جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

راهبرد جسورانه ایران برای کاهش فشارهای آمریکا بر ملت ونزوئلا

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر تحولات آمریکای لاتین با بیان اینکه اعزام نفت‌کش‌های ایرانی در شرایط کنونی به ونزوئلا، چهره مقتدرانه‌ای از ایران در عرصه بین‌الملل نشان داد، گفت: آمریکا مدعی بود ایران حق ندارد قوانین کشتیرانی را اجرا کند، اما ما خیلی قدرتمندانه با پشت‌گرمی مردم، نیروهای نظامی و با استدلال اصولی و قانونی خود و در کمال شفافیت جی.پی.اس. کشتی‌هایمان را روشن می‌کنیم و طبق قوانین بین‌الملل آن‌ها را به آب‌های آزاد و بین‌المللی می‌فرستیم.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ورود نفت‌کش‌های ایران به آب‌های ونزوئلا با وجود مواضع تند و هشدارهای مقامات آمریکایی برای توقف آن‌ها اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اصالتاً خودش را کشوری انقلابی، مبارز، سخت‌کوش و مقاوم در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا در دنیا معرفی کرده است.

وی افزود: علیرغم همه فشارهای امریکا وقتی ایران بر اساس روابط دوستانه با کشوری وارد تعاملات معمول خود می‌شود، برای آمریکا مسئله‌ساز می‌شود.

طباطبایی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه وقت آمریکا در سال 2011 مبنی بر اینکه «بشار اسد باید برود»، گفت: آن‌ها حتی نمی‌خواستند بشار اسد انتخابات سال 2014 را در کشورش برگزار کند، اما با پشتوانه ایران آن‌ها در تحمیل اراده خود بر ملت سوریه ناکام ماندند. در شرایط فعلی هم که آمریکا فشار سنگینی را بر مردم ونزوئلا وارد می‌کند، ایران با حمایت از حکومت قانونی در این کشور، در قالب تجارت آزاد نفت‌کش‌هایش را راهی این کشور کرد.

 

آمریکای یاغی

این دیپلمات کشورمان با تأکید بر اینکه حقوق دریاها، مقررات آب‌های آزاد و کشتی‌رانی باید همه‌جا پذیرفته و اجرا شود، ادامه داد: آمریکا مدعی است ایران حق ندارد این قوانین را اجرا کنیم، اما ما خیلی قدرتمندانه با پشت‌گرمی مردم، نیروهای نظامی و با استدلال اصولی و قانونی خود و در کمال شفافیت جی.پی.اس. کشتی‌هایمان را روشن می‌کنیم و طبق قوانین بین‌الملل آن‌ها را به آب‌های آزاد و بین‌الملل می‌فرستیم و هیچ کشوری حق ندارد مزاحمتی برای آن‌ها فراهم کند.

سفیر پیشین ایران در بولیوی و مکزیک با بیان اینکه آمریکا نسبت به راهبرد جسورانه ایران برای کاهش فشارهای آمریکا بر ملت ونزوئلا واکنش‌هایی داشت، اما نتوانست کاری از پیش ببرد، گفت: این مسئله ازنظر بین‌المللی نشان می‌دهد آمریکا ناچار شده در این شرایط دشواری که با آن مواجه است، موازین و قوانین را مراعات کند.

طباطبایی تأکید کرد: این اقدام ایران مبین این نکته است که ایران کشوری است که بر اساس مقررات، تعهدنامه‌ها و قوانین بین‌المللی رفتار می کند و تسلیم تهدیدات نمی شود و به آن مذاکره و پیشرفتش پایبند است و این هم چهره مقتدرانه‌ای بود که ایران از خود نشان داد.

 

ضرورت شکل‌گیری باشگاه تحریمی‌ها

وی با بیان اینکه این مسئله نشان داد که با وجود همه دشواری‌ها بر سر شکل‌گیری باشگاه تحریمی‌ها، وجود چنین جمعی ضرورت دارد، گفت: ما همفکران و همراهانی در دنیا داریم که جمعیت قابل‌توجهی هستند. باید توجه داشت که آن‌ها نیز دچار تحریم‌های ظالمانه شده‌اند و از این بابت ضررهایی را تحمل می‌کنند؛ بنابراین لازم است که آن‌ها در کنار هم جمع شوند. البته این طرح که به‌تازگی مجدداً مطرح‌شده، به‌سادگی قابل اجرا نیست، چرا که هر کشوری به دنبال منافع خود است و نمی‌توان مطمئن بود که کشورهای مختلف تا کجا همراه این طرح خواهند بود؛ ولی درعین حال باید با امیدواری به تلاش ها ادامه داد.

 

ناتوانی آمریکا

طباطبایی با اشاره به تأکیدات ایران بر ضرورت توجه آمریکا به مقررات بین‌المللی در خصوص آزادی دریانوردی، گفت: اگر آمریکا می‌خواست نفت‌کش‌ها را متوقف کند، نباید می‌گذاشت آن‌ها از تنگه جبل‌الطارق عبور کنند. با عبور اولین نفت‌کش، مشخص شد که آمریکا نمی‌تواند ممانعتی در مسیر ورود نفت‌کش‌های دیگر ایجاد کند.

وی توضیح داد: تجربه ما در آمریکای لاتین نشان داده که ایالات‌متحده آمریکا دورخیزی برای مقابله با چنین حرکت‌هایی خواهد کرد. البته اگر ما هوشیارانه با دیگر کشورهایی که در آمریکای لاتین فعالیت می‌کنند، متحد باشیم، قطعاً آمریکا هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

وی در همین حال هشدار داد: باید توجه داشت که ما از الان شاهد برخی اظهارات ازجمله مواضع رئیس سازمان کشورهای آمریکایی(OAS) هستیم که تحت فشار امریکا مدعی شده این اقدام ایران غیرقانونی و بر ضد صلح و امنیت در منطقه است که بایستی به آن پاسخ داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *