جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از خروج بی‌ارزش ترامپ از برجام تا لزوم جهانی‌شدن مراقبت‌های بهداشتی در عصر کرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دیپلماسی روسیه در خاورمیانه در دوران کرونا، اغراق درباره قابلیت‌های چین، نبرد روایت‌ها درباره کرونا، جایگزینی بازدارندگی هسته‌ای انگلیس، لزوم جهانی بودن مراقبت‌های بهداشتی در دوران کرونا، تداوم سرمایه گذاری و نفوذ چین، خروج بی‌ارزش ترامپ از برجام، تجدید حیات سیاسی مرکل با شیوع کرونا و تلاش اتحادیه اروپا برای ازسرگیری مذاکرات کوزوو و صربستان از برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بگین-سادات

نبرد روایت‌ها درباره ویروس کرونا: چین و آمریکا دیدگاه‌های متفاوتی درباره منشأ ویروس کرونا، چگونگی شیوع این بیماری و چگونگی مبارزه با آن دارند. این روایت‌های متضاد برخاسته از بستر اختلافی ایدئولوژیک است که با بروز این بحران فقط عمیق‌تر شده است. دولت‌های کوچک‌تر باید تصمیم بگیرند که کدام روایت را بپذیرند و این روندی است که می‌تواند باعث تعمیق شکاف‌های موجود میان قدرت‌های بزرگ و متحدان آن‌ها شود.

بلفر

موثر واقع شدن دیپلماسی روسیه در خاورمیانه: درحالی‌که بخش عمده جهان با شیوع ویروس کرونا در قرنطینه بوده، جنگ‌ها و توطئه‌چینی‌های سیاسی در خاورمیانه ادامه داشته است. در بحبوحه این ناآرامی، روسیه پیشرفت مستمری را در آنچه مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا «تعاملی بدخواهانه» توصیف کرد، کسب کرده است.

شاید درباره قابلیت‌های چین اغراق کرده باشیم: درحالی‌که رویارویی آمریکا با چین تشدید می‌شود، ممکن است دولت ترامپ دچار یک اشتباه کلاسیک آمریکایی شود: مبالغه درباره توانایی فنی دشمن و توانایی کنترل حوادث توسط دشمن.

چتم هاوس

جایگزینی بازدارندگی هسته‌ای انگلیس: خرید پرستیژ: به نظر می‌رسد که انگلیس گران‌ترین تسلیحات تاریخ این کشور را بدون بحث و یا رأی مجلس خریداری کند. آیا جایگزین کردن زیردریایی هسته‌ای تریدنت مسئله غرور ملی و رقابت بین‌المللی است؟ یا ممکن است یک جایگزین ارزان‌تر وجود داشته باشد که اجازه دهد پول بیشتری برای نیروهای متعارف مصرف شود؟

در دوران کرونا، مراقبت‌های بهداشتی باید جهانی و آزاد باشد: ویروس کرونا بهترین مثال برای این است که چرا به یک پوشش بهداشتی جهانی نیاز داریم و اگر در این میان کسی پشت سر گذاشته شود، امنیت سلامت همه را تهدید خواهد کرد.

مرکز کنترل تسلیحات

خروجی بی‌ارزش: دو سال بعد از خروج ترامپ از برجام: هشتم ماه مه دومین سالروز خروج رسمی ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که از آن به‌عنوان توافق هسته‌ای با ایران یاد می‌شود. دولت ترامپ از آن زمان تاکنون به‌صورت یک‌جانبه تحریم‌های شدیدی را به ایران تحمیل کرد و متحدان ما را با واداشتن به پیروی از او یا مواجه‌شدن با انزوای مالی به مخالفان ما بدل کرد.

آن‌ها همچنین با تلاش برای برچیدن توافق هسته‌ای ایران به‌جای دنبال کردن مذاکرات برای پرداختن به نگرانی‌ها، زمان ارزشمند را هدر دادند. حالا آمریکا در تلاش است به خاتمه قریب‌الوقوع تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که مرتبط با توافق هسته‌ای است پایان دهد.

کارنگی

کرونا چطور به آنگلا مرکل جان تازه بخشید: مبارزه با ویروس کرونا به احیای سیاسی آنگلا مرکل منجر شده است. حالا صدراعظم آلمان باید یک راهبرد منسجم سیاست خارجی را برای چگونگی برخورد با چین تصویب کند.

چین چطور حکمرانی جهانی را شکل می‌دهد؟: سیاست‌های چین نشانگر تعهد به حکمرانی جهانی نیست و فقط تلاشی برای پیشبرد اهداف چین از طریق سازمان‌های چندجانبه است.

اقدام متوازن کننده چین در لیبی: چین اغلب در میان قدرت‌های بزرگ و متوسطی که در لیبی درگیر هستند، نادیده گرفته می‌شود. این کشور برای مزدوران یا انجام حملات هوایی پولی خرج نمی‌کند اما به‌طور پیوسته به سرمایه‌گذاری و اعمال‌نفوذ به شیوه‌هایی می‌پردازد که ادغام نهایی لیبی در بلندپروازی‌های جهانی چین را ممکن سازد.

شورای روابط خارجی اروپا

زمانی برای تنظیم دوباره: نخست‌وزیر جدید عراق و دشمنی آمریکا-ایران: عراق باید روابطش با تهران و واشنگتن را به شیوه‌ای تنظیم کند که از استقلال حاکمیت عراق حفاظت کند.

چطور مذاکرات میان صربستان و کوزوو از سر گرفته شود: این مسئولیت اتحادیه اروپا است که روابط میان کوزوو و صربستان را در بلندمدت عادی‌سازی کند؛ بنابراین این اتحادیه باید اصولی را برای گفتگو میان این دو کشور تعیین کند.

رند

آینده جنگ در 2030: آمریکا در برابر چه کسی و همراه با چه کسانی خواهد جنگید؟ مناقشات آینده در کجا رخ خواهد دارد؟ مناقشات آینده چطور خواهد بود؟ جنگ چطور صورت خواهد گرفت و چرا آمریکا وارد جنگ خواهد شد؟ این گزارش مروری دارد بر مجموعه‌ای از گزارش‌ها با داده‌های متنوع، منابع ثانویه و مصاحبه‌های گسترده در هشت کشور از سراسر جهان برای پاسخ به سؤالاتی که مطرح شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *