پشت سر گذاشته و رهبران جهان به وی روی آورده‌اند.

صدراعظم آلمان علت رد دعوت ترامپ را ماندگاری ویروس کرونا برشمرد، اما یکی از مقامات ارشد آلمان روشن ساخت که علت مخالفت مرکل با سفر به آمریکا به دلایل دیگری برمی‌گردد که ازجمله:

الف) مرکل اعتقاد دارد که آماده‌سازی مناسبی از حیث دیپلماتیک برای نشست یادشده انجام نگرفته است.

ب) صدراعظم آلمان نمی‌خواست بخشی از نمایش ضدچین باشد.

ج) وی مخالف ایده ترامپ برای دعوت از پوتین برای شرکت در نشست مذکور است.

د) مرکل نمی‌خواست در سیاست داخلی آمریکا دخالتی داشته باشد.

ه) صدراعظم آلمان نسبت به تصمیم یکجانبه و ناگهانی ترامپ برای خروج از سازمان جهانی بهداشت متعجب شد.

شکاف و اختلاف بین ترامپ و متحدان اروپایی آمریکا قبل از اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف آمریکا بیشتر شده بود. در خارج اعتراضات مردمی آمریکا اینگونه تفسیر می‌شود که بذر اعتراضاتی که ترامپ قصد داشت در جاهای دیگر بپاشد، وی را گرفتار کرده است.

در حالی که ترامپ تهدید به استفاده از ارتش علیه شهروندان خودش می‌کند، به رئیس جمهوری تبدیل شده است که برخی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا ترجیح می‌دهند از ترامپ دوری کرده، نسبت به اقدام بعدی وی نامطمئن بوده و مایل نیستند به کمپین ترامپ برای انتخاب مجدد کشیده شوند.

در حال حاضر با توجه به حمایت بسیاری از شهرهای اروپا از اعتراضات مردم آمریکا، رهبران کشورهای متحد واشنگتن اینگونه فکر می‌کنند که انتقاد از ترامپ به نفع آن‌ها است.

حتی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا گفت: «اروپا نسبت به قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا متحیر و هراسناک شده است. سوءاستفاده از قدرت و استفاده افراطی از قوه قهریه را محکوم می‌کنیم و از آمریکا می‌خواهیم به حقوق بشر و قانون احترام بگذارد».

جولیان اسمیت از مقامات سابق دولت اوباما در خصوص تماس ترامپ با رئیس جمهور راستگرای برزیل گفت: «تمامی تحرکات ترامپ نشان می‌دهد که وی هیچ درکی از متحدان ندارد. وی در داخل و خارج منزوی شده و تلاش می‌کند دوستانی در جاهای دیگر پیدا کند».

ترامپ همچنان باور دارد که می‌تواند از متحدان سوءاستفاده، با آن‌ها بدرفتاری کند و به آن‌ها دستور دهد و هم‌زمان روی آن‌ها حساب باز کند. امتناع مرکل برای سفر به واشنگتن حاکی از آن است که بسیاری از رهبران جهان از دست ترامپ خسته شده‌اند و از سرمایه‌گذاری روی روابط با وی نفع اندکی برده‌اند. اینک با همه‌گیری ویروس کرونا و اعتراضات مردمی، ضعف آمریکا آشکار شده است.

در مسائلی همچون خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای یا موافقتنامه تغییرات اقلیمی پاریس یا معاهده آسمان‌های باز یا منع ناگهانی سفر هوایی از اروپا، ترامپ نقطه نظرات متحدان را نادیده گرفت یا اصلاً با آن‌ها مشورت نکرد. تصمیم ترامپ به قطع همکاری با سازمان جهانی بهداشت متحدان را متعجب ساخت.

الریش اسپک، تحلیلگر آلمانی گفت:«مرکل از هرگونه تظاهر به اینکه صدراعظم آلمان است و باید با رئیس جمهور آمریکا صرفنظر از اینکه چه کسی است کار کند دست کشیده است. مرکل شخصتی چندجانبه‌گرا است و از ترامپ ناراضی است و آن‌ها در بسیاری از سیاست‌ها، ازجمله تقابل آشکار با چین اختلاف نظر دارند».

مرکل متعهد به تعامل اروپا با چین است. آلمان ماه آینده ریاست اتحادیه اروپا را به دست خواهد گرفت و مرکل تلاش خواهد کرد موافقتنامه سرمایه‌گذاری با چین را منعقد کرده و نشست سران چین – اتحادیه اروپا را حفظ کند که برای پاییز سال جاری درلایپزیک برنامه‌ریزی شده است.

تحلیلگر آلمانی در خصوص گروه 7 گفت: نشست سران گروه 7، نمایش ترامپ است بدون هرگونه مذاکره و گروه 7 قدیمی از بین رفته است. چندجانبه‌گرایی برای ترامپ اهمیت ندارد و اندیشه وی یکجانبه‌گرایی است. هدف وی از برگزاری نشست گروه 7 یک چیز است و آن انتخاب مجدد است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دیدگاه سنتی کشورش، به‌ویژه در قبال روسیه علیرغم الحاق شبه‌جزیره کریمه را دنبال می‌کند، چراکه از دید پاریس، روسیه در مجاورت اروپا قرار دارد.

نگاه فرانسه در قبال ترامپ ترکیبی از ناراحتی و خشم است. متحد اصلی ما از پذیرش نقش رهبری برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا امتناع کرده است و هر روز نسبت به متحدانش تحریک‌آمیز رفتار می‌کند و سیاست اختلاف‌افکنی را دنبال می‌کند. مکرون اعتقاد دارد ترامپ با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای و موافقتنامه کنترل تسلیحات به امنیت اروپا آسیب زده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *