جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از دشواری‌های تشکیل دولت در عراق تا آثار کرونا برای روابط خارجی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دشواری تشکیل دولت در عراق، نیاز به تفکر جدید در صندوق بین‌المللی پول، ترکیه و هویت در حال ظهور، مشکل آمریکا و چین برای همکاری با هم، تأثیر کرونا بر روابط چین و هند، جایگاه چین در بخش زیست‌فناوری در جهان و تأثیرش بر آمریکا، حفظ صلح در عصر هسته‌ای، تأثیر کرونا بر روابط اروپا و آمریکا از برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

چتم هاوس

چرا تشکیل دولت برای عراق تا این اندازه دشوار است؟: در تاریخ نهم آوریل برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق بلوک‌های سیاسی شیعه، کرد و سنی را در کاخ ریاست جمهوری جمع کرد تا مصطفی الکاظمی را مسئول تشکیل دولت کند.

سیاست روسیه در قبال ایران: ترامپ و تله: روسیه بازی خطرناکی را در ایران دنبال می‌کند؛ به ساخت نیروگاه برق هسته‌ای ادامه می‌دهد و از تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران برای سیاست هسته‌ای این کشور حمایت می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول برای برخورد با کرونا به تفکر جدید نیازمند است: صندوق بین‌المللی پول در تلاش‌هایش برای حمایت از اقتصاد جهانی در دوران ناامیدی با دوراهی بزرگی روبرو است. مشکل صندوق این است که بخش عمده یک تریلیون دلاری که می‌گوید می‌تواند قرض بدهد غیرقابل استفاده است.

تروریسم شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک و هسته‌ای: تهدید آینده: اوایل نوامبر رئیس در حال بازنشستگی سرویس امنیتی بریتانیا هشدار داد که خطر یک حمله تروریستی جدی و رو به افزایش است.

ترکیه: هویتی در حال ظهور: ترکیه در حال روبرو شدن با انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی است. بسیاری میگویند، مسائل مورد اختلاف مانند نقش نیروی نظامی، سکولاریسم، اسلام، ملی‌گرایی و مسئله کردها، در بهترین حالت به‌طور فزاینده‌ای تغییر می‌کنند؛ اما شواهد موجود این فرضیه را به چالش می‌کشد.

چرا آمریکا و چین چگونگی همکاری با هم را فراموش کرده‌اند؟: کشورها برای انجام کارهای معنادار نیازی ندارند با یکدیگر «دوست» باشند، اما رقابت راهبردی آمریکا و چین راه خود را به‌سوی نوعی «دشمنی هدایت شده» باز می‌کند که جهان را مختل می‌سازد و مانع پیش‌بینی پاسخ‌های فراملی به تهدیدهای فراملی می‌شود.

ایتالیا، مقصد پروپاگاندای چین: ایتالیا یکی از کشورهایی بود که مقامات چینی را به‌شدت مشغول عملیاتی گسترده برای فروش ماسک، کیت‌های تشخیصی و بازدید کارشناسان چینی از ایتالیا کرده است.

آیا جنبش‌های اعتراضی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کرونا را به فرصتی برای تغییر تبدیل می‌کنند؟: کووید-19 به‌خودی‌خود به تغییر سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا منجر نمی‌شود. این امر به توانایی دولت‌ها و جنبش‌های اعتراضی برای بهره گرفتن از این زمان بستگی دارد. در کل، بحران‌ها جهان را تغییر نمی‌دهند؛ مردم هستند که این کار را انجام می‌دهند.

 

بروکینگز

شیوع کرونا چطور بر روابط چین و هند تاثیر گذاشت؟: بسیاری از هندی‌ها چین را به‌عنوان منشأ ویروس کرونا مقصر می‌دانند و از این کشور به دلیل نبود شفافیت، نفوذش در سازمان بهداشت جهانی، و آنچه به‌عنوان تلاش‌هایش برای بهره‌برداری دیپلماتیک و تجاری از این بحران دیده می‌شود، انتقاد می‌کنند.

نقش چین در بخش زیست‌فناوری جهانی و تاثیرش بر سیاست آمریکا: حتی با استانداردهای فن‌آوری‌های در حال ظهور، زیست‌فناوری این پتانسیل را دارد که ژئوپلیتیک، اقتصاد و اجتماع را در قرن 21 به‌طور کامل تغییر دهد. درحالی‌که آمریکا مدت‌هاست در بیشتر بخش‌های زیست‌فناوری جهانی رهبر جهان بوده است، چین با سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک بازیگر مهم در این عرصه است.

 

کارنگی

حفظ صلح در عصر هسته‌ای: معاهده استارت جدید نقشی محوری را در حفظ صلح و پیشگیری از رقابت تسلیحاتی خطرناک میان دو کشوری داشته است که روی‌هم 99 درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

امروز اتحادیه اروپا در کجای جهان واقع شده است؟: اتحادیه اروپا یک بازیگر جهانی به‌ویژه در حوزه‌های تجارت، تحریم و یاری‌رسانی است اما تمرکز اصلی اتحادیه در سیاست خارجی روی مناطقی است که در همسایگی‌اش قرار دارد.

مشکلات بزرگ، رهبران کوچک: اگرچه حمله به‌سلامت بشر خوشبختانه موقت خواهد بود اما تحولی که ایجاد کرده است، ممکن است برای چندین نسل ادامه یابد. هنری کیسینجر فکر می‌کند که جهان بعد از کرونا ویروس هرگز مانند جهان قبل از آن نخواهد بود. او هشدار می‌دهد که «چالش تاریخی که رهبران با آن روبرو هستند مدیریت بحران و درعین‌حال ساختن آینده است. شکست در این امر می‌تواند دنیا را به آتش بکشد.»

رمضان مولفه‌های مذهبی پاسخ عربستان به کرونا را به بوته آزمایش می‌گذارد: تاریخ ملی، رقابت ژئوپلیتیک و نگاه به آینده همگی رویکرد عربستان در قبال ویروس کرونا را شکل داده‌اند. این ماه مقدس اسلامی نشان خواهد داد که سنت‌های دیرینه چطور تغییر کرده‌اند.

کشورهای مسلمانی که روابطی خوب با هند داشتند، کمتر دوستانه برخورد می‌کنند: تهران از شیوه برخورد هند برای متوقف کردن واردات نفت ایران و از دست دادن علاقه‌اش به چابهار، با خم شدن در برابر فشار آمریکا، ناراحت است.

میان مرگ و زندگی: اقتصاد لبنان در حال فروپاشی بود تا این‌که قرنطینه کرونایی اوضاع را وخیم‌تر کرد. لبنان در شش ماه گذشته شوک‌های پی‌درپی را پشت سر گذاشته است.

کرونا روابط ترانس‌آتلانتیک را سمی‌تر میکند: ویروس کرونا روابط آمریکا با اروپا را وخیم‌تر کرده‌ است اما برای بهبود آن هنوز زمان باقی است.

 

بلفر

برای افزایش فشار بر ایران، پمپئو سراغ توافقی رفت که ترامپ ترکش کرد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در حال تدوین طرحی حقوقی با این مضمون است که آمریکا همچنان عضو توافق هسته‌ای ایران است که دونالد ترامپ از آن چشم‌پوشی کرده بود؛ این بخشی از یک راهبرد پیچیده برای تحت‌فشار گذاشتن شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی تهران است.

 

شورای روابط خارجی اروپا

اروپا چطور می‌تواند از درگیری بر سر تحریم تسلیحاتی ایران جلوگیری کند؟: فرانسه، آلمان و انگلیس باید تصمیم بگیرند که آیا از دلایل آمریکا برای تمدید تحریم سازمان ملل علیه ایران حمایت کنند یا با آن مخالفت. اما هیچ‌کدام از این دو گزینه ایده‌آل نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *