جدیدترین مطالب

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

Loading

رسانه ها؛ افزایش هزینه‌های نظامی در جهان و…

۱۳۹۹/۰۲/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین،رکورد هزینه‌های نظامی در سطح جهانی، افزایش حضور نظامی  آمریکا در منطقه قطب شمال ، هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره تداوم شیوع کرونا، اتهام زنی دوباره ترامپ به چین ، افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا،  برگزاری نشست ویژه وزرای خارجه بریکس درباره مقابله با کرونا، تعویق کنفرانس مربوط به ان .پی. تی، توافق الکاظمی با احزاب شیعه عراق درباره ساختار کابینه، تاکید دوباره «نتانیاهو» بر تداوم شهرک‌سازی‌ها، تاکید اتحادیه عرب بر مقابله با توسعه طلبی‌های رژیم صهیونیستی، حمایت هیلاری کلینتون از بایدن در انتخابات آمریکا ، تاکید ریاض بر بازگشت اوضاع جنوب یمن به قبل از اعلام خودمختاری، ابراز نگرانی واشنگتن از اعلام خودمختاری در جنوب یمن  و هشدار پاکستان به هند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  هزینه‌های نظامی جهان رکورد تازه‌ای از خود بر جای گذاشته و در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۹۱۷ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم موسوم به سیپری (SIPRI) هزینه‌های نظامی در جهان در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸، حدود ۳.۶ درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش سالانه از سال ۲۰۱۰ تاکنون است.پنج کشور که بیشترین هزینه نظامی را در سال ۲۰۱۹ داشته اند و ۶۲ درصد کل هزینه نظامی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند شامل ایالات متحده آمریکا، چین، هند، روسیه و عربستان سعودی می باشد.

اسپوتنیک روسیه: ایالات متحده در مبارزه برای حضور نظامی در منطقه قطب شمال جنگنده‌های خود را در مرزهای فدراسیون روسیه مستقر خواهد کرد. ایالات متحده قصد دارد با استقرار 54 جنگنده F-35A Lightning II در آلاسکا تا سال 2021، حضور نظامی خود را در مناطق قطبی و مرزی با روسیه تقویت کند.

پارس تودی: مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، درباره تداوم گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان هشدار داد.«تدروس ادهانوم» طی اظهاراتی اعلام کرد، تا پایان نابودی کرونا فاصله زیادی باقی مانده و «عمیقا نگران» تاثیر اخلال خدمات بهداشتی بر کودکان است. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد، این سازمان نگران شیوع گسترده کرونا در آفریقا، شرق اروپا، آمریکای لاتین و برخی کشورهای آسیایی است.

دویچه وله: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری کاخ سفید بار دیگر چین را متهم کرد با پنهان‌کاری در مورد شیوع بیماری کرونا در خاک خود، باعث گسترش ویروس این بیماری در سطح جهان شده است.سایت خبری “تاگس‌شاو” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان با انتشار گزارشی از واشنگتن به کنفرانس خبری کاخ سفید درباره بیماری کرونا پرداخته است.ترامپ در این کنفرانس خبری بار دیگر چین را مسئول شیوع گسترده بیماری کرونا در جهان دانسته است.

آناتولی  ترکیه: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا به یک میلیون و 3 هزار و 328 نفر رسید.دانشگاه جان هاپکینز آمریکا اعلام کرد: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده به یک میلیون و 3 هزار و 328 نفر رسید.همچنین شمار قرباینان این بیماری 57 هزار و 533 نفر اعلام شد. آمریکا در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین بیمار و قربانی کرونا در جهان قرار دارد.

رادیو چین: نشست ویژه ویدیویی وزیران خارجه بریکس برای مقابله با کرونا برگزار شد. وزیران خارجه شرکت کننده، تاثیرات منفی شیوع کرونا بر روابط بین المللی، مقابله مشترک با تهدید آن برای سراسر جهان و تعمیق همکاری بریکس را بررسی کردند. کشورهای بریکس شامل چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی هستند و امسال ریاست این گروه بر عهده روسیه است.

 ان. اچ.کی ژاپن: رئیس جدید یک کنفرانس با موضوع پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای می گوید به تعویق افتادن این کنفرانس تاسف آور است، اما می تواند یک فرصت نیز باشد.گوستاو زلاوینن اهل آرژانتین در پیام ویدئویی این مطلب را بیان کرد. این کنفرانس قرار بود در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک در روز دوشنبه افتتاح شود. هدف از این پیمان جلوگیری از گسترش جنگ افزارها و فناوری تسلیحات هسته ای است.این پیمان همه کشورها به جز پنج کشور آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین را از داشتن تسلیحات هسته ای منع می کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع سیاسی آگاه اعلام کردند که رهبران گروه‌های شیعه عراق بر سر ادامه ماموریت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف عراق به توافق رسیده‌اند تا در ازای آن، وی تعدادی از اسامی نامزدها برای تصدی پست‌های وزارتی در دولت آتی را تغییر دهد. در حالی که الکاظمی با إعمال فشارهایی که با هدف “از بین بردن” دولت است، مخالفت کرده، اما کردها اصرار دارند که نامزد خود را در کابینه جدید بر اساس سهمیه انتخاباتی تعیین کنند.

خبرگزاری مهر:  نخست وزیر رژیم صهیونیستی با هدف تسریع در یهودی سازی اراضی اشغالی بار دیگر بر تداوم شهرک‌سازی‌ها در این اراضی تأکید کرد.نتانیاهو اعلام کرد که همچنان به ساخت و ساز در اراضی فلسطینیان متعهد خواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما: دبیرکل اتحادیه عرب گفت اروپا می‌تواند نقش مهمی در مقابله با اهداف و برنامه‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی ایفا کند. احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب گفت: اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مهمی در مقابله با اهداف و برنامه‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی به ویژه جلوگیری از تصرف و الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن ایفا کند.احمد ابوالغیط روز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول ارشد سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: موضع اتحادیه اروپا در این لحظه حساس و بحرانی به ویژه در ارتباط با مناقشه فلسطین – اسرائیل و دیگر مناقشات منطقه اهمیت بالایی دارد.

خبرگزاری فارس: هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا رسما از «جو بایدن» برای انتخابات ریاست جمهوری امسال حمایت کرد.در تازه‌ترین حمایت‌ چهره‌های سرشناس حزب دموکرات آمریکا از جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) این بار هیلاری کلینتون نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ رسما حمایت خود از بایدن را اعلام کرد.

العالم فارسی : دولت سعودی بر ضرورت بازگشت اوضاع جنوب یمن به قبل از اعلام حالت فوق العاده و خود‌مختاری تاکید کرد. هیات دولت عربستان سعودی خواستار بازگشت اوضاع شهر عدن مرکز جنوب یمن به قبل از اعلام حالت فوق العاده و خودمختاری توسط شورای انتقالی تحت حمایت امارات متحده عربی شد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اعلام حالت فوق العاده و خودمختاری در مناطق جنوبی یمن گفت که واشنگتن نگران این بیانیه شورای انتقالی جنوب یمن است.دولت آمریکا بامداد امروز به وقت تهران برای اولین بار به بیانیه اخیر گروه شبه نظامی تحت حمایت امارات موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» واکنش نشان داد.

خبرگزاری ایرنا: دولت پاکستان آنچه را که اتهام علیه خود توسط هند مبنی بر آمادگی برای تهاجم مرزی علیه این کشور خواند، رد کرد و دهلی نو را از هرگونه اقدام تحریک آمیز بر حذر داشت. وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای، به مواضع اخیر وزیر دفاع هند و وزارت امور خارجه این کشور واکنش نشان داد و به دهلی نو نسبت به آنچه که در این بیانیه عملیات جعلی علیه پاکستان عنوان شده، هشدار داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *